10 960 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Köpa till en liten bit av kommunen...?
Hade din far inga kostnader till Lantmäteri för fastighetsreglering?S StoraMy skrev:Nja, syftet med min fråga är inte att skapa osämja.i tråden utan för att utröna om någon annan bland alla kamrater på sidan fått utstå en liknande oskälig behandling av någon kommun.
Helt oavsett vad jag funderar på att uppnå med tomtsnutten.
Salig far fick köpa 123,4 kvm 1975 för 12 kr/kvm, summa 1.480,80 kr - helt utan andra avgifter.
Nu vill samma kommun ha mellan 100.000-200.000 kr för att handlägga biten som är kvar, markvärdet exkluderat.
En närliggande kommun är ärlig nog att uppge ett timpris på 900 kr på sin hemsida. Budet jag fått skulle i så fall innebära 111-222 timmars arbete för denna lilla planändring.
Är det rimligt?
Vilken tidsålder lever vi i egentligen?
På 70-talet, när alla papper skrevs på skrivmaskin i tre exemplar, tog de trots bristen på smidiga datorer och uppkoppling, inte ens ut kostnad för administration.
Jag kommer överväga köpa skog istället...
Behandlingen från kommunen är inte oskälig. Tvärtom skulle jag säga att kommunen är ovanligt tillmötesgående som ens kan tänka sig att lägga resurser på att dra igenom en hel planprocess för att du ska kunna köpa ett par kvadratmeter detaljplanelagd allmän plats. De allra flesta kommuner hade sagt "glöm det" vid dörren.S StoraMy skrev:Nja, syftet med min fråga är inte att skapa osämja.i tråden utan för att utröna om någon annan bland alla kamrater på sidan fått utstå en liknande oskälig behandling av någon kommun.
Helt oavsett vad jag funderar på att uppnå med tomtsnutten.
Salig far fick köpa 123,4 kvm 1975 för 12 kr/kvm, summa 1.480,80 kr - helt utan andra avgifter.
Nu vill samma kommun ha mellan 100.000-200.000 kr för att handlägga biten som är kvar, markvärdet exkluderat.
En närliggande kommun är ärlig nog att uppge ett timpris på 900 kr på sin hemsida. Budet jag fått skulle i så fall innebära 111-222 timmars arbete för denna lilla planändring.
Är det rimligt?
Vilken tidsålder lever vi i egentligen?
På 70-talet, när alla papper skrevs på skrivmaskin i tre exemplar, tog de trots bristen på smidiga datorer och uppkoppling, inte ens ut kostnad för administration.
Jag kommer överväga köpa skog istället...
Däremot blir ju sannolikt priset för dig helt orimligt högt i förhållande till vad du får. Men det är ju något helt annat.
Klicka här för att svara