7 729 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Köpa stor slipsten
Verktygstokig
· Östergötlands Län
· 99 inlägg
Ett alternativ kanske är en Slipsten från Orsa?
Enligt http://www.orsasten.se/sten-inne--ute kan de erbjuda slipstenar från 250 till 650 mm i diameter, men man får höra av sig för pris.
Enligt http://www.orsasten.se/sten-inne--ute kan de erbjuda slipstenar från 250 till 650 mm i diameter, men man får höra av sig för pris.
Gamla orsastenar är bra så om de nya håller kvaliteten är det ett bra alternativ men jag tycker personligen bäst om de grövre gotlandsstenarna. Konstgjord cementsten tycker jag inte om.
Det lär finnas någon gubbe på Gotland som hugger slipstener av riktig gotlandssandsten men jag vet inte om han är aktiv ännu och hur man får tag i honom.
Annars är det väl bäst att ringa till Gotlandsbrynet och fråga om de kan tillverka en riktig slipsten eller om de vet någon som tillverkar.
www.stenfabriken.se tycks också vara i stenbranschen på Gotland så man skulle ju kunna fråga där också.
Det lär finnas någon gubbe på Gotland som hugger slipstener av riktig gotlandssandsten men jag vet inte om han är aktiv ännu och hur man får tag i honom.
Annars är det väl bäst att ringa till Gotlandsbrynet och fråga om de kan tillverka en riktig slipsten eller om de vet någon som tillverkar.
www.stenfabriken.se tycks också vara i stenbranschen på Gotland så man skulle ju kunna fråga där också.
Redigerat:
Lite sent svar men såg denna tråd först nu då jag själv kollade upp det med slipsteb. Stenfabriken sysslar mest med kalkstensskivor och mer arkitektiska stenar och stebskivor för möbler etc.H heimlaga skrev:Gamla orsastenar är bra så om de nya håller kvaliteten är det ett bra alternativ men jag tycker personligen bäst om de grövre gotlandsstenarna. Konstgjord cementsten tycker jag inte om.
Det är Gotlandsbrynet man ska kontakta eventuellt. Han är dock inte så jätteaktiv längre och har mest ett sandstensmyseum som han driver på sommaren och säljer småbrynen och fotfilar till turister numera. Man kan dock alltid höra av sig till honom och fråga ifall han kan fixa en måttbestäld sten mot betalning. Sedan lär man nog få åka ner hit till Gotland och hämta upp den då frakten lär vara dyrare än båtresan. Alternativt är ifall ni beställer en sten av honom så kan jag möjligen ta med den till Stockholm och lämna den mot lite kompensation för jobbet. Åker upp till Stockholm ibland för att vara social och träffa vänner och jag bor ca 10km ifrån han som har Gotlandsbrynet. Min far äger t.o.m. gården som är bredvid hans gård som vi hyr ut på sommaren.
Klicka här för att svara