Som rubriken säger.

Köparen och jag skrev kontrakt. I kontraktet står att han betalar köpeskillingen senast den 1:a sept (Han höll på att sälja sin lägenhet för att få loss pengar).

Han säljer lägenheten och ber att få flytta fram datumet till den 7:e sept, pga att köparen av hans lägenhet inte kunde betala förrän den 3:e sept.

Nu när vi träffas på banken så är det osäkert om köparen av min fastighet får lån.

Vad kan jag kräva egentligen? Jag sa att han fick en vecka på sig att fixa fram pengar. Tänkte annars föreslå att han får en viss tid på sig att hitta en köpare på huset, och sedan får han betala ev. mellanskillnad till den köpeskilling som han och jag enats om, låter det rimligt?

Hur ska man gå tillväga?

Det är ju en soppa.

Rent formellt så har du rätt till ersättning för alla extra kostnader som uppstår pga. förseningen, och ev. även ev prisskillnad vid senare försäljning.

I praktiken har du troligen väldigt svårt att få ut någon nämvärd ersättning, köparen har ju uppenbarligen svag ekonomi, det finns troligen inte speciellt mycket pengar att få ut.

Frågan är väl om det är realistiskt att köparen skall få tag på en ny köpare inom kort tid. Framförallt om han måste försöka sälja en bostad han inte äger. Köpare kommer att lukta sig fram till trubbel direkt, och antingen pruta extra mycket eller inte våga gå vidare.

Jag tror att det bästa här är att i första hand ge köparen ytterligare en kort frist att lösa frågan, försök ex. att få din egen bankkontakt att ta sig an honom. Din bank kan ev. göra en mer generös bedömmning (utan att för den skull vara ansvarslös) i syfte att hjälpa dig, snarare än för att hjälpa köparen.

Köparen kanske kan lösa affären tillfälligt med lån hos Blue step eller liknande. Även om det kanske inte blir en fungerande varaktig lösning för köparen (dyrt) så blir det med all sannolikhet billigare än att betala skadestånd till dig. Och köparen kan sedan i lite mer lugn och ro antingen lösa en bättre finansiering eller i värsta fall sälja ut.

Om detta inte fungerar så ordna så att köpet formellt hävs (där bör du kontakta en advokat som hjälper till med formuleringen, så att det inte blir du som får betala skadestånd istället). Och sedan får du försöka kräva ut ersättning för dina kostnader.

Jag tror det är viktigt att köparen har klart för sig att det kommer att bli väldigt dyrt att hoppa av. Och att detta är ett problem som köparen "äger".

Thomas59
Om köparen inte tillträder och erlägger slutlikviden på den kontrakterade tillträdesdagen begår köparen ett kontraktsbrott. Kontraktsbrottet utgör grund för dig att häva köpet och begära skadestånd.

Huvudprincipen är att du ska hållas skadelös dvs du har rätt till ersättning för ALLA extrakostnader som du drabbas av. Exempelvis ränta på lån och driftskostnader på det sålda huset. Du har i princip också rätt till ersättning för mellanskillnaden om du senare säljer huset för ett lägre pris.

Du ska inte göra muntliga avsteg från avtalet, tex flytta tillträdesdagen. Du bör ta kontakt med en advokat. Kostnaderna för detta får köparen betala.

Tyvärr kan det ju vara så att köparen inte kan betala alla de extrakostnader du drabbas av och då spelar det inte så stor roll att du har rätt till pengarna.

Det är verkligen en knepig situation du hamnat i så lyd rådet att kontakta en advokat. Det kommer du att behöva för den fortsatta processen.

Lycka till.

Ok, då har jag lite mer kött på benen.

Köparen har gjort en ny lånensökan på banken för att se om han kan låna på fastigheten. (Vid förra kreditprövningen hade inte försäljningen av hans lägenhet trätt i kraft dessutom)

Jag väntar en vecka (max) för att se om han får låna. Får han det går jag med på en "smärtfri" affär, annars blir det nog att kontakta advokat och söka någon form av uppgörelse.

För "enkelhetens" skull hoppas jag att han får låna på huset... :P

Tack för att ni stillat lite av min orolighet.

Har inte köparen erlagt handpenning?

AkutLumbago skrev:
Har inte köparen erlagt handpenning?
Jo, men det rör sig om en köpeskilling på 140.000 kr, och han betalade endast 600 kr i handpenning (allt han hade på sig för tillfället).

Naiv som man var trodde man att det skulle bli en enkel affär...

Det låter ju onekligen lite darrigt med en köpare som inte får låna 140 000 med en fastighet som säkerhet.

Men har du själv en vettig bankkontakt så tycker jag absolut att du skall lägga fram problemet och be din kontakt att du får sätta upp ett möte mellan dem. Din bankman har ett intresse att behandla killen i positiv anda för att hjälpa dig.

Thomas59
CurreOrrell skrev:
Jo, men det rör sig om en köpeskilling på 140.000 kr, och han betalade endast 600 kr i handpenning (allt han hade på sig för tillfället).

Naiv som man var trodde man att det skulle bli en enkel affär...
Gjorde ni upp affären på krogen eller....:D

hempularen skrev:
Det låter ju onekligen lite darrigt med en köpare som inte får låna 140 000 med en fastighet som säkerhet.

Men har du själv en vettig bankkontakt så tycker jag absolut att du skall lägga fram problemet och be din kontakt att du får sätta upp ett möte mellan dem. Din bankman har ett intresse att behandla killen i positiv anda för att hjälpa dig.
När vi var på banken så var det det lokala kontoret på "byn", där jag är kund. Tyvärr inget besluttagande kontor, men bankmannen hjälpte honom att ansöka om lån.

