24 040 läst ·
74 svar
24k läst
74 svar
Köpare strular till affären
Fairlane skrev:
Några tankar:
Nej, mäklaren tittar nog inte på lånelöften. De frågar om det finns, vilket belopp det är på. Man kan få en lånelöfte på ett belopp, men det gäller inte alla hus och det är inte heller garanterat att man får något lån trots löfte.
Tilläggsavtal om 200' extra är riktigt dumt, det riskerar att förstöra (ogiltigförklara) hela affären.
Att behålla en del av handpenning är inte heller ett bra förslag. Handpenning används inte på det sättet. Att hitta på egna regler/avtal är att ta risker.
Visst är det surt att man kanske kunde fått 200' till men möjligheten fanns ju att sälja till den som la 5000 under vinnande bud, men man ville försöka få mer. Ibland vinner man, ibland förlorar man.
Det var 25000kr under vinnande bud!Fairlane skrev:
Några tankar:
Nej, mäklaren tittar nog inte på lånelöften. De frågar om det finns, vilket belopp det är på. Man kan få en lånelöfte på ett belopp, men det gäller inte alla hus och det är inte heller garanterat att man får något lån trots löfte.
Tilläggsavtal om 200' extra är riktigt dumt, det riskerar att förstöra (ogiltigförklara) hela affären.
Att behålla en del av handpenning är inte heller ett bra förslag. Handpenning används inte på det sättet. Att hitta på egna regler/avtal är att ta risker.
Visst är det surt att man kanske kunde fått 200' till men möjligheten fanns ju att sälja till den som la 5000 under vinnande bud, men man ville försöka få mer. Ibland vinner man, ibland förlorar man.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Frågar igen. Frågade mäklaren 400 k budgivaren om det fanns lånelöfte. Vad svarade budgivaren. Det finns ju två alternativ 1. Mäklaren har slarvat och inte kollat
2. Budgivaren ljuger om lånelöfte
Är ju rätt stor skillnad! Någon har ju gjort fel här!
2. Budgivaren ljuger om lånelöfte
Är ju rätt stor skillnad! Någon har ju gjort fel här!
Dessutom går väl normala spekulanter till banken först och får ett lånelöfte med ett maxbelopp som man kan bjuda. Vad är det för mening att bjuda om man inte kan köpa! Hursomhelst har ju spekulanten gjort fel!
Hela förloppet var ganska snabbt, några timmar mellan buden, men som beskrivits ovan så stannade näst högsta budgivare på 3975K och köpte en annan fastighet när den andra budgivaren bjöd 4000K. Det handlar alltså inte om att jag dragit ut på tiden för att maxa på något sätt!K klimt skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Inte alls. Jag kan få ett lånelöfte på 5 miljoner, men det innebär inte att jag banken kommer låna ut de pengarna till mig om jag köper TS hus, även om de är beredda att betala ut det för ett annat hus.
I teorin så skulle man alltså ha ett lånelöfte per hus man vill bjuda på, men det fungerar inte i praktiken.
När jag har lagt bud på hus under de senaste 6 åren (åtminstone 10+ hus) så har mäklaren, oftast frågat om jag har lånelöfte men långt ifrån alltid. Aldrig har de frågat om beloppet på lånelöftet och hade de gjort det så hade jag sagt att de inte hade med det att göra.
I teorin så skulle man alltså ha ett lånelöfte per hus man vill bjuda på, men det fungerar inte i praktiken.
När jag har lagt bud på hus under de senaste 6 åren (åtminstone 10+ hus) så har mäklaren, oftast frågat om jag har lånelöfte men långt ifrån alltid. Aldrig har de frågat om beloppet på lånelöftet och hade de gjort det så hade jag sagt att de inte hade med det att göra.
D Dr Jumping Jack skrev:
Ja det är min åsikt också!D Dr Jumping Jack skrev:
Mäklaren säger att han frågat kunden om dom har lånelöfte, vilket kunden bekräftat!
Däremot har mäklaren inte kollar detta vare sig på bank eller dokument!
Beträffande kunden finns tre alternativ enligt mig.
1. Ej lämnat korrekta uppgifter om inkomst etc till banken.
2. Struntat i att lånelöftet inte täckte budet.
3. Avsiktligt lagt högst bud så andra kunder droppar av och sen lägga lägre bud!
Inget av ovanstående är särskilt positivt enligt mig!
Troligt 2. Oavsett så finns det inget du kan göra. Och att mäklaren skulle kolla dokument eller ringa budgivares bank är ju helt orimligt. Hur lång tid var det mellan budgivaren hoppade av och köpte annat? Låter som 3 timmar...Mil Palmeras skrev:
Ja det är min åsikt också!
Mäklaren säger att han frågat kunden om dom har lånelöfte, vilket kunden bekräftat!
3. Avsiktligt lagt högst bud så andra kunder droppar av och sen lägga lägre bud!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Mäklaren kan självklart inte kontakta banken och fråga om hur stort lånellfte någon har.
Jag har heller aldrig hört talas om mäklare som vill se lånelöftet. Det finns säkert någon mäklare som gör så, men så riskerar man också att tappa en stor del av alla affärer.
Som jag skrev innan så kan lånelöftet man har vara tillräckligt för det bud man lägger, men kanske inte på just det objektet.
Visst kanske köparen gjort fel, men det finns inget att hämta för säljaren.
Jag har heller aldrig hört talas om mäklare som vill se lånelöftet. Det finns säkert någon mäklare som gör så, men så riskerar man också att tappa en stor del av alla affärer.
Som jag skrev innan så kan lånelöftet man har vara tillräckligt för det bud man lägger, men kanske inte på just det objektet.
Visst kanske köparen gjort fel, men det finns inget att hämta för säljaren.
Du kan inte hålla någon ansvarig. Allra minst kunden. Det är fritt att lägga vilka bud man vill och inget gäller förrän det är skrivet.
Samma gäller omvänt. Du säljer till vem du vill, oavsett vem som lagt högsta bud.
Samma gäller omvänt. Du säljer till vem du vill, oavsett vem som lagt högsta bud.
Eller 4. Han ljuger och saknar lånelöfteMil Palmeras skrev:
Är man så snabb i vändningarna finns ju risken att den köparen tagit det andra huset oavsett. Inte helt ovanligt att folk vinner två budgivningar och måste välja. Det är ju dock bara spekulationer och allt du kan göra är att släppa detta och gå vidare, med ny eller samma mäklare.Mil Palmeras skrev:
Mäklare kollar ingenting. Aldrig varit med om det.Mil Palmeras skrev: