Biltema tekton.
Skiftnyckel med rött och svart handtag från Biltema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En spärrnyckel med rött och svart handtag, märkt med "Tekton".
Skapa konto

VM i trådlyft? 2008-2025

• Gilla
  • Haha
Cruzze och 2 till
  • Laddar…
Toptul, facom,icon
Verktygsset från Toptul med hylsor och spärrnyckel i en grön och svart förvaringslåda.
Skapa konto
Röda verktygslåda med olika bits och hylsor, inklusive spärrskaft.
Skapa konto
Verktygssats med olika bits och spärrhandtag i en röd låda.
Skapa konto

H HenrikHuslöse skrev:
VM i trådlyft? 2008-2025
jajamen. onödigt med ny tråd.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Tyvärr har Bahco under de nya ägarna blivit en kinahandel som köper in billigverktyg och säljer för Bahcopris.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har den där Biltema, den är bra

N
Är väl vanligt att billigare märken kopierar dom dyra. Även fast något är gjort i samma form så behöver det inte vara samma kvalité

N Niq skrev:
Är väl vanligt att billigare märken kopierar dom dyra. Även fast något är gjort i samma form så behöver det inte vara samma kvalité
Absolut är det så och det innebär ofta riktigt skräp. Jag tror (vet ej) mer på att i dessa fall så är det samma tillverkare som säljer till olika varunamn. t.ex pela, meec, cocraft och ampro spärrskaft är så ruskigt lika. Att sedan t.ex spärrhjulet i spärrskaftet är sämre på de billigare för att hålla ner priset ytterligare är en annan möjlighet. jag har ampro och pela 1/2 och 1/4. Dottern har ju ett meec också fast 3/8 tror jag.

C
H Hazetuser skrev:
Jag tror att det ar samma saker med olika märken på.
Varumärken har blivit en handelsvara och bäst tjänar man på att sälja "kinaprylar" dyrt under ett välrekommerat varumärke. Nya märken byggs upp med en påhittad kvalitetsimage mha "corporate storytelling" m.m. Välrenommerade tillverkare tar in "kinaprylar" i sitt sortiment och sätter sitt varumärke på dem. Och för all del, en del kvalitetstillverkare har även börjat sälja budgetverktyg under eget eller andras varumärken.

Helt klart är att den tidigare självklara kopplingen mellan varumärke och produkt knappt finns längre, och vill man ha sådana prylar får man söka sig till tidigare mindre kända (i Sverige iallafall) tillverkare. Kan t.ex. inte undgå att notera ditt användarnamn 🙂

• Gilla
  • Ledsen
7ender och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker Biltemas verktygsserie med 10 års garanti är helt ok. De kostar mindre än motsvarande Kamasa, Bahco, etc men är minst lika bra.

• Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Varumärken har blivit en handelsvara och bäst tjänar man på att sälja "kinaprylar" dyrt under ett välrekommerat varumärke. Nya märken byggs upp med en påhittad kvalitetsimage mha "corporate storytelling" m.m. Välrenommerade tillverkare tar in "kinaprylar" i sitt sortiment och sätter sitt varumärke på dem. Och för all del, en del kvalitetstillverkare har även börjat sälja budgetverktyg under eget eller andras varumärken.

Helt klart är att den tidigare självklara kopplingen mellan varumärke och produkt knappt finns längre, och vill man ha sådana prylar får man söka sig till tidigare mindre kända (i Sverige iallafall) tillverkare. Kan t.ex. inte undgå att notera ditt användarnamn 🙂
Hazet och Stahlwille är familjeföretag med produktionsanläggningar i tyskland. Tror att det viktiga i deras verktyg fortfarande tillverkas där. Gedore och facom har mycket tillverkning i Asien och även argentina. Bacho... Dock har deras bättre spärrskaft samma mekanik som snapon.

Taiwanverktyg är bra och duger till proffs så förmodligen även till mig. Jag tycker illa om slit och släng och blir glad av gammal (även ny) kvalitet.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
C
Du har även t.ex. Knipex och PB Swiss Tools inom handverktyg. Gillar Hazet då de har en prisprofil som tilltalar den prismedvetne, till skillnad mot Stål-Wille & co.

Men lustigt nog är t.ex. många Parkside-prylar tillverkade i Wuppertal.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
N
H Hazetuser skrev:
Absolut är det så och det innebär ofta riktigt skräp. Jag tror (vet ej) mer på att i dessa fall så är det samma tillverkare som säljer till olika varunamn. t.ex pela, meec, cocraft och ampro spärrskaft är så ruskigt lika. Att sedan t.ex spärrhjulet i spärrskaftet är sämre på de billigare för att hålla ner priset ytterligare är en annan möjlighet. jag har ampro och pela 1/2 och 1/4. Dottern har ju ett meec också fast 3/8 tror jag.
Tror det finns allt från skräp till bra saker. Jag gissar att många vektygsmärken köper in från underleverantörer. Säkert olika mycket beroende på hur stor egen tillverkning man har. Har sedan underleverantören gjort en form eller hur dom gör verktygen nuförtiden så är det ju troligt att dom vill tjäna så mycket pengar som möjligt på den. Så använder man samma form tiłl många olika kunder som får det gjort enligt sina egna specifikationer på stålblandning och annat.

N
useless useless skrev:
Jag tycker Biltemas verktygsserie med 10 års garanti är helt ok. De kostar mindre än motsvarande Kamasa, Bahco, etc men är minst lika bra.
Ja dom är riktigt bra.

N
C cpalm skrev:
Du har även t.ex. Knipex och PB Swiss Tools inom handverktyg. Gillar Hazet då de har en prisprofil som tilltalar den prismedvetne, till skillnad mot Stål-Wille & co.

Men lustigt nog är t.ex. många Parkside-prylar tillverkade i Wuppertal.
Mina äldre parksidemaskiner är alla gjorda i Tyskland. Nu har jag faktiskt inte kollat på dom nyare. Jag kommer ihåg den första parkside överhandsfräsen jag såg. Den var en exakt kopia av min gröna Bosch som då hade utgått ur Bosch sortimentet. Tom. bruksanvisning var exakt likadan som Boschens. Min parkside handcirkel är från 2006 tror jag och den är välanvänd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.