harry73
L Lewdis skrev:
Är inte riktigt med på ditt resonemang. Ringde skatteverket och enligt dem anses gåva vara uppfyllt om gåvoavsilt finns.
Men du säger själv att det inte finns en gåvoavsikt. För dig handlar det om att morfar slipper betala reavinstskatt, så att du kan köpa billigare nu.
Nu kommer skatten ju betalas för eller senare, men du slipper i alla fall betala ränta över skattedelen.
L Lewdis skrev:
Jag får ingen rabatt utan betalar marknadspriset fast tar över hands skatt.
Det är mycket möjligt att Skatteverket kommer till samma slutsats som du. (att det inte handlar om en gåva.

L Lewdis skrev:
Om taxeringsvärdet är 2.6 miljoner och jag betalar 2.2 miljoner är vi under taxeringsvärdet och detta krav är uppfyllt.
Taxeringsvärdet ska enligt Skatteverket motsvara 75% av marknadsvärdet.
Om taxeringsvärdet är 2,6 miljon, är enligt Skatteverket marknadsvärdet 3,5 miljon.
Köper du då för 2,2 miljoner, då är gåvodelen 1,3. Det är mycket större än reavinstskatten din morfar slipper betala, så då är det en gåva enligt Skatteverket.

• Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Andra likvärdiga hus i området har sålts runt 3,4 mäklare har värderat detta hus till 2,9 pga att det inte gjorts så mycket på det under alla år.
Ok.
Det innebär i praktiken att du "tjänar" 150000 på affären, lite beroende på hur du kommit fram till 550000 i skatt. Om man inte förstår upplägget, kan man tro att du tjänat 700000. Varför skulle morfar hellre ge dig 150000 än betala de 550000 i skatt? Skulle han sälja skulle han ju få 2350000 inte 2200000.

Säg att din morfar har 3 barn och alla lever, och din morfar bestämmer sig för att skänka de 2,2 miljonerna till sina barn, då finns det många möjligheter till konstigheter, framförallt om morfar får för sig att det ska vara rättvist.
Han skulle t.ex kunna ge två av dem 1,1 miljoner var och inget till dina föräldrar.

Har du syskon gäller det att de förstår upplägget, annars kommer de att lite då dra upp historien om hur du blåste släkten och roffade åt dig morfars hus.

Det är väl inte helt ovanligt att man säljer till ett pris som ligger i underkant av marknadsvärdet innom släkten. Det är helt enkelt lite värt att det finns kvar innom släkten. Det är aspekter som vi inte har någon insyn i, men jag tycker inte att det är konstigt.

L
S sunqan skrev:
Ok.
Det innebär i praktiken att du "tjänar" 150000 på affären, lite beroende på hur du kommit fram till 550000 i skatt. Om man inte förstår upplägget, kan man tro att du tjänat 700000. Varför skulle morfar hellre ge dig 150000 än betala de 550000 i skatt? Skulle han sälja skulle han ju få 2350000 inte 2200000.

Säg att din morfar har 3 barn och alla lever, och din morfar bestämmer sig för att skänka de 2,2 miljonerna till sina barn, då finns det många möjligheter till konstigheter, framförallt om morfar får för sig att det ska vara rättvist.
Han skulle t.ex kunna ge två av dem 1,1 miljoner var och inget till dina föräldrar.

Har du syskon gäller det att de förstår upplägget, annars kommer de att lite då dra upp historien om hur du blåste släkten och roffade åt dig morfars hus.
Uträkningen var på en höft. Jag har gjort en mer detaljerad sådan. Då har vi utgått från 2.9 eftersom två oberoende mäklare sagt detta. Sedan räknar vi bort alla kostnader osv precis som vid en verklig försäljning. Därefter kommer vi fram till exakt belopp jag skall betala. Så ingen vinst för mig utifrån mäklarens pris. Däremot slipper jag lån på skatten jag får senare

L
harry73 harry73 skrev:
Men du säger själv att det inte finns en gåvoavsikt. För dig handlar det om att morfar slipper betala reavinstskatt, så att du kan köpa billigare nu.
Nu kommer skatten ju betalas för eller senare, men du slipper i alla fall betala ränta över skattedelen.

Det är mycket möjligt att Skatteverket kommer till samma slutsats som du. (att det inte handlar om en gåva.

Taxeringsvärdet ska enligt Skatteverket motsvara 75% av marknadsvärdet.
Om taxeringsvärdet är 2,6 miljon, är enligt Skatteverket marknadsvärdet 3,5 miljon.
Köper du då för 2,2 miljoner, då är gåvodelen 1,3. Det är mycket större än reavinstskatten din morfar slipper betala, så då är det en gåva enligt Skatteverket.
Förstår inte riktigt hur du menar. Gåvoavsikten är väl uppfylld när priset jag betalar är under taxeringsvärdet och jag är närstående som tänker bo kvar i huset. Sen att jag slipper ta lån och får en framtida vinst spelar väl ingen roll i det sammanhanget?

harry73
Nej gåvoavsikten kommer inte att vara uppfyllt eftersom det inte blir en gåva.
Däremot kommer Skatteverket troligtvis utgå från att gåvoavsikten är uppfyllt och kan de inte bevisa att så ej är fallet.
Så upplägget kommer antagligen att fungera för dig, men risken finns alltid att det blir problem.

