12 202 läst ·
46 svar
12k läst
46 svar
Kopior eller samma tillverkare??
Wiha och Wera har jag heller inte åkt på några bottennapp med, men de kanske också har något verktyg som inte är bra? Sedan har jag en hög med svensktillverkade Bacho också, vilka fortfarande är bra…C cpalm skrev:
Borrar kör jag Rukos enklare borrar som ”billighets”-borrar. Dormer, Wedevåg och Unibit som fin. Såg dock hos en kund Schweizisk tillverkade Ruko stegborrar. De var ruskigt fina och i en helt annan klass än mina Unibit. Så Ruko verkar ha allt från helt OK och uppåt.
Biltema, Harald nyborg, Dometic
Kopior eller samma tillverkare?
mina 5 cent på kopior.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kopior eller samma tillverkare?
mina 5 cent på kopior.
Om knipex bara skulle få bort sina skarpa kanter så skulle de vara ännu bättre. Jag har tänger som ör +50 år som är skönare att använda så det går bevisligen.C cpalm skrev:
De där ser ju ganska olika ut. Den översta ser dyrare ut. Det vore humor om det var den billigaste 😀
Den översta är meec. den i mitten pela och nederst är ampro.. Billigast var meec och ampro dyrast. Gjutningen på handtagen skiljer lite. Ytfinishen likaså. Mekanismen är dock identisk och går att flytta mellan hur som helst. meec är dock näst intill oanvänd och renare.H HenrikHuslöse skrev:
Min slutsats är att meec som jag ratat har samma kvalitet som ampro.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Det är blandat. Vissa delar av sortimentet är fortfarande högsta klass. Det som heter Bahco och hittas på Ge-Kås i Ullared är skräpsortimenter. Det som heter Bahco t.e.x ”Ergo” och säljs på Toolab och Proffsmagasinet är helt andra grejer. Trädgårdverktygen som sekatörer och liknande som funnits sedan 70-talet för dyra pengar, ett tredje sortiment.H heimlaga skrev:
Det kan mycket väl vara så.H Hazetuser skrev:
Men det finns också andra faktorer än bara design och att komponenterna passar mellan olika tillverkare behöver inte betyda att de är identiska. T.ex. så kan det vara så att det är samma tillverkare men att de tillverkas mot olika toleranser. Det som ligger utanför det snävare toleransspannet kan då sorteras ut som de billigare grejerna, vilket skulle resultera i att alla billigare grejer är av sämre kvalité. Eller så har man hårdare kontroll på det som säls dyrt och mindre/ingen kontroll på det som säljs billigt, vilket skulle kunna resultera i att det dyrare märket har en garanterad kvalité, medans det billigare märket har större variation.
Material kan vara olika, vilket kan ha stor påverkan på livslängd.
Eller så har du helt rätt i att det är exakt samma saker.
Och det kan vara kopior.M Minimalist skrev:Det kan mycket väl vara så.
Men det finns också andra faktorer än bara design och att komponenterna passar mellan olika tillverkare behöver inte betyda att de är identiska. T.ex. så kan det vara så att det är samma tillverkare men att de tillverkas mot olika toleranser. Det som ligger utanför det snävare toleransspannet kan då sorteras ut som de billigare grejerna, vilket skulle resultera i att alla billigare grejer är av sämre kvalité. Eller så har man hårdare kontroll på det som säls dyrt och mindre/ingen kontroll på det som säljs billigt, vilket skulle kunna resultera i att det dyrare märket har en garanterad kvalité, medans det billigare märket har större variation.
Material kan vara olika, vilket kan ha stor påverkan på livslängd.
Eller så har du helt rätt i att det är exakt samma saker.
Jag gillar kvalitet. Hazet, Snapon o.d. gör mig glad. Jag vill tro att man får vad man betalar för och att dyrare saker håller bättre och går att renovera o.s.v.
ingen av dessa är kopior på Premiummärken. Likväl är det lite irriterande om bra märken egentligen är samma som de billigaste.
ingen av dessa är kopior på Premiummärken. Likväl är det lite irriterande om bra märken egentligen är samma som de billigaste.