Nyfniken skrev:
En besiktning är ett väldigt bra sätt att få ett dokument på att man uppfyllt sin undersökningsplikt. Att man "kan sin sak", eller att man har en "kompis" som gör det övertygar inte säkert tingsrätten. (Även om det i praktiken kan vara samma sak).
Jag tror du har missuppfattat det där. Tingsrätten skall inte avgöra om de som tittade på huset kunde sin sak eller ej.

Jag tycker att du har en väldigt onyanserad bild av vårt land.
Jag kan inte komma ihåg att jag skrev något om vårt land?

Jag skulle kunna tänka mig ett liv i hus, men jag kan definitivt inte besiktiga ett hus, har nog ingen kompis som kan det heller. Och jag är dessutom ganska säker på att ingen av deras kompisar kan komma i närheten av de kunskaper som en professionell besiktningsman har.
Då kanske du är deras kassako då? :)

Thomas59
-MH, kanske kan vi i alla fall bli överens om att vi inte är överens. DU har din bild av verkligheten andra har en annan bild.

Värdet av att dissekera var enda inlägg som ifrågasätter dina åsikter torde var begränsat, för alla andra än dig själv.

Det är väl helt ok att ha olika åsikter. Trådskaparen har för länge sedan dragit sig tillbaks, kanske nöjd med svaren, kanske inte, vem vet.

Kom med något som för diskussione framåt och öppna dörren för olika syn på frågan så kanske vi kan komma med idéer, åsikter och råd som kan vara till nytta för blivande köpare/säljare.

Om inte kanske vi ska stanna här.

Thomas59 skrev:
Kom med något som för diskussione framåt och öppna dörren för olika syn på frågan så kanske vi kan komma med idéer, åsikter och råd som kan vara till nytta för blivande köpare/säljare.
Ja, se det är märkligt detta. Du säger att min önskan att inte ha prutklausul som säljare inte stämmer med verkligheten. När man sedan frågar vad du menar, har du inget bra svar. Kanske du tog i lite väl mycket, och chansade på att ingen skulle syna? Vem vet.

Här är stycker jag undrar över, ifall du har glömt:

'"Du må ha rätt i teorin men i praktiken funkar inte dina teorier om hur försäljningsprocessen borde se ut. Verkligheten motsäger detta."

Men du, var nu lite konstruktiv och förklara vad du menar nu, istället för att endast tomt pontifikera.

Thomas59
-MH- Jag får väl ta risken för en varning med att säga att du beter dig som en trotsig rättshaverist saknar förmåga att se andra sidor av saken än den man själv gjutit i betong.

Ditt förra inlägg är ett utmärkt exempel på detta och är bara ett i raden av inlägg från din sida där du beter dig på ett sätt som jag inte tycker hör hemmma på detta forum.

All lust att sakligt bemöta och argumentera kring dina inlägg och synpunkter försvann som en avlöning.

Citat -MH-: Här är stycker jag undrar över, ifall du har glömt:

'"Du må ha rätt i teorin men i praktiken funkar inte dina teorier om hur försäljningsprocessen borde se ut. Verkligheten motsäger detta."

Men du, var nu lite konstruktiv och förklara vad du menar nu, istället för att endast tomt pontifikera.

Och verkligheten är (för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på) att kompromisslösa säljaren som enbart ser till sin egen vinning och saknar förmåga att sätta sig in i den andra partens situation och som strävar efter en win-lose snarare än en win-winsituation sällan har någon större framgång. Fastighetsförsäljning sker på en fri marknad och säljare med din inställning undviker varje sunt tänkande spekulant. Särskilt i en svag marknad som idag.

Så där ja, jag lär väl bli avstängd för detta men det får det vara värt, jag är bara så otroligt trött på din attityd.

Ha dé!

klaskarlsson skrev:
Om jag tittade på ett hus som legat ute länge utan, vid det tillfället, andra spekulanter så hade jag dels lagt ett underbud, sedan dels krävt att få skriva kontrakt innan jag besiktigar, så jag inte blir snuvad på köpet och pengarna för besiktningen !
Självklart då med en klausul att om jag hittar ngt stort i besiktningen så kan jag dra mig ur, annars har ju inte besiktningen så stor betydelse.

Och om inte många andra tittar på huset så torde ju säljaren vara i underläge och därmed är det ju lättare för köparen att diktera villkoren - ............................................ "prutning" efter besiktningen (efter en 1a kontraktsskrivning). Man kan ju se det 1a kontraktet som ett "letter of intent" - dvs ingen av sidorna är då säker på att köpet kommer genomföras - men det är ganska troligt !

/K
I ditt resonemang be betraktar du dig som en "köpare" och som sådan vill du inta en "stark position", men hur blir det den dagen du själv säljer? Lever du då upp till dina argument tror du? Dvs att du själv tillåter en fulländad smitarklausul!