Det som inte talar till låntagarens fördel är att han är 70+...

Thomas59 skrev:
Gjorde ni upp affären på krogen eller....
Ja, självfallet! Var annars?

Skämt åsido, man lär sig av misstagen. De affärer jag gjort tidigare har gått smärtfritt, och löst sig enkelt. Har dock endast gjort affärer med folk från "byn". Lite för naiv och litar lite för mycket på folks snack ibland, men som sagt, man lär sig av misstagen...

Hur kass ekonomi har man om man inte kan låna 140 kkr till en fastighet?!?! Säkerheten finns ju i fastigheten, och det är bara småbelopp i sammanhanget. Det är ju inte som om han skulle låna 140 kkr till en hemmabioanläggning.

Heck, enda kravet för att få låna nuförtiden tycks vara att man har en puls...

Troberg skrev:
...

Heck, enda kravet för att få låna nuförtiden tycks vara att man har en puls...
Men det kanske var DET som var problemet om han var 70+ !!? :D:D:

Kunde inte låta bli :)

/K

Kan fortsätta historien nu, som tagit en aningens "jobbig" vändning:

Jag och köparen träffas på banken för att göra slutaffär den 7:e sept. (Han hade tillträdesdag den 1:a, och körde sina saker från hans sålda lägenhet till huset under mitten av augusti och fram till september)

När vi träffas på banken säger han till mig att han hoppas att han får lån på huset, då han endast fått ihop 124.000 av 140.000 till husköpet. Nu börjar jag bli aningen irriterad...

Banken kollar upp hans kreditvärdighet, och han får inte ens låna 16000 på fastighen.

Jag förslår för köparen att han får en vecka ppå sig att skaka fram 16.000, men detta verkar omöjligt. Så efter en vecka förslår jag att han får "låna" dessa 16.000 av mig mot att vi väntar med att skriva köpebrevet.

Då är han inte alls intresserad av huset. han har under tiden bott i huset och "insett" att han inte kan bo där pga vedeldning och avsaknad av vatten.
Tilläggas kan att vatten finns, men att hydroforen gått sönder under tiden då huset stod tomt. Själv sa jag att pumpen var det minsta problemet, då jag gärna köpte en ny, bara husköpet blev klart.

Han ville nu dra sig ur köpet, och jag gav följande 3 förslag:

1. Skaka fram 16.000 och köp huset och sälj det direkt i sin tur.
// Detta var inte intressant då han ansåg huset "osäljbart" //

2. Jag säljer till annan intressent och han får betala mellanskillnad upp till 140.000
// Jag hade en intressent som bjöd 80.000 "osett" för huset och detta nämnde jag för min köpare. Han tyckte dock att det var en kostsam affär: 60.000:- //

3. Han får köpa sig loss från affären för 50.000:-, och vi behöver inte ha mer med varandra att göra.
// Han undrade om vi kunde göra något på det priset, men jag sa att jag måste sälja huset fort innan vintern, och allt fryser sönder. Samt att jag redan har banken efter mig som undrar varför jag inte betalat av lånet på huset jag "sålt". //

I vilket fall så fortsätter gubben att bo i huset och klagar på vatten, m.m. Pumpen går sönder helt, och jag åker upp med vattendunk till han osv. osv.

Härom dagen ringer en vän till mig och säger att gubben håller på att flytta ut. Jag försöker ringa honom, men han har telefonen avslagen. Tjejen och hennes syster och mamma åker dit för att fråga vad han gör, och fotografera flyttfirman och huset m.m.

Känslan jag får är att han försökte sticka, och hoppas på att jag inte skulle orka "driva det här vidare". Men nu är jag så trött på den här mannens beteende så jag ger mig inte förrän jag har 140.000 att betala av mitt lån med.

Ska nu kolla upp mitt rättsskydd i hemförsäkringen. Försökte även förklara för mannen i fråga att jag själv trodde att 50.000 var en "billig" penning för att komma undan husköpet, men han verkar vilja driva detta vidare istället. Jag sa då att det troligtvis tyvärr blir mycket högre summa han kommer måsta betala.

någon som vill byta plats med mig :P

CurreOrrell skrev:
förslår jag att han får "låna" dessa 16.000 av mig mot att vi väntar med att skriva köpebrevet.
Har ni inte skrivit på? Är du säker att du verkligen sålt huset till honom?
Ett hus är såld när en köpekontrakt är underskrivet av båda parter ....
gaia

gaia skrev:
Har ni inte skrivit på? Är du säker att du verkligen sålt huset till honom?
Ett hus är såld när en köpekontrakt är underskrivet av båda parter ....
gaia
Köpekontraktet är underskrivet och i sin ordning. Där står även att om betalningen ej är fullt erlagd innan den 1:a september så har jag rätt titll skadestånd.

Köpebrevet var den handling jag ville vänta med att skriva när han erbjöds låna 16.000 av mig.

Man skall inte låta någon få tillträde innan det är slutbetalt. Men det vet du redan. :)

Han har tydligen 124.000:- (just nu). Nästan vem som helst borde kunna låna 16.000:- på bluestep, eller något annat kreditföretag, men ok då, han kan inte få fram de där 16.000:-

Prata med en bojurist, som börjar med vräkning (det är ditt hus) och att få skadestånd från gubbe. Har du otur så har han inga pengar när fogden kommer, och då går du back. Tråkigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.