29 532 läst ·
110 svar
30k läst
110 svar
Köparen vill ha alla kvitton
Fast spelar det någon roll egentligen vad som står på kvittona? Dvs om de är ordentligt saltade, eller att där är med material som kanske inte hör till huset.
När jag köper material till mitt hus, så är det inte helt ovanligt att annat följer med på kvittot också, men det anser jag är min ensak.
Likaså ifall där finns ett kvitto på att man har renoverat ett badrum för 3 miljoner kronor, samtidigt som huset i sig köptes för 1,5 milj.
Säg då att badrummet är rena rivnings"objektet" och är både dåligt byggt samt läcker och har sig. Ja, inte kan köparen gå till säljaren och klaga sen att "Ja, men det står att ni hade renoverat badrummet för 3 miljoner, samtidigt är det ju rena skiten? Vad är detta?"
Spelar ju ingen roll så länge inte säljaren har lovat att badrummet renoverades för 3 miljoner och var i toppskick. För då kanske man kan klaga liksom
...men en säljare ser ju vad den köper, oavsett vad som står på kvittona, må det vara arbeten som inte ens har med huset att göra.
Att skicka med kvitton med ett hus gör man som säljare enbart av ren snällhet och välvilja, ingenting annat. Finns mig veterligen ingen lag på att kvitton måste med
, och har inget annat avtalats så får kvitton ses som en bonus, ingenting annat.
När jag köper material till mitt hus, så är det inte helt ovanligt att annat följer med på kvittot också, men det anser jag är min ensak.
Likaså ifall där finns ett kvitto på att man har renoverat ett badrum för 3 miljoner kronor, samtidigt som huset i sig köptes för 1,5 milj.
Säg då att badrummet är rena rivnings"objektet" och är både dåligt byggt samt läcker och har sig. Ja, inte kan köparen gå till säljaren och klaga sen att "Ja, men det står att ni hade renoverat badrummet för 3 miljoner, samtidigt är det ju rena skiten? Vad är detta?"
Spelar ju ingen roll så länge inte säljaren har lovat att badrummet renoverades för 3 miljoner och var i toppskick. För då kanske man kan klaga liksom
Att skicka med kvitton med ett hus gör man som säljare enbart av ren snällhet och välvilja, ingenting annat. Finns mig veterligen ingen lag på att kvitton måste med
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Bara ett förtydligande, badrummet hade nog faktiskt kostat 500 000, det är som sagt ett rätt speciellt badrum i ett mycket specielt hus. Tyckte bara det var märkligt att man inte byter synliga 70 år gamla gjutjärnsrör, innan man bygger in dem för 500 000.
På TS inlägg verkar det som att köparen önskar kvittona för att åberopa garantin på en vitvara som gått sönder, och att det kan vara upprinnelsen. Har inte sett något om att TS misstänker att köparen vill mygla till sig avdrag eller liknande, som nu diskussionen verkar gå åt...
Men som bara nämnts flyktigt i tråden: Produktgarantin gäller för den ursprungliga köparen och följer inte automatiskt till någon annan person bara för att denne har kvitto.
Sedan finns olika grader av "avsteg" från detta, och man kan råka ut för alltifrån att tillverkaren har ett serienummerregister och inte bryr sig om vem som reklamerar den eller visar kvitto, till att du även måste legitimera dig att vara den som står på kvittot (har råkat ut för det i en större hemelektronikkedja, som dessutom krävde namn i samband med utfärdande av kvittot), just eftersom garantin egentligen bara gäller mot den ursprungliga köparen.
Så behåll kvittona, upplys köparen om att du behöver dem och att garantin normalt ändå inte kan överföras: Men att det i fallet med den havererade vitvaran inte behövs kvitto då den är registrerad.
Men som bara nämnts flyktigt i tråden: Produktgarantin gäller för den ursprungliga köparen och följer inte automatiskt till någon annan person bara för att denne har kvitto.
Sedan finns olika grader av "avsteg" från detta, och man kan råka ut för alltifrån att tillverkaren har ett serienummerregister och inte bryr sig om vem som reklamerar den eller visar kvitto, till att du även måste legitimera dig att vara den som står på kvittot (har råkat ut för det i en större hemelektronikkedja, som dessutom krävde namn i samband med utfärdande av kvittot), just eftersom garantin egentligen bara gäller mot den ursprungliga köparen.
Så behåll kvittona, upplys köparen om att du behöver dem och att garantin normalt ändå inte kan överföras: Men att det i fallet med den havererade vitvaran inte behövs kvitto då den är registrerad.
Redigerat:
Jovisst kan det vara fog för en granskning, men så länge det inte finns lag på att automatiskt överlämna kvitton eller ens presentera kvitton för skatteverket, så kan ju inte köparen på något sätt lastas.harry73 skrev:
Först ifall köparen gör avdrag baserat på de kvitton den hävdar inneha, kan ju skatteverket kräva att få granska de. Annars köper man ju vad som helst för vilka pengar man vill. Det är ju redan skattade pengar så ingen skall få ha invändningar. Gör man avdrag så är det återigen en annan sak, då får man snällt visa upp kvitton på begäran av skatteverket.
Om förtydligandet var till mig så ja, jag vet att det var en halv miljon, jag skrev 3 miljoner bara för att ta ett exempelhempularen skrev:
Och ja, det är ju definitivt konstigt att man bygger in en sådan där gammal "bomb" som kan smälla när som, men inget olagligt eller ens möjligt att angripa rent juridiskt, så vida där inte står i arbetsbeskrivningen att röret faktiskt har bytts (vilket det då tydligen inte har).
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Nädå släktingen blev bara lite "trött". Försäkringen tog skadan.
Även om inte en specialgaranti utfärdad till köparen behöver gälla för ny köpare, så gäller konsumentköplagen i upp till två år. Och då är det bra att ha en kopia på kvittot. På kvittot behöver inte namnet stå så det borde kunna byta ägare utan problem. Jag har i alla fall inte lämnat namn när jag köpt t.ex. kylskåp, bara TV-handlare som brukar kräva namn av köpare.Ingper skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Konsumentköplagen gäller i tre år, det är den tid man har på sig att reklamera när det gäller ursprungliga fel.lbgu skrev:Även om inte en specialgaranti utfärdad till köparen behöver gälla för ny köpare, så gäller konsumentköplagen i upp till två år. Och då är det bra att ha en kopia på kvittot. På kvittot behöver inte namnet stå så det borde kunna byta ägare utan problem. Jag har i alla fall inte lämnat namn när jag köpt t.ex. kylskåp, bara TV-handlare som brukar kräva namn av köpare.
Varför är det så viktigt att skriva papper och bilagor när man anlitar hantverkare men inte lämna ifrån sig kvittot på en kyl och frys i huset man säljer, vill man undanhålla något som står på kvittot för tex vitvarorna?
Fast då ofta inget namn står på kvittot så måste rimligen en som kan visa upp kvitto räknas som ursprunglig köpare.fredl skrev:
Skulle någon ha en moralisk invändning, så kan det åtminstone försvaras av att tillverkaren kan anses ha en moralisk skyldighet att åtgärda en defekt vara.
Tack för upplysningen, jag var säker på att det var två år.BirgitS skrev:
Nej.JohanLun skrev:
Ett kvitto visar vad man har betalat och när. Inte vem som har gjort jobbet, vad de har gjort eller när de har gjort det. Ett kvitto kan t.ex. specificera "Arbete enligt offert xxxxxx".