5 136 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Köpa Tvättmaskin.
Sida 1 av 2
Är på g att köpa ny tvättmaskin.
Har väl summerat ner det till 3 alternativ.
Testvinnare 1 Miele. ca 10000 med garanti på 10år?
Testvinnare 2 Bosch ca 5500 med garanti på 2 år?
Ikea märke ca 5700 mmed 5 års garanti.
Synpunkter på detta? Eller andra synpunkter.?
Har väl summerat ner det till 3 alternativ.
Testvinnare 1 Miele. ca 10000 med garanti på 10år?
Testvinnare 2 Bosch ca 5500 med garanti på 2 år?
Ikea märke ca 5700 mmed 5 års garanti.
Synpunkter på detta? Eller andra synpunkter.?
Sitter i samma sits själv och resonerar mest kring serviceavtal och garantivillkor utifrån hur länge vi skulle klara en dräglig vardag utan tvättmaskin. Beroende på tillverkarens och leverantörens/handlarens villkor och rutiner verkar det kunna ta allt från 24 timmar till 24 dagar innan man får tvätta igen.
De lokala handlarna har lite olika alternativ, någon har egen reparatör medan någon annan bara skickar klagomål vidare till tillverkaren. Närmaste IKEA ligger 6 km bort och brukar hantera reklamationsärenden utan gnäll, det känns som en bra medelväg även om man inte litar fullt ut på maskinen.
En grej vi har pratat om när det gäller maskinval, är ljudnivå. I vårt fall är tvättstugan längst ut i hörnet av huset så det borde gå att kliva ner en prisklass för att få bra "tvättkvalitet" till lägre pris men på bekostnad av lite mer buller. Bor man i en liten lägenhet blir kanske prioriteringarna annorlunda.
De lokala handlarna har lite olika alternativ, någon har egen reparatör medan någon annan bara skickar klagomål vidare till tillverkaren. Närmaste IKEA ligger 6 km bort och brukar hantera reklamationsärenden utan gnäll, det känns som en bra medelväg även om man inte litar fullt ut på maskinen.
En grej vi har pratat om när det gäller maskinval, är ljudnivå. I vårt fall är tvättstugan längst ut i hörnet av huset så det borde gå att kliva ner en prisklass för att få bra "tvättkvalitet" till lägre pris men på bekostnad av lite mer buller. Bor man i en liten lägenhet blir kanske prioriteringarna annorlunda.
Du känner inte min fru. Här ska det doseras enligt hennes tycke oavsett om det är för mycket eller för lite.MathiasS skrev:
Annars blir det mitt fel. Med andra ord blir det ingen automatdosering för mig.
Miele har INTE mer än ett års garanti!Tjoa skrev:
Bosch har modeller med 5-års garanti och 10-år på motorn.
Ikea har 5-års garanti men tyvärr följer det inte med någon servicetekniker...
Så väljer en Bosch med 5-års garanti.
Jag köpte en Logik för 1700kr sprillans ny på 7kg. 15 minuters program och allt annat, går tyst och digital display, helnöjd. Om 5 år vill jag ändå ha en ny maskin för tekniken går snabbt framåt. Vem vill ha en diskmaskin i 10 år då liksom?!
Redigerat: