imported_Anders_S skrev:
Förvisso, men jag har aldrig sett att en mäklare kräver ett skriftligt löfte innan någon får lägga ett bud.
Vi kom visserligen in på ett bananskal då visningar hade varit och budgivningen pågått i två veckor med 725 000 kr ökning på huset (alldeles för lågt utgångspris om ni frågar mig) Mäklaren ville veta om vi hade lånelöfte för att ens komma på en extravisning. Han ville även att vi skulle skicka över det, vilket vi förhalade (pratade bort) Varför avslöja hur långt vi kunde gå..."så stort är vårt förtroende för mäklare". Vid kontraktskrivningen ville han att vi tog med lånelöftet, vilket vi gjorde. Han dubbelkollade då även att alla de villkoren som stod där i var uppfyllda. När vi tillslut visade upp ett sms där det stod att lånet var beviljat...såbad han oss att sända det vidare:confused:snacka om nervös mäklare.

När det gäller besiktningsklasul så är jag snart inne på mitt tredje hus,vid alla försäljningar och köp har det varit en sådan klasul....självklart! om ni frågar mig. Men när jag nu ska sälja igen kommer jag försöka se till att den inte ska vara så frikostig som den jag nu har vid mitt eget köp "Om det uppkommer skador som köparen inte kan godkänna" Den är lite för frikostig kan jag tycka, mer skador över xx tusen kronor. Som tur är för våra säljare så är vi inte den typen som kommer utnyttja det

Känns som att en del mäklare behöver bli lite mer seriösa och inte bara vara en annonsör och pappersproducent.

Att en person som bjuder på ett hus kan betala det borde ju vara en förutsättning. Och då många yngre människor köper husen med lån så är ju ett lånelöfte från en bank något som borde vara naturligt. Skulle ju inte ens behövas stå om man tänkt låna eller betala kontant utan för en mindre summa skulle ens bank kunna intyga att man har möjlighet att finansiera ett hus i den prisklass som anges. Lån eller sparade medel o nämnt.

Handpenning på ett hus används inte det? Tex så borde man ju i besiktningsklausulen kunna skriva in att den handpenning man erlagt delvis behålls av säljaren om man hoppar av. Storleken här borde väl lämpligen kunna vara den fördyrning som det medför att köparen inte längre står för sitt bud och vill hoppa av försäljningen.

Ett annat alternativ är ju att vid flera budgivare som är med mot slutet så stoppar man budgivningen och de som är intresserade får en extra stor möjlighet att genomföra besiktningar på egen hand eller med konsult för att noggrannare kunna bestämma vad de är beredda att betala för huset. Sen kör man en slutförhandling av priset där man kanske borde kunna vara samlade både mäklare, säljare och de 2 eller 3 köpare som är kvar i slutförhandlingen. Att sitta och skicka sms fram och tillbaka om senaste budpriset är säkert effektivt och jag är för it-lösningar men en slutförhandling om pris på ett hus i mångmiljonklassen borde man kanske ta på ett annat sätt. Kan vara svårt för många att förstå allvaret i vad dom är involverade i för affär annars.
De av köparna som vill kan ju här faktiskt gå ihop och göra en gemensam besiktning som då bara kommer kosta dom ett par tusenlappar var. Alla i budgivningen sitter då med samma information utom dom som inte valde att vara med på besiktningen och litar på sig själva.

På en del finare auktioner så förekommer det ju faktiskt att man måste betala inträde för att få vara med. Skulle vara något liknande här, det kostar säg 2000 kr att delta i en budgivning på en större villa. Mot denna avgift får man då ta del av besiktningsprotokoll och en större trygghet i sitt husköp. Säljaren får mer seriösa kunder som har mindre intresse av att hoppa av. Man skulle ju till och med kunna tänka sig ännu högre summa men att de som förlorar budgivningen omgående får tillbaka större delen av pengarna. Lite som en pant där den slutgiltiga köparen inte kommer bråka för mycket då säljaren har hans pant som truimkort. Så länge du bråkar om priset du först velat ge men nu ångrar så behåller säljaren panten/handpenningen whatever.

Däremot ses man som en mer seriös köpare om man visar att man redan har lånelöfte

Hur funkar det med lånelöfte egentligen? Själv har jag pratat med en bankkontakt, som säger "ja, du har råd" och så ger jag hans namn till mäklaren. Hur gjorde ni?

Mäklarna är säkert pådrivande, men säljare och köpare har också ett ansvar för att sansa processen. Måste det gå på några dagar att sälja ett hus? JU snabbare det går, desto större är risken att köparen försöker kångal sig ut (tror jag).

Kidnappar tråden lite grann då jag ska sälja inom kort. Då majoriteten av svenska folket inte besitter samma omdöme som majoriteten av byggahus.se/forums läsare, vad göra om man exempelvis får ett bud på utgångspriset (i mitt fall 2.2 miljoner) men man har någon potentiell köpare som går på besiktningsmannens (för mig självlara) linje att 50 år gammal takpapp bör bytas inom kort och tillsammans med diverse annat smått och gott vill gå ner ca 200´i pris?! Anta budet eller ta risken att skrämma iväg folk som då får veta att någon dragit sig ur efter besiktning? Ångest....

