Har ett par frågor om vinkelslip!

Vad kan man använda varvtalsreglering till, helt enkelt, när vill man inte ha maxvarv?

Någon som provat denna goding? http://www.youtube.com/watch?v=IeZriWvohPw Verkar galet schysst!

Hur lång tid kan batteriet i en sådan räcka tro och hur stark kan den vara?

De är skapligt svaga. Går inte att köra hårt med alls, funkar till enklare kapningar. Batterierna räcker inte särskilt länge heller.
Varvtalsreglering använder jag när jag slipar med t.ex. stödrondell eller stålborste. Även kapning i rostfritt så är det önskvärt att sänka varvtalet.

Oki, skulle nog passa hemmamek ganska bra ändå. Dock är ju prislappen väldigt hög.

Att kunna ställa in varv borde då bara anses som positivt?

Har alltid gillat Bosch.. Flera ställen jag arbetat på har faktiskt dom gröna Bosch använts dag in och dag ut! Så då borde det passa perfekt för hemmamek :)

Lutar skarpt åt denna isåfall http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...59/PWS+9-125+CE/23907/3165140546041/index.htm

Var in på Jula i Södertälje idag och dom hade kampanj på en Hitachi vinkelslip, G13ss, 125 mm, 580 W för 499 kr Gjorde ett impulsköp på den. Hitachi är ju Hitachi tänkte jag. Rätt liten och smidig i handen och skapligt mjuk kabel och böjavlastning. Ingen mjukstart och ingen smart mekanism för att vrida skyddet (två skruvar bara).
Lite förhastat kanske men får väl ha den som en lite oöm maskin som man inte behöver vara så rädd om. Förhoppningsvis är kvaliten bra i alla fall.

Jag kikade på en sån där på jula i Skara under veckan, ser ju fin ut så det får nog bli en sådan för mig också.

Min nuvarande black & decker är en ganska effektiv självmordsmaskin just nu då sprängskyddet är mosat och borttaget, stödhandtaget är mosat och borttaget, kabeln är avkapad och lagad med sockerbitar och silvertejp samt att jag kör den med 125mm skivor fast den egentligen är för 115mm.

Hitachi är mitt favoritmärke så en sån blir smaskigt, har även en liknande Hitachi i jobbet som är kanonfin att använda.

Skulle aldrig röra en maskin som saknar basic säkerhet samt med en så klen motor

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Själv använder jag feins vinkelslip som jag är mycket nöjd med. Har också märkt att det är bra att ha en effekt på mer än 1000W på vinkelslipen.

Mmmm, allt under 1000W är nagelslip. Det händer ibland att min 1400 W inte orkar. Bosch har nu släppt 1500W, ser rätt intressanta ut.

Det beror väl en hel del på vad man använder den till, min som jag har hemma används mest till tunnplåt och metall upp till ca 25mm och då räcker den effekten gott.

Mikael_L
Pratar ni om 180 och 230mm vinkelslipar nu, när det kommer upp effekter på 1000+W ?

Jag har en liten Hitachi 125mm med 500-600W, har aldrig märkt något problem med detta.

Jag antar det är 125or som behandlas. Visst har en liten vinkelslip sina poänger när det gäller hanterbarheten med en hand men då kan man nästa lika gärna använda sin dremel som i sig har ytterligare funktionsområden.

Mikael_L
Ja jag var in på Bosch hemsida och såg att dom visst hade 1500W 125mm .... :x

Nåja. När jag nött ut min om 45 år så köper jag väl en starkare och kollar om det blir bättre. :cool:

En dremel är ju extremt värdelös till att kapa med dock.

Jag tycker kompakta 115 &125mm är väldigt smidiga till dom flesta jobb, 180mm tar jag fram när man kanske ska kapa 50-60mm tjock metall.

Nej jag pratar om 125 mm och 1500 W, vid slipning där hela slipytan möter godset eller tyngre kapning så behövs dessa krafter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.