Sedan finns alltid risken att den övriga släkten glömmer hur rättvist ni gjorde allt och att du verkligen betalade marknadspriset. Skulle du sälja och göra en stor vinst på det hela, är risken överhängande att det kommer att pratas om hur orättvis allt var och hur du gjorde en extrem bra affär med morfars gamla hus.

L
harry73 harry73 skrev:
Nej gåvoavsikten kommer inte att vara uppfyllt eftersom det inte blir en gåva.
Däremot kommer Skatteverket troligtvis utgå från att gåvoavsikten är uppfyllt och kan de inte bevisa att så ej är fallet.
Så upplägget kommer antagligen att fungera för dig, men risken finns alltid att det blir problem.

Sedan finns alltid risken att den övriga släkten glömmer hur rättvist ni gjorde allt och att du verkligen betalade marknadspriset. Skulle du sälja och göra en stor vinst på det hela, är risken överhängande att det kommer att pratas om hur orättvis allt var och hur du gjorde en extrem bra affär med morfars gamla hus.
Utveckla gärna hur du menar att gåvoavsikten inte är uppfylld. Vill inte gärna åka på en nit här. Nedan kommer ett utdrag från skatteverkets hemsida. De tar ju inte hänsyn till eventuell skatt vid försäljning alltså är min betalning under taxeringsvärdet. Gåvoavsikten har ju i min mening inget med vilken rabatt jag får på huset utan bara i förhållande till taxeringsvärdet

Inkomstskattemässigt anses fastighet överlåten genom gåva om ersättningen understiger överlåtelseårets taxeringsvärde eller överlåtelseårets marknadsvärde, om det är lägre än taxeringsvärdet, under förutsättning att avsikten är att berika mottagaren (huvudsaklighetsprincipen). En sådan överlåtelse utlöser ingen vinstberäkning, utan fastigheten anses i sin helhet överlåten benefikt.

Om överlåtelsen sker till närstående eller annan med vilken den skattskyldige har en nära relation presumerar Skatteverket att det finns en gåvoavsikt.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.2/2724.html#h-Gava

harry73
L Lewdis skrev:
under förutsättning att avsikten är att berika mottagaren (huvudsaklighetsprincipen).
Och den avsikten finns inte

Men han tjänar ju på upplägget. Då kan man absolut det det som att syftet är att berika köparen.

• Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Utveckla gärna hur du menar att gåvoavsikten inte är uppfylld. Vill inte gärna åka på en nit här. Nedan kommer ett utdrag från skatteverkets hemsida. De tar ju inte hänsyn till eventuell skatt vid försäljning alltså är min betalning under taxeringsvärdet. Gåvoavsikten har ju i min mening inget med vilken rabatt jag får på huset utan bara i förhållande till taxeringsvärdet

Inkomstskattemässigt anses fastighet överlåten genom gåva om ersättningen understiger överlåtelseårets taxeringsvärde eller överlåtelseårets marknadsvärde, om det är lägre än taxeringsvärdet, under förutsättning att avsikten är att berika mottagaren (huvudsaklighetsprincipen). En sådan överlåtelse utlöser ingen vinstberäkning, utan fastigheten anses i sin helhet överlåten benefikt.

Om överlåtelsen sker till närstående eller annan med vilken den skattskyldige har en nära relation presumerar Skatteverket att det finns en gåvoavsikt.

[länk]
Den länken går till ett tidigare dokument

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.11/2724.html#
Är det senaste. Inga stora skillnader, dock.

• Gilla
Lewdis
  • Laddar…
L
harry73 harry73 skrev:
Och den avsikten finns inte
Jag förstår inte hur du menar. Varför skall det inte berika mig. Jag får en chans att bo i ett hus som min mor växt upp i. Jag tar därför över ett hus som gått i släkten. Bara för att mina frågor handlar om konkreta summor då jag var osäker på dessa betyder det väl inte att det inte berikar mitt liv.

Förklara gärna på vilka grunder det inte berikar.

harry73
Jag vet inte hur jag kan göra det tydligare, men du säger ju själv att du vill betala marknadspris med hänsyn till skatt och andra kostnader. Det är inte en gåva som berikar dig. Det är skatteplanering. Du kommer troligtvis undan med det, men jag har svårt stt se att det är en gåva, och att SKV skulle tycka det om de visste allt

harry73 harry73 skrev:
Jag vet inte hur jag kan göra det tydligare, men du säger ju själv att du vill betala marknadspris med hänsyn till skatt och andra kostnader. Det är inte en gåva som berikar dig. Det är skatteplanering. Du kommer troligtvis undan med det, men jag har svårt stt se att det är en gåva, och att SKV skulle tycka det om de visste allt
Skatteplanering, men dålig sådan...
Skatteverket kommer få sin skatt i sinom tid, varken mer eller mindre.
Morfar, skatteplaneraren, betalar 700000 för att slippa betala 550000.

Det är väl bara en som tjänar på affären. (TS)

harry73
Det är ts som skatteplanerar. Han 'lånar' morfars skattepengar och slipper därmed att ta bolån över motsvarande belopp och betala ränta.

Morfar tar risken om de blir påkommen.

harry73 harry73 skrev:
Det är ts som skatteplanerar. Han 'lånar' morfars skattepengar och slipper därmed att ta bolån över motsvarande belopp och betala ränta.

Morfar tar risken om de blir påkommen.
Du menar att man kan vara skatteplanerare även om man inte är den som ska betala skatt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.