Thomas59
P-G skrev:
Kidnappar tråden lite grann då jag ska sälja inom kort. Då majoriteten av svenska folket inte besitter samma omdöme som majoriteten av byggahus.se/forums läsare, vad göra om man exempelvis får ett bud på utgångspriset (i mitt fall 2.2 miljoner) men man har någon potentiell köpare som går på besiktningsmannens (för mig självlara) linje att 50 år gammal takpapp bör bytas inom kort och tillsammans med diverse annat smått och gott vill gå ner ca 200´i pris?! Anta budet eller ta risken att skrämma iväg folk som då får veta att någon dragit sig ur efter besiktning? Ångest....
Omöjligt att ge ett specifikt råd i sådana här fall. Det beror på en massa faktorer som tex:

- Hur angelägen är du att sälja?
- Vad är din "lägsta-pris" limit?
- Är utgångspriset marknadsmässigt/högt/lågt - är det satt mht reparationsbehov (taket?)
- Hur attraktivt är huset (många på visningen?)
- Hur bedömer du köparens intresse för huset?
osv, osv, osv....

Marknaden är ju svag så är du mer intresserad av att sälja än vad du bedömer att köparen är att köpa minskar ju ditt förhandlingsutrymme.

Om vi utgår från att du behöver/måste sälja:

Att ett 50 år gammalt tak troligen behöver renoveras bör inte ha kommit som någon överraskning om inte köparen är helt okunnig. Är det skador/läkage eller är det bara gammalt?

Man kan ju gissa att det är ett normalt prutningsförsök (råkar vara taaket i detta fall) och även om din förhandlingsposition är svag kan du, givet vissa av ovanstående faktorer, stå fast vid ditt pris och riskera att köparen hoppar av men med lite tur köper till utgångspris.

Köparen har ju som jag uppfattar det lagt ut pengar på besiktning så det är ju en bromsande faktor vad gäller att hoppa av. Rimligen får du dock, med endast en budgivare, gå ner i pris om du måste sälja. Om taket inte behöver åtgärdas akut kan du kanske ge ett motbud att ni möts på halva vägen med 100 000 i avdrag men som sagt det är köparens marknad och det finns gott om andra objekt.

Du lär få pruta om du ska få huset sålt till denna köpare!

Bara det faktum att huset kommer ut på marknaden igen kan påverka priset i negativ riktning vilket du får ta med i beräkningen då du förhandlar med nuvarande budgivare. Det är sällan priset blir högre för objekt som läggs ut igen och mäklarna brukar föreslå att man väntar kanske ett halvår innan man går ut igen och det kostar ju det också. Att någon dragit sig ur efter besiktning kan ju vara en negativ sak men jag tror inte det påverkar nya budgivare särskilt mycket.

Svårt läge, det ÄR köparens marknad tyvärr.

Som jag ser det bör man försöka hävda principen att lagt bud ligger. Dvs om besiktningen inte kommer fram till några egentliga fel, och ett tak som är gammalt (och har deklarerats som gammalt i objektbeskrivningen) är inget fel. Då skulle jag aldrig acceptera en prutning på ett lagt bud. Såvida jag inte är i akut behov att sälja för de pengar det gäller.

I det läget skulle jag hellre sälja till någon annan för det prutade priset.

-MH- skrev:
Hur funkar det med lånelöfte egentligen? Själv har jag pratat med en bankkontakt, som säger "ja, du har råd" och så ger jag hans namn till mäklaren. Hur gjorde ni?

Mäklarna är säkert pådrivande, men säljare och köpare har också ett ansvar för att sansa processen. Måste det gå på några dagar att sälja ett hus? JU snabbare det går, desto större är risken att köparen försöker kångal sig ut (tror jag).
Här skulle jag ta kontakt med bankkontakten om be honom bekräfta att du har ett lånelöfte, men att du inte vill avslöja på hur mkt. Visst...mäklaren ska vara en länk mellan säljare och köpare bla bla bla...men ska vi vara ärliga så är mäklaren en säljare som har procent på köpeskillingen, då gäller det att avslöja sin hand vid precis!! rätt tillfälle i processen.

Thomas59
hempularen skrev:
Som jag ser det bör man försöka hävda principen att lagt bud ligger. Dvs om besiktningen inte kommer fram till några egentliga fel, och ett tak som är gammalt (och har deklarerats som gammalt i objektbeskrivningen) är inget fel. Då skulle jag aldrig acceptera en prutning på ett lagt bud. Såvida jag inte är i akut behov att sälja för de pengar det gäller.

I det läget skulle jag hellre sälja till någon annan för det prutade priset.
Det kan ju vara vanskligt att hävda "principer" på en marknad som den nuvarande, givet att man måste sälja.

Har man inget egenligt behov av att sälja kan man ju verkligen rocka loss på principer. Sen kan man ju fråga sig varför man då väljer att försöka sälja huset i sämsta tänkbara marknad.

Hur resonerar du då du inte vill sälja till prutaren men är villig att släppa huset för det prutade priset till någon annan. Är det en principfråga det med? Vad är uppsidan med en sådan principiell hållning?

