Lämna manualer du har. Ingen mening att behålla dom. Behåll kvitton. Eventuellt kan man skicka kopia men hade nog inte besvärat mig om det är många.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Jag byggde för mer än 10 år sedan. Har en stor och tung ölback med alla (uppdaterade!) manualer ... lämnar jag mer än gärna över :p men inte ett enda kvitto!

• Gilla
  • Haha
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Manualer, tomtritning, ev. servitut och kanske allmän info om gjorda reparationer, är väl vad som normalt finns i en " huspärm", men lämna definitivt inte kvitton eller personliga garantibevis.

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Annikakan Annikakan skrev:
Köparna ville komma in och mäta i bostaden så jag sa att vi kunde gå igenom bostaden tillsammans och kika på hur allting fungerar. Så det kommer vi göra :)
Du ska absolut inte släppa in köparen i din bostad innan tillträdesdagen!

Risk finns att köparna går runt och hittar fel som inte fanns tidigare.

Vill köparna komma in tidigare bör ni göra ett tilläggsavtal till köpekontraktet där tillträdet, och pengarnas, blir tidigare.

• Gilla
  • Arg
LennartMimmi och 3 till
  • Laddar…
Dumheter, finns felen så finns de. Det är klart att man underlättar för den kommande ägaren.

• Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 19 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du ska absolut inte släppa in köparen i din bostad innan tillträdesdagen!

Risk finns att köparna går runt och hittar fel som inte fanns tidigare.

Vill köparna komma in tidigare bör ni göra ett tilläggsavtal till köpekontraktet där tillträdet, och pengarnas, blir tidigare.
Oj, jag hade ingen aning om detta. Det var mäklaren som föreslog detta så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Känns som jag har gått med på en hel del saker nu som jag kanske inte borde...

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Hemmakatten
Nej, det är inte vanligt. Tyvärr allt för vanligt att köpare "upptäcker" fel och drabbas av ruelse vid ytterligare genomgång av huset.

Vi har sålt, och köpt, ett flertal hus. Aldrig har vi som köpare, eller de som köpt, haft ytterligare genomgång av huset.

Köpekontrakt är skrivet, köpet är färdigt, finns inget mer att vänta på än tillträdesdagen och pengarna.

Redigerat:
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Vi är nog många härinne som är vänliga mot köparen innan tillträdet och det ser jag inte som direkt fel. Visst är man behjälplig då köparen kommer med sin måttstock för att kolla gardinlängd, soffgruppsplacering eller om tant Augustas stora chiffonje får plats. De flesta överlåtelser går normalt sett smidigt.
Däremot avråder jag från att låta köparen 'förflytta' in bohag i källare/garage etc då det kan uppstå försäkringsproblem om något händer.

• Gilla
magnu och 14 till
  • Laddar…
Framför allt ska det vara tydligt att det är säljaren som är i besittning av fastigheten till tillträdet. Att låta köparen ställa in prylar i garaget funkar. Men lämna inte ut nyckel.

• Gilla
Annikakan
  • Laddar…
Motstridiga råd :rofl:

Bara för att förtydliga så skulle köparna enbart komma på besök för att mäta - inte flytta in några saker :)

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Det är helt ok tycker jag. Skulle de hitta fel så har de redan köpt fastigheten. Visst kan de backa och vägra betala på tillträdesdagen, men det är inget som kommer kosta dig några pengar. Du har ju redan fått 10% i handpenning och det bör täcka kostnader för ny försäljning mm.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vår köpare fick komma och se på hur pelletskaminen sotades, ett 2-3 timmarsjobb.
Så att mäta några väggar är väl okej.
Men när det övergår till ren inspektion är det inte okej. Köparens besiktningsman har redan gått igenom huset.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har lämnat manualer om jag haft kvar dom, husritningar och andra handlingar men aldrig kvitton.

OM en maskin går sönder med garanti kvar så får köparen en kopia (eller originalet)av kvittot i det fallet

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Manualer, kanske.

Men dina kvitton är ju just dina. Lämna inte ifrån dig dom. Det finns absolut inget krav på detta om det inte står ordagrant i köpevillkoren.

Hur visar man kvitto på något man eventuellt renoverat själv? :thinking:
Man sparar väl kvitto på allt man köpt in annars blir det svårt.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.