Ett aktiebolag köper en villa av en privatperson för 2 miljoner. Aktiebolagets ägare köper loss villan privat för 4 miljoner ett år senare.

Jag gissar på skattetekniska skäl, men fattar inte varför. Nån som kan förklara?

Edit: Det har renoverats en del innan det köptes privat, kanske har något med saken att göra?

• Gilla
Kennli
  • Laddar…
C
Svårt att se några skattetekniska fördelar med detta.

Vad är bolaget i för bransch? Är det en byggfirma har det till synes varit ganska populärt att äga renoveringsobjekt. Då har man både "gratis" bostad för gästarbetare, de kan jobba på huset när det är luckor i beläggningen och sen säljer man det med en förmodad förtjänst. WIn-win-win.

Sen kanske ägaren själv föll för huset i detta fall?

Det kan ju vara ett sätt att lägga in ”dyrare” renovering till självkostnadspris.
Renoveringen kanske kostade betydligt mer än 2 miljoner och att ägaren får dessa på köpet?
Dock brukar skv hålla koll på ”byggmästarsmitta”
/ Björkskär

• Gilla
Marikong85 och 1 till
  • Laddar…
C
B Björkskär skrev:
Dock brukar skv hålla koll på ”byggmästarsmitta”
Ja, jag tänkte samma tanke, men som du säger - stor risk för att man blir granskad och det försvinner mycket i skatt på att vända 4 Mkr genom bolaget.

Diskuterade detta med min revisor för några år sedan. Min revisor var mycket negativ till detta. Kom inte ihåg riktigt varför men kontentan var att det var inget revisorn kunde rekommendera. Också stor risk för sammanblandning privata och aktiebolag affärer.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MangeRR skrev:
Ett aktiebolag köper en villa av en privatperson för 2 miljoner. Aktiebolagets ägare köper loss villan privat för 4 miljoner ett år senare.

Jag gissar på skattetekniska skäl, men fattar inte varför. Nån som kan förklara?

Edit: Det har renoverats en del innan det köptes privat, kanske har något med saken att göra?
Det enda korrekta sättet att göra en sådan affär att göra det till marknadsmässiga priser.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
E eckeph skrev:
Det enda korrekta sättet att göra en sådan affär att göra det till marknadsmässiga priser.
Absolut. Det som är det underliga här är väl i så fall att AB säljer det dyrare. Så det blir knappast en fråga om förtäckt lön, som det kunde blivit om AB sålt till underpris.

I Ingvar 58 skrev:
Absolut. Det som är det underliga här är väl i så fall att AB säljer det dyrare. Så det blir knappast en fråga om förtäckt lön, som det kunde blivit om AB sålt till underpris.
Jag förstår inte varför det skulle vara underligt? Om man utgår ifrån att 4 miljoner är ett marknadsmässigt pris så är det ju precis så man ska göra.

I Ingvar 58 skrev:
Fast vi vet ju inte hur mycket bolaget lagt ned på renovering.

Jag kanske ska tillägga att jag inte riktigt förstår syftet med frågan i från början så jag kanske missar något här?

Tid? Vinsten kan man ta ut ur bolaget först året efter. Om huset är till salu nu och man kommet gå med vinst i år så kan man låta bolaget köpa och sedan köpa huset av bolaget för (skattad) vinstutdelning nästa år.

Sannolikt någon som vill renovera på firman. Generellt är det riskabelt då du riskerar att få problem med skattmasen av flera skäl. I synnerhet är det viktigt att transaktioner mellan bolag och ägare sker på marknadsmässiga villkor. Ägaren kan även riskera att förmånsbeskattas för tiden bolaget äger villan om det anses att denne har eller kunnat ha utnyttjat bostaden. Det kan bli en riktigt dyr historia sammantaget. Givetvis går det att göra detta rätt, men då måste man vara väl påläst kring vad som gäller.
Det var för många år sen "på modet" att äga finare båtar genom bolag (syftet uppgavs vara uthyrning), men det slutade man snabbt med efter ägarna åkte på förmånsbeskattning motsvarande marknadsvärdet för all tid båten kunde ha disponerats av bolagens ägare, i princip allt tid då båten de facto inte varit uthyrd till någon annan.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Aktiebolaget är inte en byggfirma. Syftet med min fråga är ren nyfikenhet. Kunde inte se vad man har att vinna på upplägget.

Tvätta pengar?

TRJBerg
Spekulerar:
1. Många mindre utgifter som annars belastat privatpersonen kan tas på företaget utan att SKV hugger på det pga SKV måste prioritera större belopp etc.
2. Man vill skydda egendomen mot personliga fordringsägare. Egentligen faller det på att de kan gå på aktieägandet i företaget men det kanske blir en fördröjning av formella skäl etc.
3. Man vill dölja vem som "egentligen" äger fastigheten, t ex om man inte vill att vissa intressenter ska hitta var man bor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.