Hej vänner!

Blev precis medlem här då jag och min sambo går i tankar om att köpa ett torp att göra till vårt under många år framöver. Vi har egentligen precis börjat kolla runt och jag har inte läst på särskilt mycket ännu, vilket behövs eftersom varken hon eller jag har någon direkt erfarenhet av att ta hand om någon slags fritidsboende under vår uppväxt. Jag har dock en vana av att arbeta med min kropp och ser fram emot att lära mig att ta hand om ett ställe i skogen.

Ok, slut på story-time. Vi har hittat ett ställe som vi är intresserade av, och ska på visning hyfsat snart. Det är ett litet torp som ligger precis så som vi vill ha det, enkelt men med el indraget. "Problemet" är att en brunn förvisso finns borrad (i år) men att vattnet från brunnen är otjänligt. Mäklaren nämnde de två alternativen att antingen använda ett filter, eller att "tömma brunnen", för att sen låta den fyllas på igen. Jag vet själv inte mycket om sånt här, men vill, som sagt, lära mig, och undrar helt enkelt vad forumet här säger om dessa två alternativ? Är det någon som har erfarenhet av att fixa den här typen av problem? Vad gjorde du? Kostnad? Är det något särskilt att tänka på med tanke på att det är en nyborrad brunn? Vilka frågor bör jag ställa till mäklaren?

Tack på förhand!

Ta vatten test så får man fram vilket filter man behöver, pris för test är väl typ 1000kr?
Vattenfilter är mellan 15-30000kr beror på vilket man behöver typ.

Försök få reda på vad det är för fel på vattnet. Det finns ju mer eller mindre svårlösta vattenproblem.

N Nyblivenhusägare123 skrev:
Ta vatten test så får man fram vilket filter man behöver, pris för test är väl typ 1000kr?
Vattenfilter är mellan 15-30000kr beror på vilket man behöver typ.
Ok, vad jag förstår det som så har de tagit ett vattentest, så det bör ju gå att svara på vad som behövs då. Tack!

H hempularen skrev:
Försök få reda på vad det är för fel på vattnet. Det finns ju mer eller mindre svårlösta vattenproblem.
Hm, ok. Ja det ska jag göra. Så, i vissa fall funkar inte ens ett filter menar du?

Bara för att det är otjänligt så behöver det inte vara odrickbart. Det kan räknas som otjänligt utan att vara farligt. Som de tidigare har svarat så måste du ha en rapport från ett vattenprov. Efter det kan du börja nysta i vad som behöver åtgärdas.

Tom_y Tom_y skrev:
Hm, ok. Ja det ska jag göra. Så, i vissa fall funkar inte ens ett filter menar du?
Allt vatten går att fixa, med filter eller andra lösningar, men det kan vara väldigt stor skillnad på hur mycket pengar man behöver späda ut det med. Som @Ymer skriver behöver en del problem inte fixas alls.

Vidare kan man ju välja vad man använder sitt otjänliga vatten till. De mesta går att spola i toaletten, tvätta, diska och duscha i. Många problem går att koka bort om man vill dricka och laga mat. Sista utvägen för dricksvatten är ju enkel och billig, bara man står ut med omaket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.