Det finns ingen uppsida, men jag vill inte sälja till någon som inte står vid sitt bud, om jag kan undvika det.

Med behov att sälja menar jag att dte finns ju en viss skillnad om man står med ett köpt hus som skall betalas, och man har en ekonomi som gör det svårt/omöjligt att klara dubbla boende kostnader, mot att man iofs har ett köpt hus som skall betalas, men där man har marginal i sin ekonomi så att man tål en dubbelkostnad.

Dubbelkostnaden är ju en kostnad som tär i båda fallen, men om man saknar marginal så har man inte råd att spekulera i att det finns en köpare till som kan vilja köpa huset. Då kan man vara tvungen att sälja till nästan vilka villkor som helst.

Thomas59
hempularen skrev:
Det finns ingen uppsida, men jag vill inte sälja till någon som inte står vid sitt bud, om jag kan undvika det.

Med behov att sälja menar jag att dte finns ju en viss skillnad om man står med ett köpt hus som skall betalas, och man har en ekonomi som gör det svårt/omöjligt att klara dubbla boende kostnader, mot att man iofs har ett köpt hus som skall betalas, men där man har marginal i sin ekonomi så att man tål en dubbelkostnad.

Dubbelkostnaden är ju en kostnad som tär i båda fallen, men om man saknar marginal så har man inte råd att spekulera i att det finns en köpare till som kan vilja köpa huset. Då kan man vara tvungen att sälja till nästan vilka villkor som helst.
Ja du kan ha en point där. Det kan finns anledning att akta sig för köpare som "krånglar" redan innan köpet. Nu har jag iofs inga belägg för ett en köpare som prutar också är en köpare som krånglar men kanske finns det ett samband.

Förhandlingspositionen är, som du skriver, helt avgörande för i stort sett alla faktorer, pris, villkor, besiktningsvillkor, prutning, tillträde osv.

Thomas59 och Hempularen, tack för in-put, mycket att tänka på... Resonerar som att lite is i magen kan jag trots allt ha, det handlar inte om något lockpris och det lär dyka upp mycket folk på visningarna. Och vi måste verkligen inte flytta, vilket också underlättar situationen. Anledningen är att komma närmare svärföräldrarna vilket är ett ack så gott skäl med spädbarn och en därmed allmänt skadad dygnsrytm ;-( samt att sambon i så fall kan jobba hemifrån i större utsträckning än i nuläget. Om detta är skäl nog för flytt vet jag egentligen inte, men det hamnar på hemnet i veckan. Men jag har åtminstone varit ärlig mot mäklaren och sagt att vi inte säljer till vilket pris som helst. Fortsättning lär följa...

P-G skrev:
Och vi måste verkligen inte flytta, vilket också underlättar situationen. Anledningen är att komma närmare svärföräldrarna vilket är ett ack så gott skäl med spädbarn och en därmed allmänt skadad dygnsrytm ;-( samt att sambon i så fall kan jobba hemifrån i större utsträckning än i nuläget. Om detta är skäl nog för flytt vet jag egentligen inte, men det hamnar på hemnet i veckan.
Bara du inte blir besviken att barnpassningen blir kanske inte lika omfattande som du önskar dej :). Då är ju inte så lyckat att förlöra för mycket på husaffären. Då kommer automatiskt en tanke att man kunde haft råd att köpa många barnvakt-timmar för pengarna som försvann ...
...det är bara en tanke eftersom svärföräldrarnas hjälp verkar vara huvudanlädningen till flytt.
gaia

gaia skrev:
Bara du inte blir besviken att barnpassningen blir kanske inte lika omfattande som du önskar dej :). Då är ju inte så lyckat att förlöra för mycket på husaffären. Då kommer automatiskt en tanke att man kunde haft råd att köpa många barnvakt-timmar för pengarna som försvann ...
...det är bara en tanke eftersom svärföräldrarnas hjälp verkar vara huvudanlädningen till flytt.
gaia
Finns förvisso mer, men om det är tillräckligt för att gå in i processen är jag osäker på, vilket tydligen framgått med tillräcklig tydlighet:o Trädgårdsarbete som tidigare varit snudd på kul och meditativt är numera en källa till ångest, då jag inte anser mig ha den tid som krävs för ändamålet. I förlängningen har detta lett till viss grad av lappsjuka, vilket å andra sidan kanske är en direkt konsekvens av att jag numera hellre flyr in till stan och hänger med föräldralediga kompisar än att hålla på med hus och trädgård... Amatörpsykologi på riktigt hög nivå?;)

Nanny Fine
-MH- skrev:
Det beror väl helt på hur mäklarkontrakten är skrivna?

Men det lär ju inte bli lika hög köpesumma andra gången huset skall säljas, det är stor nog förlust bara där.
Den mellanskillnaden + mäklararvodet ingår i skadeståndet från förre köparen. Bryter du ett bindande kontrakt är du skyldig att betala säljaren för allt han förlorat på ditt kontraktsbrott - även tex ränte- och driftskostnader tills nye köparen kan ta över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.