Man behöver ingen klickmutter för att dra åt skivan för hand eller för att få upp den. Bara att stöta skivan lite lätt mot nånting för att få upp den och det räcker med att dra åt med handskar på skivan.Logiman skrev:
Jobbar i industrin och dom allra flesta byter skiva utan verktyg eller specialmuttrar.
Håller med Trilla där, verktyget för muttern på spindeln brukar kastas när vi köper ny maskin. Drar åt för hand, och lossar för hand. Maskinen drar åt muttern när man kör så det är ingen risk att skivan släpper!
Kör också byten av skivor för hand. Är dock lite jobbigt om man nöter på en kapskiva för länge för då är det inte mycket att ta tag i. Har nog 5 nycklar till olika maskiner som bara ligger, någon som vill ha? ;-)
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag drar alltid åt med nyckel, men ganska snart skaffade jag två maskiner så jag kan ha en slipskiva i den ena och en kapskiva i den andra... (troligen 115mm) sen blev det en stor biltemamaskin med diamantskiva för att kapa i betong med (troligen 180 mm) , och nu sist en makita batteridriven....
Farsan har en blå bosch som han använt mer eller mindre dagligen under typ 20 års bilmeck, still going strong!
håller helt med ditt tänk...vinkelslipar är lite som handöverfräsar....det är svårt att ha för mångaSnailman skrev:
Tror att den blå Bosch ger mest för pengen,ganska hyffsad maskin,Den enda nackdelen är att den blåser rakt uppåt.Lite otrevligt ibland när man vill finlira med kapskivan.På de maskiner vi har i verkstaden så tycker jag att kollektor och kol är lättslitna,men då kör vi ganska hårt med slipskiva.Men till hemmabruk så håller den länge.Har en hemma också och jag har mer och mer börjat uppskatta den för att den är smidig med sin smala kropp som näms tidigare.Har även en Hitachi G13SB3 hemma.Den känns att den har bättre kvalite,tystare,mindre vibrationer.Men tyvärr lite för grov i kroppen, och inga finesser alls..Har även en Millwauki också.Där tycker jag snabbkopplingen till sladden är toppen,bara att koppla lös sladden från maskinen när den inte används.Så slipper man den irriterande sladden som är vindad runt maskinen när man förvarar den.Jag tycker man ska ha en maskin över 1000W .Kvalitetkänslan på en sån maskin är så mycket mera överlägsen en mindre billigare surrande//vibrerande maskin.Har ju haft några såna också.Tror jag gjorde av med 3 st på ett år.Sånt blir man ju putt på till slut / Mats
Jag har hyrt betongslip alldeles för många gånger nu....sneglar på min lille dewalt vinkelslip....vet någom om det finns dammskyddskåpa att köpa till vinkelslipar?
Då blir den väldigt lik de maskiner jag har hyrt som betongslip, alltså kåpa runt hela skivan med dammsugaranslutning.
Men var köper man en sådan kåpa?
Då blir den väldigt lik de maskiner jag har hyrt som betongslip, alltså kåpa runt hela skivan med dammsugaranslutning.
Men var köper man en sådan kåpa?