9 415 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
Köpare hoppar av sent - vad göra?
För att undvika missförstånd hos läsare så är avtalet giltigt även under prövningen av medlemskap, men om köparen nekas medlemskap så blir avtalet ogiltigt. Så köparen har inte möjlighet att ensidigt frånträda förpliktelser enligt avtalet på samma sätt som innan en skriftlig överlåtelse är upprättad.mnils skrev:
Nej, avtalet är inte giltigt. Det finns vissa formkrav som måste vara uppfyllda innan avtalet är giltigt, hänvisning till lagrum finns i tråden. Eftersom dessa inte är uppfyllda i detta fall finns inget giltigt avtal heller.M Micke_xyz skrev:
Ja en sådär 250 lägenheter för max 300k på Hemnet just nu. Var säkert mer innan sommarens lågsäsongMyrstacken skrev:
Här får du en stor lägenhet för 120k. Insats 18k
Kan ju vara på andra hållet också, du får in ett bud precis innan ni ska skriva på. Och vill inte sälja eller att köparen ni sitter med får höja sitt bud. Hade en kompis som fick lägga upp 200 000 mer då de kom in ett nytt bud, hade de skrivit på 5 min innan hade det varit klart
. Inte så seriöst men de ville ha huset.
Men ärligt. Varför ska det hela tiden straffas till höger och vänster. Visst det innebär lite extra strul. Men det är ju därför man anlitar mäklare för att man själv ska slippa ta strulet. Ingenting är klart förrän bägge skrivit på ett avtal. Om vi vänder på det och du ångrar dig och inte vill sälja, ska du straffas då, trots att inga avtal ingåtts? Jag har själv budat på ett objekt där säljaren ångrade sig och valde att bo kvar. Hade gjort klart med banken och allt. Det var två dagar till kontraktet skulle upprättas. Visst det var surt. Men livet går vidare. Nä, Jag skulle då inte vilja leva i en värld där man inte har den minsta tillstymmelse till att ha lite betänketid och ångerrätt.
Behandla andra som man själv vill bli behandlad kommer man långt med i livet. Tror inte TS vill få ett krav för att han var intresserad av ett annat objekt.Silver78 skrev:
Men ärligt. Varför ska det hela tiden straffas till höger och vänster. Visst det innebär lite extra strul. Men det är ju därför man anlitar mäklare för att man själv ska slippa ta strulet. Ingenting är klart förrän bägge skrivit på ett avtal. Om vi vänder på det och du ångrar dig och inte vill sälja, ska du straffas då, trots att inga avtal ingåtts? Jag har själv budat på ett objekt där säljaren ångrade sig och valde att bo kvar. Hade gjort klart med banken och allt. Det var två dagar till kontraktet skulle upprättas. Visst det var surt. Men livet går vidare. Nä, Jag skulle då inte vilja leva i en värld där man inte har den minsta tillstymmelse till att ha lite betänketid och ångerrätt.
När det gäller bostadsaffärer är det otroligt viktigt att man ligger på så att avtalet blir skrivet ASAP eller snarare "helst igår". Det är väldigt vanligt att köparen eller säljaren glider isär om det tar för lång tid.
Tror du att man anlitar en mäklare för en försäljning på 300k?Silver78 skrev:
Men ärligt. Varför ska det hela tiden straffas till höger och vänster. Visst det innebär lite extra strul. Men det är ju därför man anlitar mäklare för att man själv ska slippa ta strulet. Ingenting är klart förrän bägge skrivit på ett avtal. Om vi vänder på det och du ångrar dig och inte vill sälja, ska du straffas då, trots att inga avtal ingåtts? Jag har själv budat på ett objekt där säljaren ångrade sig och valde att bo kvar. Hade gjort klart med banken och allt. Det var två dagar till kontraktet skulle upprättas. Visst det var surt. Men livet går vidare. Nä, Jag skulle då inte vilja leva i en värld där man inte har den minsta tillstymmelse till att ha lite betänketid och ångerrätt.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Många som anlitar mäklare för små summor.F fsn skrev:
Den mäklaren som sålde våran lägenhet, de hade fasta pris.
