Farsan gick bort så fick sälja hans hus
Köpte det för 15 år sen och gjordes en hel del, ny brunn och infiltration
Jag har tre tjocka pärmar med papper, men blev lite osäker på vad jag ska överlämna
Jag fick skriva i en blankett av mäklaren om vilka firmor som varit där, årtal, inga kända fel etcetera

Hade inte haft kontakt med köparen förrän han ringde någon dag innan tillträdet
Han började rabbla en massa kvitton jag skulle ha med...
Jag var inte med på tillträdet pga jobb, efter det har jag bara hört från mäklaren att det gick bra ändå för någon vecka sen

Finns det ändå dokument som kan vara till min fördel att jag lämnar över?
Vilket är absolut minimum av dokument? Less is more..

Dum fråga men vad har han egentligen för nytta av det? finns väl inga fel att klaga på efter 10 år?
Kanske när han själv säljer huset?

Redigerat:
Du behöver inte lämna över något alls. Men som husägare är det ju inte fel att ha alla papper som finns. Men främst ritningar och liknande.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
wd41 wd41 skrev:
Finns det ändå dokument som kan vara till min fördel att jag lämnar över?
Vilket är absolut minimum av dokument? Less is more..

Dum fråga men vad har han egentligen för nytta av det? finns väl inga fel att klaga på efter 10 år?
Kanske när han själv säljer huset?
Du behöver kvitton på jobb som är gjorda i närtid och som kan sänka reavinstskatten. Är det äldre saker så uppskattar säkert ändå den nye ägaren att denne förfogar över kvitton, manualer, ritningar och annat som hör till huset hellre än att du slänger det på återvinningen. Det är så skönt om man kan ringa ut samma firma som installerade något för 10-15-20 år sedan, för att de troligen fortsatt har koll på och servar det märket. Har man tur kommer samma "gubbe" som installerat det en gång.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du behöver inte lämna över något alls. Men som husägare är det ju inte fel att ha alla papper som finns. Men främst ritningar och liknande.
Nja ...
20 § Säljaren skall till köparen överlämna honom tillhöriga kartor och andra handlingar angående fastigheten vilka är av betydelse för köparen som ägare av denna. Om handlingarna angår även annan egendom, skall de efter tillsägelse tillhandahållas köparen.
https://lagen.nu/1970:994

Nu tror jag ju inte piketen stormar in om man inte överlämnar ett gäng trötta pärmar. Men det är ju schysst lämna över manualer till grejer och våtrumsintyg etc.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jaggatagga skrev:
Nja ...

[länk]

Nu tror jag ju inte piketen stormar in om man inte överlämnar ett gäng trötta pärmar. Men det är ju schysst lämna över manualer till grejer och våtrumsintyg etc.
Fast lagtexten tar nog sikte på förrättningshandlingar, avtalsservitut, kallelse till samfällighetens stämma eller protokollet från detsamma, brev från kommunens tillsyn och liknande.

Knappast omfattar en gamla kvitton eller fakturor. Möjligen instruktionsböcker men sådana finns ju knappt längre i pappersform så här i digitaliseringens tidevarv. Och finns då så pappersinsamlar man dem ju på fem röda.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lämna över allt. Vad har du för nytta av det? Kvitton på varor och tjänster som fortfarande är relevanta. Grävning och montering av brunnen exempelvis. Manualer till värmepump, diskmaskin, torktumlare osv är skönt att ha som ägare av ett nytt hus. Kvitton kan även funka som garanti för vissa saker som värmepump och då följer garantin med huset/pumpen vanligtvis.

Gör det bara. Det är schysst. Jag fick nästan ingenting själv. Har ingen aning om vem som grävde för jordvärmen, eller var slingorna går. Ingen aning om när vitvaror är inköpta eller från var. Ingen aning om var fibern ligger osv osv. Vem som stod för montering och garanti av pumpen upptäckte vi av en slump. Inge kul alls att ha det på det viset. Så lämna över allt du verkligen inte behöver spara så får köparen avgöra om det behöver sparas. Less är inte more. Less är less. More är more. I det här fallet hade iallafall jag varit tacksam för att ha fått för mycket!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fast som säljare behöver du diverse kvitton och fakturor som underlag för avdrag i reavinsdeklarationen. Exakt vilka som är releventa eller inte för deklarationen kanske man inte vill gräva ned sig i precis när man håller på och flyttar.

Så jag skulle absolut inte lämna ifrån mig något sådant, i original. Och att ställa sig och kopiera en massa kvitton är inte heller en rimlig användning av sin tid i samband med en flytt. Möjligen väldigt aktuella kvitton ur garantisynpunkt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Unikt namn
Det går att behålla allt tills deklarationen är inlämnad, sen erbjuda köparen att hämta allt bös när den är godkänd någon gång nästa år.

Eller vill du ha kvar dokumentationen av sentimentala själ?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.