U
Detta är som redan skrivits inget problem hos banker vilka inte har ekonomiska intressen av att göda mäklare inom huset. Har gjort en privataffär genom Handelsbanken och det var definitivt smidigare än att blanda in mäklare. Dessutom kostnadsfritt så vem som helst kan räkna ut att det inte är ett allt för krävande jobb.

Sedan kan man tillägga att en mäklare inte per automatik är den mest lämpade att upprätta köpehandlingar o-m det ska göras utan bankens hjälp. Anlita i stället en jurist eller advokat med inriktning på området så köper du tjänsten av någon med riktig utbildning och ett fungerande ansvar att agera neutralt gentemot alla parter.

• Gilla
Torgil
  • Laddar…
A Asterix_Thn skrev:
Det är nog verkligen olika, verkar det som.
Jag köpte mitt hus helt utan mäklare och Swedbank(!) hjälpte säljaren att upprätta alla handlingar som behövdes för en smärre peng (jämfört med mäklaren utsugarpriser.) och hjälpte sen mig med nödvändiga lån.
Det finns inga krav på mäklare nånstans, så varför kräver banken det?
Min erfarenhet är att banken kan vara lite extra tillmötesgående om säljaren har problem. Då är banken väldigt mån om att affären skall bli av, så de kan bli av med problemkunden.

När vi köpte vårt första hus, blev vi kontaktade av säljarens bank innan vi ens hade bestämt oss, de erbjöd kanon ränta, och gav väldigt bra service. Min första tanke var att säljaren måste ha ngn. sorts VIP status hos bankontoret, så att de gav oss erbjudandet som en service åt säljaren. Jag förstod lite senare att det var precis tvärtom...

• Gilla
pauls
  • Laddar…
Byt Bank, jag hade problem med Handelsbanken som var ovillig att hjälpa till. Vi är ju trots allt kunder till Bankerna, men de beter sig som maktfullkomna godsherrar ibland tycker jag.
För mig var det Sparbanken Syd som hjälpte mig hela vägen.

Byt bank absolut! Jag hade samma problem med Swedbank och bytte till en lokalt ägd sparbank och har varit utan problem sen dess. De har kontanthantering dessutom för de som vill ha det.

Denna bank har skrivit alla köpehandlingar för mig vad gäller fastigheter (renoverar hus och säljer) och det kostar några hundringar.

• Gilla
barka
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Typiskt banker (i alla fall vissa) att hålla på och krångla. Jag har vid flera tillfällen sålt fastigheter utan att blanda in någon mäklare d.v.s. jag har ordnat allt pappersarbete själv. Bankerna (SEB och Handelsbanken) har inte haft något att invända.
Jag använde ett gammalt köpeavtal resp. köpebrev från en mäklare som förlaga när jag sedan själv skrev dessa dokument. Inga problem hos Inskrivningsmyndigheten eller bankerna.
Jag skulle inte rekommendera att använda ett gammalt köpekontrakt/köpebrev som förlaga då det under de senaste åren tillkommit saker som måste beaktas.
Tidigare var det ganska vanligt att Besiktningsklausulen kunde innehålla
krav på att avhjälpande av felen ska motsvara viss åtgärdskostnad
eller att
det förekom återgångsvillkor som innehåller begränsningar som innebär att köparen har rätt till återgång endast för det fall att vissa typer av fel kan konstateras. Som exempel kan nämnas ”fukt”, ”mögel”, ”konstruktionsfel” och liknande uttryck.
Det finns risk för tvist mellan parterna om tolkningen av villkor som innehåller begränsningar till vissa typer av fel.

Sådan villkor får inte finnas idag!!!
Så, använd inte gamla dokument som förlaga!

• Gilla
pauls
  • Laddar…
Hej, vi hade precis samma problem ganska nyligen men löste de supersmidigt via Hemverkets tjänst "Mäklarsäkrat"
Då hjälpte de oss med allt som behövdes för att köpet skulle kunna gå igenom för 5990:-

https://www.hemverket.se/maklarsakrat/
Då får banken allt de kräver och både köparen och säljaren kan känna sig trygga i att det inte blir något strul i den juridiska delen, plus att de är ganska många tusen billigare än de flesta av de lokala mäklarna :)

Redigerat:
Jag har inte läst alla svar, men att byta bank ser ut att kunna hjälpa. Alternativt som sista svaret här med Hemverket. Jag fick inte låna till min nuvarande lägenhet via Swedbank trots att jag varit kund hela mitt liv, alltid haft ordnad ekonomi, kunde lägga 30 % av bostadens värde i handpenning osv. Bytte bank och fick då mycket lägre ränta och inga problem.

