3 146 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Köpa ut min bror
Hej! Jag och min bror ärvde ett sommarhus av våra föräldrar. Huset köptes på 70-talet för 75000kr. Huset värderades för ett par år sedan till 2.2 miljoner. När vi ärvde huset så fanns det 200000kr i lån på huset så vi tog 100000kr i var. Så jag och min bror har 100.000 kr i var i lån på huset. Min bror tog ett extra lån på sig på 380000kr så han har lån på 480000kr på huset. Jag vill nu köpa ut min bror. Hur mycket ska jag betala honom för hans del?
Hälften av dagens värde på huset? Ni var ju båda varit med och betalat på lånet sedan ni övertog det. Vad ni har i lån på fastigheten är väl inte relevant. Lånebiten löses vid övertagandet.O Oprahharpo skrev:Hej! Jag och min bror ärvde ett sommarhus av våra föräldrar. Huset köptes på 70-talet för 75000kr. Huset värderades för ett par år sedan till 2.2 miljoner. När vi ärvde huset så fanns det 200000kr i lån på huset så vi tog 100000kr i var. Så jag och min bror har 100.000 kr i var i lån på huset. Min bror tog ett extra lån på sig på 380000kr så han har lån på 480000kr på huset. Jag vill nu köpa ut min bror. Hur mycket ska jag betala honom för hans del?
Om värdet är lika nu, så ska du köpa huset av din bror för en miljon. Han får helt enkelt använda dom pengarna för att lösa sina lån.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det som gör att man ibland räknar annorlunda är för att arv inte utlöser reavinstbeskattning. Såsom TS ställt frågan får vi dock anta att arvsskiftet är avslutat och det nu bara är en samägd fastighet som vilken som helst.
Och då är det som sagt marknadsvärdet man räknar på. Man kan förstås räkna bort mäklarkostnaden, men det är en rätt liten del i sammanhanget.
Och då är det som sagt marknadsvärdet man räknar på. Man kan förstås räkna bort mäklarkostnaden, men det är en rätt liten del i sammanhanget.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jo det blir skatt, men det skall inte påverka vad du betalar. Det kommer in i bilden om man kan göra en skattefri överlåtelse som ex. gåva. Eller om de hade hanterat överlåtelsen i samband med arvsskiftet.
När du säljer något som du ärvt räknas skatten på vinsten ut som om du hade ägt huset redan från början. Så brodern får dra av halva inköpspriset som föräldrarna betalade en gång, och för ev. utbyggnader osv. Sedan blir 22% skatt på resten av köpesumman.
När du säljer något som du ärvt räknas skatten på vinsten ut som om du hade ägt huset redan från början. Så brodern får dra av halva inköpspriset som föräldrarna betalade en gång, och för ev. utbyggnader osv. Sedan blir 22% skatt på resten av köpesumman.
Om det var för ett par år sedan det värderades till 2.2 Mkr bör marknadsvärdet ha stigit. Å andra sidan slipper ju brodern betala mäklarkostnader för att få ut sin andel eller oroa sig för dolda fel. Så det kan kanske gå jämnt ut och vara ett rimligt pris för enkelt övertagande inom släkten. Så han skall ha hälften av marknadsvärdet. Men det behövs ju koordineras med banken då brodern har lån som ska lösas vid överlåtelsen.
Det är brodern som får betala skatt på sin del av vinsten. 0.5*(2.200.000-75.000)*0.22 =233.750
När han betalt skatten blir det alltså strax under 400.000 över till honom
Det är brodern som får betala skatt på sin del av vinsten. 0.5*(2.200.000-75.000)*0.22 =233.750
När han betalt skatten blir det alltså strax under 400.000 över till honom
Klicka här för att svara