Jag gillar för övrigt ditt resonemang om "letter of intention"- har själv varit inne på det. Det vore hederligare att kalla kontrakt nummer ett detta och vara medveten om att det fordras minst två kontrakt. Första och andra kontraktsskrivning- troligen fler....

Vi/Du har nu krånglat till diskussionen rejält, för det du beskriver angående antalet kontrakt är ett faktum. Alla säljare och köpare måste förvänta sig minst två olkformade kontrakt vid sin husaffär. Det är bara att läsa trådarna här i forumet. Ändrade och förnyade kontrakt förekommer, (trots giltig påskrift), i stor omfattning av diverse orsaker.

Dessutom inte bara en besiktning utan flera. Mäklarens, säljarens och köparens. Då inte att förglömma förnyade besiktningar pga att den gamla inte gäller längre.

Thomas59 skrev:
Och verkligheten är (för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på) att kompromisslösa säljaren som enbart ser till sin egen vinning och saknar förmåga att sätta sig in i den andra partens situation och som strävar efter en win-lose snarare än en win-winsituation sällan har någon större framgång. Fastighetsförsäljning sker på en fri marknad och säljare med din inställning undviker varje sunt tänkande spekulant. Särskilt i en svag marknad som idag.
MIn inställning är att köpt är köpt. Är köpeavtalet påskrivet, så är det. Ingen återvändo. Eftersom många - kanske de flesta, vem vet? - fastigheter säljs på detta sätt, så kan jag inte för mitt liv begripa hur du kan säga att verkligheten inte stödjer denna metod att sälja fastigheter. Är alla dessa säljare kompormisslösa och enbart ser till sin egen vinning, och alla dessa köpare ej sunt tänkande? Det är ett rätt så vittomfattande påstående

Om vi skall lägga moraliska aspekter på det hela, så ser jag inget problem i att köpare med kunskap och eftertanke skall dra nytta av detta, genom att inte behöva ta hjälp eller att minska risken med sitt köp. Inte konstigare än att jag som är dålig på bilar får riskera en del när jag köper begagnar på blocket.

Jag tror du med många ser på husköpare som konsumenter med KOV i ryggen. Och det är kanske inte så konstigt, i nästan alla andra fall är det så. Men med fastighetsköp är det två jämbördiga parter som går in ett avtal med öppna ögon. Att bara den ena parten skall kunna säga upp avtalet, är INTE jämbördigt.

Och återigen, jordabalken ger ett visst skydd till köparen som jag påpekar om och om igen.

-MH- skrev:
Jag tror du har missuppfattat det där. Tingsrätten skall inte avgöra om de som tittade på huset kunde sin sak eller ej.
Bra bok: http://www.bokus.com/b/9789173332408.html

-MH- skrev:
Jag kan inte komma ihåg att jag skrev något om vårt land?
Vilket land hade du i åtanke då? Det är väl ändå fastighetsköp i Sverige vi diskuterar?

-MH- skrev:
Då kanske du är deras kassako då? :)
Det är möjligt. Dock så bor jag i en del av landet där "prutklausulen" är mer eller mindre standard, så förhoppningsvis så blir det inte så många besiktningar.

-MH- skrev:
Jag tror du med många ser på husköpare som konsumenter med KOV i ryggen. Och det är kanske inte så konstigt, i nästan alla andra fall är det så. Men med fastighetsköp är det två jämbördiga parter som går in ett avtal med öppna ögon. Att bara den ena parten skall kunna säga upp avtalet, är INTE jämbördigt.
Villkoren för ett avtal kan rimligtvis bara dikteras av säljaren så om det finns paragrafer i avtalet som medger att köparen ensidigt kan säga upp avtalet så måste det väl ändå vara säljarens ansvar som godkännt avtalet. Sen om mäklaren inte förklarat innebörden av avtalet för sin kund så är det väl inte helt lyckat men det är väl knappast köparens fel.

En köpare agerar väl efter de förutsättningar som finns och försöker köparen utnyttja situationen så har väl säljaren alltid möjlighet att neka både prutning och affär och gå vidare till en annan köpare.

Rapid skrev:
...men hur blir det den dagen du själv säljer? Lever du då upp till dina argument tror du? Dvs att du själv tillåter en fulländad smitarklausul!

Vi/Du har nu krånglat till diskussionen rejält, för det du beskriver angående antalet kontrakt är ett faktum. Alla säljare och köpare måste förvänta sig minst två olkformade kontrakt vid sin husaffär. Det är bara att läsa trådarna här i forumet. Ändrade och förnyade kontrakt förekommer, (trots giltig påskrift), i stor omfattning av diverse orsaker.
....
Den dag jag säljer så säljer jag ett radhus norr om Stockholm och standardkontraktet lär troligen då ha en smitklausul - vilket är ok för mig.
Men jag är också medveten då om att det 1a kontraktet bara är "halvgilitgt" och att köpare kan använda det för "prutande" seriöst eller oseriöst.
Därav så skulle jag prata med mäklaren så att denne "håller kvar" 2an och 3an också - och se till att tiden efter kontraktsskrivning för besiktning är max 1-2v.