Under 500000 så kostade det 14000 kr.
Slapp vi bli kontaktade av köpare och alla papper ordnade dom.
Inklusive annons på hemmet och visningar.
den andra lägenheten Vingåker tog dom 21000 för då det var under 1 miljon
tror inte det finns en mäklare i Göteborg som kliver ur sängen för mindre än 50 papp.H Hallerudsbo skrev:Många som anlitar mäklare för små summor.
Den mäklaren som sålde våran lägenhet, de hade fasta pris.
Under 500000 så kostade det 14000 kr.
Slapp vi bli kontaktade av köpare och alla papper ordnade dom.
Inklusive annons på hemmet och visningar.
den andra lägenheten Vingåker tog dom 21000 för då det var under 1 miljon
Japp. Jag sålde två tomter för 200k st fast pris. Anlitade mäklare för att slippa hålla i det själv. 30 tusen kostade det. 7.5 procent av köpesumman. Sen fick jag betala avstyckningskostnaden, förhandsbesked på bygglov, kapitalvinstskatt. Så i slutändan blev det inte mycket mer än 200 tusen kvar.F fsn skrev:
Redigerat:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Nu består ju världen utav lite mer än bara Göteborg och Stockholm fast inte folk tror det.F fsn skrev:
Det finns faktiskt både folk och liv utanför kommungränserna.
Så ja det finns mäklare som faktiskt kan jobba i andra delar i Sverige med.
utanför kommungränserna? Du menar i andra kommuner då, som Solna och Sollentuna tex?H Hallerudsbo skrev:
Minns att jag skulle sälja en lägenhet i en betydligt mindre kommun än Göteborg. 325k ville jag ha för den. Mäklaren var väldigt tydlig med att det var mycket bättre att jag sålde den själv istället för hans arvode skulle bli orimligt stort i förhållande till försäljningspriset, samma svar från två andra mäklare. Detta var 2000 eller 2001 tror jag.
Redigerat:
Du är medveten om att det finns en massa småorter i Sverige som har gott om objekt för några hundra tusen? Jag tror inte att en mäklare i Stockholm eller Göteborg (eller för den delen Linköping där jag håller till) skulle vara så intresserad. Men är man mäklare i någon liten ort så har man nog inte mycket att välja på om det ska gå ihop.F fsn skrev:utanför kommungränserna? Du menar i andra kommuner då, som Solna och Sollentuna tex?
Minns att jag skulle sälja en lägenhet i en betydligt mindre kommun än Göteborg. 325k ville jag ha för den. Mäklaren var väldigt tydlig med att det var mycket bättre att jag sålde den själv istället för hans arvode skulle bli orimligt stort i förhållande till försäljningspriset, samma svar från två andra mäklare. Detta var 2000 eller 2001 tror jag.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Tror du ska se att Sverige är så mycket mer än centrum.F fsn skrev:utanför kommungränserna? Du menar i andra kommuner då, som Solna och Sollentuna tex?
Minns att jag skulle sälja en lägenhet i en betydligt mindre kommun än Göteborg. 325k ville jag ha för den. Mäklaren var väldigt tydlig med att det var mycket bättre att jag sålde den själv istället för hans arvode skulle bli orimligt stort i förhållande till försäljningspriset, samma svar från två andra mäklare. Detta var 2000 eller 2001 tror jag.
Bor själv i en kommun där priserna bara går en väg men åker jag en eller 2 kommuner bort får man nästan betalt för att köpa.
dock där jag bor så finns det väldigt lite objekt så där kan man förhandla väldigt mycket med mäklarna om vad de vill ha betalt då jobben är få.
Senaste månaden har jag haft 3 mäklare som ringt och frågat om vi vill sälja.
Då dom har kö på att köpa lantligt men bara 7 km från centrum.
Köpte huset för 6 år sedan för 1,8 miljoner idag tror
Mäklarna att det ligger på mellan 5-6 miljoner.
Mäklarna var väldigt intresserade av att få sälja.
Flera grannar som med fått förfrågan.