naresjo skrev:
Tills vidare tänkte jag köra ekonomivarianten, två bitar plywood (en bred som täcker "bordet på sågen och den smalare biten) limma och skruva ihop dessa, köra igenom och "ställa in" min styrlist
och kipp tjilli vipp en fungerande styrlist för 50 spänn....:D
Jag tycker den lösningen fungerar långt över förväntan. Precisionen blir mycket bra, nackdelen är att man inte har någon låsning i sidled åt ena hållet men det kan man leva med för just de där 50 spännen ;)

Har inte öppnat paketen med skenorna 1 st av varje men 70 cm skenan har en betydligt smalare kartong...ska det var aså?
Det står New med stora bokstäver i ena hörnet på dem bägge två.

Vill köpa en lite mer fintandad klinga än den vithajstandade som medföljde. Vilken inom rimlig prisklass är värd att köpa?

Jag kör med Festools 48-taggare i min GKS55, blir kanonsnitt i MDF och liknande. Köpte min klinga från från Tyskland och totalpriset landade väl på lite dryga 400 men då var det mesta frakt.

Jo, jag tror att Bosch har kommit med en ny skena, det är den det står NEW på. Deras nyare sågar har ett urtag i plattan för skenans rygg.

För övrigt visade en kille från Bosch deras senaste cirkelsåg med 85mm sågdjup och 2250W, ungefär som Hitachi C9BU2, och den har ett urtag i botten för styrskenan.

Samma kille meddelade också att en sänksåg är att vänta från Bosch i höst. Nu gör snart alla sin egen sänkis.

Jag har försökt klura ut om det är någon form av patent som gått ut som gör att Festool/Mafell har varit de enda aktörerna på marknaden med sänksågar förut, har dock kammat noll. Lite märkligt är det att det helt plötsligt ploppar upp sänksågar som svampar ur marken.

Har du något artnummer på Festoolklingan?
Min gks55:a har ränna för skenan i bottenplattan men jag undrar om jag inte har fått två olika skenor en nyaste och en lite äldre.

Festool-klingan heter 491952 och kostar en förmögenhet i Sverige. Köpte den på tyska Ebay via en säljares "Ebay-shop". Säljaren hette "cbdirekt", klingan kostade 27,50 Euro + 19 Euro frakt. Frakten gällde upp till 3kg så det går att ta flera klingor eller passa på och fylla på med lite billigt Festool sandpapper till sin Rotex när man ändå beställer ;)

phl skrev:
Jag har försökt klura ut om det är någon form av patent som gått ut som gör att Festool/Mafell har varit de enda aktörerna på marknaden med sänksågar förut, har dock kammat noll. Lite märkligt är det att det helt plötsligt ploppar upp sänksågar som svampar ur marken.
Jo du har faktiskt rätt, festools patent på sänksåg har faktiskt gått ut. De sa samma sak på bygghandeln när jag var dit och att Bosch hade nått pågång också. Nån som vet ett mer exakt datum på bosch mer än i höst? jag behöver en såg till sommaren inte till i höst hehe ;)

Har fått min skena, dock har jag inte provat den än. Tog bara 140 cm och det kommer man nog ganska långt med?
Den är till min Bosch GKS 55 ce.
Återkommer efter jag har provat med en rapport.

Har inget mer exakt datum än "i höst", så sommarsågning lär det inte bli.
Kollade förresten in specen på GKS 85 som jag skrev om ovan. Den ser bra ut, men det verkar inte finnas någon klyvkniv! 2200W och inte klyvkniv, det verkar konstigt. Måste maila och fråga om det. Återkommer.

Packade upp skenorna igår och de är lika breda trots den betydligt bredare kartongen till 140 skenan, dock så har jag inte köpt någon adapter ännu. Vet någon var jag hittar adaptern billigt?
Han heller inte såga i går så det får bli en testtur ikväll om jag hinner. :)

Vad kostar en 140-skena modell ny? Kanske ändå är dags att byta ut sina plywood/MDF-skenor ;)

runt 800-900:- på K-rauta normalpris. men går väl att hitta billigare. men jag behövde dem på plats inom kort så det fick bli så.

Det är mycket pengar för lite profilsprutad alujumjum och en gummibit...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.