Är på g att köpa ny tvättmaskin.
Har väl summerat ner det till 3 alternativ.

Testvinnare 1 Miele. ca 10000 med garanti på 10år?

Testvinnare 2 Bosch ca 5500 med garanti på 2 år?

Ikea märke ca 5700 mmed 5 års garanti.

Synpunkter på detta? Eller andra synpunkter.?

Det finns tvättmaskiner med automatiskt dosering, en sådan ska jag köpa nästa gång. Bosch har en.

Sitter i samma sits själv och resonerar mest kring serviceavtal och garantivillkor utifrån hur länge vi skulle klara en dräglig vardag utan tvättmaskin. Beroende på tillverkarens och leverantörens/handlarens villkor och rutiner verkar det kunna ta allt från 24 timmar till 24 dagar innan man får tvätta igen.

De lokala handlarna har lite olika alternativ, någon har egen reparatör medan någon annan bara skickar klagomål vidare till tillverkaren. Närmaste IKEA ligger 6 km bort och brukar hantera reklamationsärenden utan gnäll, det känns som en bra medelväg även om man inte litar fullt ut på maskinen.

En grej vi har pratat om när det gäller maskinval, är ljudnivå. I vårt fall är tvättstugan längst ut i hörnet av huset så det borde gå att kliva ner en prisklass för att få bra "tvättkvalitet" till lägre pris men på bekostnad av lite mer buller. Bor man i en liten lägenhet blir kanske prioriteringarna annorlunda.

MathiasS skrev:
Det finns tvättmaskiner med automatiskt dosering, en sådan ska jag köpa nästa gång. Bosch har en.
Du känner inte min fru. Här ska det doseras enligt hennes tycke oavsett om det är för mycket eller för lite.
Annars blir det mitt fel. Med andra ord blir det ingen automatdosering för mig.

P
Tjoa skrev:
Är på g att köpa ny tvättmaskin.
Har väl summerat ner det till 3 alternativ.

Testvinnare 1 Miele. ca 10000 med garanti på 10år?

Testvinnare 2 Bosch ca 5500 med garanti på 2 år?

Ikea märke ca 5700 mmed 5 års garanti.

Synpunkter på detta? Eller andra synpunkter.?
Miele har INTE mer än ett års garanti!
Bosch har modeller med 5-års garanti och 10-år på motorn.
Ikea har 5-års garanti men tyvärr följer det inte med någon servicetekniker...

Så väljer en Bosch med 5-års garanti.

• Gilla
Yaken och 1 till
  • Laddar…
Kolla med den närmaste maskinbutiken som har eller anlitar "egen" reparatör. Välj maskin i mellanklassen, gärna med 5-årsgaranti.

Du verkar ha helt rätt. Man kan köpa till 10 års garanti för 3900.
Nä det får bli en Bosch med 5 års garanti.
Någon som är insatt och har någon länk till en vetig?

Jag köpte en Logik för 1700kr sprillans ny på 7kg. 15 minuters program och allt annat, går tyst och digital display, helnöjd. Om 5 år vill jag ändå ha en ny maskin för tekniken går snabbt framåt. Vem vill ha en diskmaskin i 10 år då liksom?!

Redigerat:
Har Mieles maskiner blivit så pass mycket sämre att de inte längre vågar ge 10 års garanti?

Rolle85 skrev:
Vem vill ha en diskmaskin i 10 år då liksom?!
Inte den som var ute efter en tvättmaskin iallafall.

(förlåt)

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
P
Tjoa skrev:
Du verkar ha helt rätt. Man kan köpa till 10 års garanti för 3900.
Nä det får bli en Bosch med 5 års garanti.
Någon som är insatt och har någon länk till en vetig?
Men då är det ju inte garanti utan försäkring och hemförsäkringen är ju betydligt billigare

• Gilla
Tjoa
  • Laddar…
P
FG skrev:
Har Mieles maskiner blivit så pass mycket sämre att de inte längre vågar ge 10 års garanti?
De har aldrig get tio års garanti

electroluxaren skrev:
De har aldrig get tio års garanti
Ah, där ser man. Lurad av kvalitetsbeviset. Snålt med ett års garanti om man köper en Miele för 20 000 kr.

P
Jo men kvalitets beviset gav dig ju 1000.- om du tog ut en miele-tekniker för 1700.- i timmen

Rolle85 skrev:
Vem vill ha en diskmaskin i 10 år då liksom?!
Inte jag iaf, mina maskiner ska hålla 15-20 år.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.