Hur går det till om jag skulle köpa ut syrran? Skriver vi det som en gåva och jag gör typ en vanlig banköverföring till hennes konto? Annars så får jag väl betala skatt också?

Jag bör också skriva att när vi fick huset av våra föräldrar som gåva för två-tre år sedan så fick vi betala dem 300 000 kr var, vilket är ett underpris. Det var för att lösa deras lån.
 
Det är nog smartast att kontakta en mäklare alt. jurist som skriver papper när ni sinsemellan är överens.
Om det inte är frågan om förmedling/annonsering så är det inte så hemskt dyrt att anlita tex mäklare för just pappersarbetet.
Hemmasnickrade avtal eller avsaknaden av korrekta avtal kan ofta innebära problem för framtiden antingen i din generation eller framtida generationer.

Det finns många exempel på det här på BH
 
Rooney skrev:
Hur går det till om jag skulle köpa ut syrran? Skriver vi det som en gåva och jag gör typ en vanlig banköverföring till hennes konto? Annars så får jag väl betala skatt också?

Jag bör också skriva att när vi fick huset av våra föräldrar som gåva för två-tre år sedan så fick vi betala dem 300 000 kr var, vilket är ett underpris. Det var för att lösa deras lån.
Det som sker är ju att du "Köper" halva fastigheten av din syster vilket innebär att din syster skall betala skatt på vinst mm. så det är ju inte aktuellt att reducera summan med "framtida skatt" mm.
Gåva innebär ju att du får hennes halva och inte ersätter med pengar eller annan motprestation och din syster får ju då inte ens göra nått förlustavdrag som hon skulle fått om hon sålt för 1kr.
Ni behöver inte använda mäklare för att genomföra en sådan affär utan dokumenten kan ni skriva själva (köpeavtal och köpebrev) eller ta hjälp av er bank. Om ni ändå ska ta hjälp av mäklare så ska ni ha ett riktigt bra pris för det är inte frågan om mycket tid som det totalt tar denne att genomföra affären.
 
Då ni betalat 300 000kr var för era andelar hoppas jag ni har det på papper (köpeavtal och köpebrev) och har tagit ut lagfart.
Saknar ni ordentliga papper på att ni betalat för fastigheten så kan ni inte senare dra av den summan vid en försäljning.
 
orparn skrev:
Då ni betalat 300 000kr var för era andelar hoppas jag ni har det på papper (köpeavtal och köpebrev) och har tagit ut lagfart.
Saknar ni ordentliga papper på att ni betalat för fastigheten så kan ni inte senare dra av den summan vid en försäljning.
Eftersom om TS fått det som gåva av föräldrarna är det väl föräldrarnas inköpspris som gäller? Och ett gåvobrev som skall vara skrivet?

De 300 000 Ts har lagt ut har dom någon som helst betydelse vid ev försäljning?
 
Om ts har betalat 300kkr så är inte den delen en gåva utan ett köp.
Om föräldrarna betalat 500kkr för andelen och det finns gåvobrev på 200kkr så kan väl TS vid en försäljning hävda 500kkr i anskaffningskostnad.
 
Det vi betalade 300 000 kr per person var för var att lösa lånen på fritidshuset. Våra föräldrar blev alltså skuldfria.

Min mamma fick fritidshuset i arv, men det var belånat redan då.
 
Redigerat:
Om ni betalat pengarna utan att det kan räknas som "köp" så kan ni heller inte hävda det beloppet som "anskaffningskostnad". Då stämmer det att det är era föräldrars "anskaffningskostnad" (0kr) som gäller vid en eventuell försäljning.
Men om nu din syster vill sälja sin andel till dig så är det inte frågan om en gåva. Betalar du 500 000kr till henne vid sidan av och hon skriver ett "gåvobrev" så kan du få ut en lagfart på hela fastigheten med en låg lagfartsavgift men du kan då i framtiden inte heller hävda avdrag för denna summa om du skulle vilja sälja.
Själv skulle jag klart genomfört det som ett regelrätt köp, låtit din syster skatta av "vinsten" själv.
 
orparn skrev:
Om ni betalat pengarna utan att det kan räknas som "köp" så kan ni heller inte hävda det beloppet som "anskaffningskostnad". Då stämmer det att det är era föräldrars "anskaffningskostnad" (0kr) som gäller vid en eventuell försäljning.
Men om nu din syster vill sälja sin andel till dig så är det inte frågan om en gåva. Betalar du 500 000kr till henne vid sidan av och hon skriver ett "gåvobrev" så kan du få ut en lagfart på hela fastigheten med en låg lagfartsavgift men du kan då i framtiden inte heller hävda avdrag för denna summa om du skulle vilja sälja.
Själv skulle jag klart genomfört det som ett regelrätt köp, låtit din syster skatta av "vinsten" själv.
Dom har väl egentligen två alternativ, Gåva (om nu syskon kan ge gåvor till varandra) eller köp.
Om köp ta reda på marknadspris och ge hälften, och låt syster skatta sin vinst.

Om gåva ta reda på marknadspris, räkna fram vad syster hade fått skatta bort vid försäljning sen har hon X kr över, detta är vad hon skall ha som ersättning vid gåva, då TS tar över skatteskulden.

Se till att få rätt hjälp av någon som kan dessa affärer, bättre att ge ett par tusen till en konsult och få det rätt utfört, än att göra det själva och någon av er sedan åker på en oväntad skattesmäll på stora summor...
 
Tack för era svar!
Jag tycker också att eftersom vi fick detta som en "gåva" (vi löste lånen på 600 000 kr vilket är ett underpris) så känns det sådär om nu syrran vill sälja via mäklare till ett marknadspris (hon ville dessutom först inte ha stugan överhuvudtaget). Jag känner jag borde köpa ut henne för 300 000 kr som vi fick stugan för (eller kanske 350 000 kr eftersom vi har kostat på lite) istället för att köpa via mäklare och betala kanske 400 000-500 000 kr. Syrran skulle väl inte då heller få de summorna när alla avgifter och skatter ät betalda.
 
Man kan väl inte hålla på att betala för en gåva då är det väl ett köp...

det går säkert att fippla med gåvor fram och tillbaka, jag får huset av dig så skänker jag pengar till dig för att lösa lånen och få en slant över. Det blir dock inte lagligt bara för att man kan komma undan med det.

Varför ska din syster skänka dig 100-200 kkr? Du kanske säljer stugan om ett år?

/ATW
 
Redigerat:
Rooney skrev:
Tack för era svar!
Jag tycker också att eftersom vi fick detta som en "gåva" (vi löste lånen på 600 000 kr vilket är ett underpris) så känns det sådär om nu syrran vill sälja via mäklare till ett marknadspris (hon ville dessutom först inte ha stugan överhuvudtaget). Jag känner jag borde köpa ut henne för 300 000 kr som vi fick stugan för (eller kanske 350 000 kr eftersom vi har kostat på lite) istället för att köpa via mäklare och betala kanske 400 000-500 000 kr. Syrran skulle väl inte då heller få de summorna när alla avgifter och skatter ät betalda.
Det vinner du inget på i det långa loppet eftersom det isåfall skulle kunna räknas som förtida arv från era föräldrar. Du har ju isåfall fått mer än din syster. Var istället nöjd med att du fått din halva av huset till ett pris under marknadsvärdet tack vare snälla föräldrar :).
 
Att lösa lån är samma sak som att köpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.