Nu bor jag i ett brf radhus - så besiktning är kanske inte aktuellt - men om jag säljer sommarhuset i Dalarna så kan det ju bli det - fast där förväntar jag mej en långsammare köpprocess så en "smitklausul" lär inte vara något problem utan där får köparna ta den tid som funkar, och vill dom ha en garanti att jag inte säljer till ngn annan fast dom bseiktigar osv - innan så får dom lägga ett bud som jag är nöjd med - och sedan besiktiga. Vill dom sen pruta så får jag ta ställning till det.
Och kommer det under tiden en annan köpare så får dom veta att det finns en spekulant med förtur - och är dom fortfarande intresserade om 1an hoppar av så kontaktar jag dom - det är troligen, som sagt, lägre tempo på "buden" på landet så det torde vara rätt lungt...

/K

Nu vill jag att samtliga diskuterar sak i den här tråden, utan personliga påhopp. Annars kommer jag att stänga diskussionen.

mr_bygg skrev:
Villkoren för ett avtal kan rimligtvis bara dikteras av säljaren
Nja, köparen kan ju komma med sitt avtal också, så båda kan diktera.

... så om det finns paragrafer i avtalet som medger att köparen ensidigt kan säga upp avtalet så måste det väl ändå vara säljarens ansvar som godkännt avtalet.
Ja det är ju klart, men ett så ensidigt avtal är inget jag rekommenderar.

Nyfniken skrev:
Bra bok: [länk]
Själv rekommenderar jag http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9154400473
Vilket land hade du i åtanke då? Det är väl ändå fastighetsköp i Sverige vi diskuterar?
Ja, och inte min bild av landet. Så jag förstår inte hur min syn på Sverige kom in det hela.

Det är möjligt. Dock så bor jag i en del av landet där "prutklausulen" är mer eller mindre standard, så förhoppningsvis så blir det inte så många besiktningar.
Det kanske går lie för fort vid fastighetsköp i din del av landet då, pådrivet av mäklarna, kantänka? Mäklarna vill ju ha snabba avslut, för att kunna dra upp omsättningen. Förhoppningsvis lugnar det ner sig nu.

Man kan ju funderar över hur det kan komma sig att de tre största förespråkarna för ångerrätt kommer från samma län, och om deras erfarenhet om hur vanligt det är, är representativt för fastighetsköp i Sverige.

Redigerat:
-MH- skrev:
Det kanske går lie för fort vid fastighetsköp i din del av landet då, pådrivet av mäklarna, kantänka? Mäklarna vill ju ha snabba avslut, för att kunna dra upp omsättningen.
Visst är det så. Det är konstigt att folk (inklusive mig själv) köper hus efter en visning på 30 minuter och en hetsig budgivning per telefon, medan ett bilköp tarvar flera provkörningar och långa förhandlingar med bilhandlaren...

-MH- skrev:
Man kan ju funderar över hur det kan komma sig att de tre största förespråkarna för ångerrätt kommer från samma län, och om deras erfarenhet om hur vanligt det är, är representativt för fastighetsköp i Sverige.
Man kan ju fundera över om det över huvud taget är vettigt att jämföra radhusköp på en överhettad bostadsmarknad i Stockholm med köp av jordbruksfastigheter utanför Kalmar. Äpplen och päron någon?

Nyfniken skrev:
Visst är det så. Det är konstigt att folk (inklusive mig själv) köper hus efter en visning på 30 minuter och en hetsig budgivning per telefon, medan ett bilköp tarvar flera provkörningar och långa förhandlingar med bilhandlaren...
Varken köparen eller säljaren tjänar på detta. Ett sätt att sälja fastigheter behöver ju inte vara bra, bara för att det praktiseras i storstäderna.

En budgivning där vinnaren bara behöver betala näst högsta budet (a la Tradera mfl) är en bra variant. Undrar om det skulle gå att förklara metoden för tillräckligt många spekulanter. :)

En stor del av problematiken är nog en urvattning av förtroende för mäklarna. På den gamla goda tiden eller på en mycket liten ort räckte det nog med ett handslag efter en budgivning. Då höll sig alla parter till det avtalet och köparen hade möjlighet att i lugn och ro kolla upp fastigheten och "prutning" var inte på tapeten. ingen annan intressent kunde glida in med ett högre bud innan kontrakt var skrivet. År av självmisshandel av mäklarkåren har vattnat ut detta förtroende och numera "står det inte på papper så finns det inte"

Ringde på ett hus en gång och fick reda på att "ja det är sålt men det är inte skrivet än, ni kan gärna komma och kika på det" kan jag säga att vi aldrig gick på någon av hans visningar mer..

skall inte skylla allt på mäklarkåren heller då det är ett generellt beteende som ökar i samhället. Yrkesstolthet och att hålla sig till muntliga avtal är saker som inte finns längre. allt måste ner på papper helst av en advokat.

"nä ja ä int bitter" ;-)

Pelle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.