Hej alla!
Jag har vattenburen golvvärme i mitt hus och det finns ingen termostat eller *automatisk* styrdon till badrummet. Jag vet inte om det är normalt men det börjar bli lite jobbigt att justera piggen manuellt. "Piggen" justeras alltså för hand (se grön ruta på första bild). Den andra bilden är på vad jag tror är en Uponor Smatrix Base x-165.
Kan jag köpa nedanstående två produkter och utöka mitt system?
1)
https://www.vvsobygg.se/uponor-styr...k7Jg9hpvXUuuU20K1XHN0rsto3tvYhksaAhu-EALw_wcB
2)
https://www.vvsochbad.se/uponor-smatrix-wave-termostat-t-165-pod-traadlos-1038462
Jag har vattenburen golvvärme i mitt hus och det finns ingen termostat eller *automatisk* styrdon till badrummet. Jag vet inte om det är normalt men det börjar bli lite jobbigt att justera piggen manuellt. "Piggen" justeras alltså för hand (se grön ruta på första bild). Den andra bilden är på vad jag tror är en Uponor Smatrix Base x-165.
Kan jag köpa nedanstående två produkter och utöka mitt system?
1)
https://www.vvsobygg.se/uponor-styr...k7Jg9hpvXUuuU20K1XHN0rsto3tvYhksaAhu-EALw_wcB
2)
https://www.vvsochbad.se/uponor-smatrix-wave-termostat-t-165-pod-traadlos-1038462
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
I princip så kan du göra så. Om du inte har en by-pass dock kan det ju vara så att denna slingan agerar som en sådan och pga detta inte har styrdon. Kan vara så att du i styrsystemet kan ställa in att en slinga alltid ska ha ett visst grundflöde så du klarar dig utan bypass dock
Hur kollar jag det?M myrstack skrev:
Jag bor i ett hus som är tillbyggt och som således har två fördelare. En på övervåningen och en på nedervåningen.
Bifogar en bild på centralen på nedervåningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I din manöverpanel kan du ställa in ett rum som bypass. Se tex sida 10 här:
https://www.uponor.se/UponorInternet/DirectDownload?did=5414EBCD430544E690AFDE8799921D25
Bypass har man så cirkulationspumpen aldrig ska jobba mot ett helt stängt system som man i extremfallet kan få om man har rumsreglering i samtliga rum. Tex om det blir ett hastigt väderomslag med kraftig instrålande sol som gör att alla slingor stryper mer men pumpen jobbar på.
En bypass ser ut som på bilden men notera att “blindtarmen” inte finns på alls storlekar. Finns den så sitter den på andra änden än där inkommande vatten går in
https://www.uponor.se/UponorInternet/DirectDownload?did=5414EBCD430544E690AFDE8799921D25
Bypass har man så cirkulationspumpen aldrig ska jobba mot ett helt stängt system som man i extremfallet kan få om man har rumsreglering i samtliga rum. Tex om det blir ett hastigt väderomslag med kraftig instrålande sol som gör att alla slingor stryper mer men pumpen jobbar på.
En bypass ser ut som på bilden men notera att “blindtarmen” inte finns på alls storlekar. Finns den så sitter den på andra änden än där inkommande vatten går in
Logga in
Skapa konto
Varför behöver du justera flödet i badrummet hela tiden? Ett korrekt injusterat system ska du i princip kunna köra utan några ställdon alls. I praktiken vill man ibland ha ställdon för att försöka kompensera för externa värmekällor, såsom solinstrålning och kamin, men sådana källor är ovanliga i badrum.
I vårat hus agerar badrummet bypass, precis som i ditt, och jag har aldrig känt behov av att justera värmen där.
I vårat hus agerar badrummet bypass, precis som i ditt, och jag har aldrig känt behov av att justera värmen där.
Igår var det 33 grader i vårt badrum. Vår fjärrvärmecentral sitter i badrummet och den utstrålar mycket värme. Det i kombination med golvvärme gör rummet lite väl varmt....J Jaif skrev:Varför behöver du justera flödet i badrummet hela tiden? Ett korrekt injusterat system ska du i princip kunna köra utan några ställdon alls. I praktiken vill man ibland ha ställdon för att försöka kompensera för externa värmekällor, såsom solinstrålning och kamin, men sådana källor är ovanliga i badrum.
Då måste antingen värmecentralen utstråla mängder med värme, eller så har golvvärmen för stort flöde.V Vicky90 skrev:
Om det är så att värmecentralen ensamt kan värma badrummet så kan du stänga av golvvärmen där helt, men då måste du installera en by-pass i golvvärmefördelaren.
Är det bara så att golvvärmen har för stort flöde så får du bara sänka tills dess att det är på en rimlig nivå, tänk på att låta det gå ett dygn mellan varje ändring. Dock inte sänka så mycket att du stänger flödet helt utan att installera by-pass.
J Jaif skrev:Då måste antingen värmecentralen utstråla mängder med värme, eller så har golvvärmen för stort flöde.
Om det är så att värmecentralen ensamt kan värma badrummet så kan du stänga av golvvärmen där helt, men då måste du installera en by-pass i golvvärmefördelaren.
Är det bara så att golvvärmen har för stort flöde så får du bara sänka tills dess att det är på en rimlig nivå, tänk på att låta det gå ett dygn mellan varje ändring. Dock inte sänka så mycket att du stänger flödet helt utan att installera by-pass.
Ursäkta en dum fråga...J Jaif skrev:Då måste antingen värmecentralen utstråla mängder med värme, eller så har golvvärmen för stort flöde.
Räcker det med att flödet bara är lite öppet för att bypassen ska fungera? Eller måste den vara helt öppen?
Klicka här för att svara