Jag har varit med om samma ovillighet från Länsförsäkringar bank. Skulle köpa ett hus av en jobbarkompis där han gjorde det enkelt och begärde taxeringsvärdet. En relativt låg summa i förhållande till övriga objekt som sålts i området.
Jag knallade in på LF och fick träffa en paragrafryttare som var extremt noggrann med att alla punkter var uppfyllda. Att jag hade handpenning, att huset med lätthet kunde säljas med vinst och att jag var villig att byta bank med allt vad det innebär. Men icke, hon gav inte med sig på punkten att en mäklare skulle vara inblandad.
Jag tackade för mig och gick till Nordea sen var alla papper klar på 30 minuter eller så.

Jag hade Swedbank som bank innan köpet men de var mer ovilliga än en gråsten när det kom till lån. Jag hade en gång fyllt i formuläret på deras sida för att se vad jag fick låna och blev kort därefter uppringd av en kvinna från Stockholm. Hon satt säkert 20-30 minuter i telefon och tjatade om handpenningen som redan fanns. Hon försökte väl egentligen övertala mig till att inte låna alls.
Drygt 1 vecka efter det samtalet fick jag ett brev med posten på vad jag fick låna och den summan skulle räcka till en begagnad Volvo.

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
Är det byggnad på ofrigrund? Inte så ovanligt när det gäller fritidshus.

• Gilla
T.Linfors och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan anlita en mäklare för att bara hantera det juridiska till en avsevärt lägre kostnad än när man anlitar dem för en försäljning. Det finns många fallgropar i samband med köp av fastighet och om säljarens bank upprättar avtalet kan det avtalet vara partiskt eftersom banken inte har några som helst krav på sig att se till båda parters intresse så som en mäklare har.
Vilka fallgropar? Vi har använt kontrakt/köpebrev som man köper på bokhandeln för 30kr flera gånger utan att det varit nått problem

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Se till att få ett korrekt köpebrev.

N
R Rogero skrev:
Jag skulle inte rekommendera att använda ett gammalt köpekontrakt/köpebrev som förlaga då det under de senaste åren tillkommit saker som måste beaktas.
Tidigare var det ganska vanligt att Besiktningsklausulen kunde innehålla
krav på att avhjälpande av felen ska motsvara viss åtgärdskostnad
eller att
det förekom återgångsvillkor som innehåller begränsningar som innebär att köparen har rätt till återgång endast för det fall att vissa typer av fel kan konstateras. Som exempel kan nämnas ”fukt”, ”mögel”, ”konstruktionsfel” och liknande uttryck.
Det finns risk för tvist mellan parterna om tolkningen av villkor som innehåller begränsningar till vissa typer av fel.

Sådan villkor får inte finnas idag!!!
Så, använd inte gamla dokument som förlaga!
Jag syftade inte på de formuleringar du anger här utan "grunderna" i ett köpekontrakt och köpebrev.

Vi använde bankens jurist för att skriva köpeavtal. Det fungerade utmärkt.

BirgitS
PeterHog PeterHog skrev:
Vilka fallgropar? Vi har använt kontrakt/köpebrev som man köper på bokhandeln för 30kr flera gånger utan att det varit nått problem
Det säger ju inte så mycket, det är ju trots allt sällan som det uppstår problem med säljare eller köpare som vill hoppa av affären, hittar dolda fel osv. men när det inträffar så är det ju ytterst viktigt att kontrakt mm. är korrekt formulerat och följer de senaste riktlinjerna för att det inte ska bli juridiska problem.

BirgitS BirgitS skrev:
Det säger ju inte så mycket, det är ju trots allt sällan som det uppstår problem med säljare eller köpare som vill hoppa av affären, hittar dolda fel osv. men när det inträffar så är det ju ytterst viktigt att kontrakt mm. är korrekt formulerat och följer de senaste riktlinjerna för att det inte ska bli juridiska problem.
Fast det här är ju kontrakt/köpebrev som både lantmäteriet och banken godtar och du kan även skriva in överenskommelse för hur dolda fel ska hanteras. Gå inte och tro att bara för att man antlitar en mäklare så är man säker, det medför ingen extra säkerhet. För övrigt så handlade det här om ett väldigt billigt objekt och då är det sällan man drar upp det i rätten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.