Jag funderar på att beställa en induktionshäll samt ugnar från Tyskland (till mitt första "egna" kök) för att spara lite pengar (hällen är tex 8000 billigare där). Jag inbillar mig att det är samma maskiner och standarder på kök i Tyskland som här hemma. Någon som vet om det är något jag bör tänka på (förutom att handla från en bra affär)?

Tänk på garantier. Hur har du tänkt dig ta hem det?

Tack för tankarna. Jag tänker inte åka ner till Tyskland utan det blir vanlig frakt (har köpt mkt hemelektronik via nätet utan problem än så länge). Gällande garantin så hittar jag inget rakt svar, men när prisskilladen på tex hällen är 18' vs 10' så tar jag risken och löser det problemet om/när det behövs.

Då är det nog inget mer att fundera på. Du har redan löst det! Lycka till! :-)

Vi köpte ugn och häll (Neff, samma tillverkare som Bosch och Siemens) från http://www.bobselektro.de/index.html. Bra priser, spedition hem för 900 kr ca. Garantier ska gälla som vanligt även i Sverige. Så köp på du!

Hej Cederbusch,

Jag blev lite nyfiken. Hur gjorde ni er beställning? Mejlade ni butiken eller går det att beställa via hemsidan?
Hur är det med språket i ugnsfönstret, går det att ändra från tyska?

Med vänlig hälsning /M

Megafonen skrev:
Hej Cederbusch,

Jag blev lite nyfiken. Hur gjorde ni er beställning? Mejlade ni butiken eller går det att beställa via hemsidan?
Hur är det med språket i ugnsfönstret, går det att ändra från tyska?

Med vänlig hälsning /M
Beställde via hemsidan. Frugan hade lite kontakt med dem för att höra om de kunde skicka till Sverige och hur garantin skulle funka. De är mkt trevliga. Underlättar kanske om man behärskar tyska.

Just vår ugn har ingen text i displayen, så det är svårt att säga. Jag tror att de flesta åtminstone går att ändra till ingliska men mejla och fråga innan köp för säkerhets skull.

Skickat från min mobil

Ok, tackar för svar :-) Jag mejlar dom och frågar.

Beställning gjord hos Bobselektro, häll, ugn + kombiugn samt värmelåda. Väntar med spänning på leverans.....

Megafonen skrev:
Beställning gjord hos Bobselektro, häll, ugn + kombiugn samt värmelåda. Väntar med spänning på leverans.....
Uppdatera gärna när du fått leverans!

Alla beställda varor är nu hemma. Bob's gjorde en felleverans av en vara, men dom skickade en ny utan problem :)
Kan även rekommendera www.wohn-freunde.de som jag köpte köksfläkten av, mkt billigare frakt än hos Bob's
Jag kommer definitivt fortsätta att beställa varor från Tyskland. Båda leverantörerna svarar snabbt på mail (på engelska)

Någon som har tips på några fler bra sidor att köpa vitvaror ifrån?

Jag har köpt blandare och ho och tillbehör från www.prokira.de

Jag fick min Siemens häll och två AEG-ugnar från http://www.my-solution.de/ denna veckan. Inga problem alls, måste dock betala med banköverföring för att slippa tokiga avgifter och det var en enhetsfrakt på ca €115 oavsett hur mycket jag beställde. De svarar på engelska mail, men det tog ett par dagar att få svar emellanåt.

cederbusch skrev:
Vi köpte ugn och häll (Neff, samma tillverkare som Bosch och Siemens) från [länk]. Bra priser, spedition hem för 900 kr ca. Garantier ska gälla som vanligt även i Sverige. Så köp på du!
Bra tips. Verkar dock vara en väldigt variation på priserna. Vissa grejer kostar 15 i Sverige och 10 hos dem. Sen är det en hel del grejer som har exakt samma pris. Och priserna på .t.ex Prisjakt går ju att pruta ner en del också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.