487 läst ·
2 svar
487 läst
2 svar
Köpa träsvarv?
Jag funderar på att köpa en liten bänksvarv. Prisgräns 6000:-. Har hittat några som verkar okej. Pela 494213, DM480VD Bernardo och Holzmann D460FXL. Jag har ingen större kunskap om svarvning förutom träslöjd i skolan och lite hobbysvarvning. Vilken av dessa skulle vara det bästa alternativet? Andra tips motages gärna 
Verktygstokig
· Halland
· 8 130 inlägg
Vad har du tänkt svarva?A AiSamo3 skrev:Jag funderar på att köpa en liten bänksvarv. Prisgräns 6000:-. Har hittat några som verkar okej. Pela 494213, DM480VD Bernardo och Holzmann D460FXL. Jag har ingen större kunskap om svarvning förutom träslöjd i skolan och lite hobbysvarvning. Vilken av dessa skulle vara det bästa alternativet? Andra tips motages gärna![]()
Som med så många andra maskiner är vibrationerna din fiende, så en tung svarv är att föredra. Äldre beg i gjutjärn är mest prisvärt, men kvalar sällan in som "liten bänksvarv"..
Jag tänkte enklare saker som ljusstakar, skålar o.d. Kollade på begagnade, men de fraktas sällan till norr och är, som du sa, sällan bänkversionen. Träslagen varierar (björk, tall, gran, äppel osv). Tänkte även använda epoxy i kombination med trä.Frustrator skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa hus, luftavfuktare krypgrund
Grund & Markarbeten -
Var köpa hattmutter / hylsmutter / möbelknapp
Möbelsnickeri -
Var kan jag köpa svarvchuck till träsvarv, gänga M30x3 ???
Verktyg & Maskiner -
Köpa träsvarv för skärsvarvning
Verktyg & Maskiner -
Någon som vill köpa en träsvarv? Metallsvarv?
Säljes, Uthyres & Skänkes