Jag har nyligen flyttat till hus och börjar se att gräset växer. Just för stunden saknas gräsklippare men står en gammal handjagare hemma hos mina föräldrar jag blivit erbjuden att ta över. Men tanken på en robotgräsklippare lockar.
Har en tomt på runt 800kvm där jag uppskattar att kanske 400kvm är gräs. Tomten är störst på baksidan med en relativt smal passage till framsidan där det också är ett staket med grind gräsklipparen bör kunna ta sig igenom. Tomten på framsidan är avdelad av en smal grusgång till ytterligare en liten gräsplätt mellan gången och garageuppfarten.
Tomten är relativt plan med ett par träd och några land, vad jag kan se egentligen inga avancerade hinder. Hur klarar förresten robotgräsklippare äppelträd och fallfrukt?
Jag har försökt läsa lite här men hittar främst (nyare) trådar om specifika klippare än generella köpråd för det ena eller andra. Jag tänker att det måste hänt en del senaste tiden så de lite äldre trådarna inte längre är helt aktuella?
Efter att ha sett en del varningar för flera av klipparna lutar det nog nu åt en Gardena eller Husqvarna. Hur mycket "överkapacitet" vill man ha? Prissteget mellan Automower 310 och 315 eller Sileno+ R100LI och R130LI är ju inte jättestort. Inte heller priskillnaden mellan dessa två "märken" Är Husqvarna ett säkrare kort än Gardena?
Har ni några konkreta förslag? eller kanske ett tips för att i alla fall se i rätt riktning. Kanske det bara är dumt med en sån överkapacitet, räcker en billig klippare avsedd för 500kvm fullgott? Finns de mindre som mer avancerade varianter eller är de både mindre och dummare?
Tack på förhand!