MathiasS MathiasS skrev:
....men det beror kanske lite på hur man använder släpet. Kör man lite lövsäckar till ÅVC, då och då så fyller stödhjulet ingen annan funktion än att man slipper böja sig till marken för att kroka på släpet.

Har man ett större släp som lastar mer är det nästan oanvändbart utan att kralligt stödhjul och då är ju inte 1200spänn så mycket att bråka om.
Större släp tenderar ju dock att ha boggieaxel

Violina Violina skrev:
Större släp tenderar ju dock att ha boggieaxel
Ja men det gör inte att du slipper använda ett stödhjul - det behövs ändå.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja men det gör inte att du slipper använda ett stödhjul - det behövs ändå.
Nej, men det behöver ta väldigt lite last

Man måste ingenting.........det går bra att vara utan också. Det är helt upp till en själv men tar man de allra billigaste och enklaste så slits dom fort om man har en tung vagn och lossar från kroken med last på. Allt beror ju på vad man gör och inte men de allra flesta normala släpvagnarna klarar sig med det vanliga som finns lite här och var.
En tung husvagn kräver tex bra saker av given anledning. Där brukar de enkla krokna ganska fort och särskilt Biltema grejer och liknande. Bra stödben kostar.......

Alfredo Alfredo skrev:
Så länge det är lastat på ett sätt så att det är redo för användning, det vill säga med lämpligt kultryck, fattar jag inte varför det skulle vara oanvändbart utan stödhjul. :thinking:
För att både när du lastar och lastar av, vilket kan ske under längre perioder, så har du inte lämpligt kultryck. Det har man när man rulllar på vägen. Man lastar ju inte om på garageuppfarten bara för att det är lite framtungt.

Det är svårt att ge supertydliga exempel men när släpet väger 500kg tomt och har dubbla axlar så behövs det inte så mycket last på för att man ska behöva stödhjulet för att få släpet på kroken. Jeepen jag körde tidigare ville ha kring 140kg i kultryck och det är ju rätt besvärligt att lyfta upp på kroken...

Vid rangering på uppfarten kan du också behöva trycka ner stödhjulet så att främre axeln är i luften, annars är det väldigt svårt att svänga runt släpet....

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nej, men det behöver ta väldigt lite last
Nej.

Jag har haft ett tvåaxligt släp på uppfarten i 13 år nu och prisat gud för det stöddiga stödhjulet varje gång jag använder det. Har kört allt möjligt konstigt och tungt på släpet och vet inte vad jag mer kan säga för att du ska tro mig. Prova själv och se hur det är!

MathiasS MathiasS skrev:
Nej.

Jag har haft ett tvåaxligt släp på uppfarten i 13 år nu och prisat gud för det stöddiga stödhjulet varje gång jag använder det. Har kört allt möjligt konstigt och tungt på släpet och vet inte vad jag mer kan säga för att du ska tro mig. Prova själv och se hur det är!
Har visserligen bara använt tvåaxliga bilsläp (om vi inte ska börja prata lantbruksmaskiner) men jag har alltid upplevt stödhjulet som mer skonat på sådan..

Men då hade jag fel, alltid bra med ny kunskap (y)

MathiasS MathiasS skrev:
prisat gud för det stöddiga stödhjulet varje gång jag använder det.
Ja det är väl ingen som säger att det är dumt med stödhjul men hur viktigt det är beror nog på vilket släp det är och hur man använder det.

Själv äger jag inget släp och när jag kör med släp är det något "lånat" någorlunda "normalstort" och nästan alltid enaxligt. Släpet kopplas till bilen tomt, används hela tiden kopplat till bilen och återlämnas efter användning tomt. Med denna användning kan det för mig nästan kvitta om det finns stödhjul eller ej. Jag har ändå nytta av släpet. :D

Alfredo Alfredo skrev:
en hur viktigt det är beror nog på vilket släp det är och hur man använder det.
Så är det absolut, så för TS går det ju bra med nästan vad som helst.

MathiasS MathiasS skrev:
Så är det absolut, så för TS går det ju bra med nästan vad som helst.
Stämmer fint det. Vi svängde in på macken och köpte nytt hjul – bara själva hjulet. Vi kunde tyvärr inte få loss det förra utan att fäst-grejen som höll ihop fälg-halvornarna gick av (det var på god väg redan innan). Funderar på om det räcker att bara köra igenom en spik och böja till? Nu innan var det som en platt metalltråd, ett par mm bred.

(Vi skulle inte klara oss utan stödhjul, behöver lasta innan vi hakar på bilen och behöver kunna dra fram släpet.)

Måste korrigera vad jag skrev i förra inlägget, menade förstås inte fälg-halvorna (hade bara bilden i huvudet av att de hade trillat isär. Menar navet/rördelen som går mellan de två stagen som går ner på vardera sidan av hjulet. Någon form av sprint är det väl som vi behöver få tag på. Får bli en tur till bygghandeln om inte macken råkar ha det också. :-)

C
Är det någon som lyckats lasta sönder ett stödhjul någon gång? Jag menar utan att göra något korkat utan endast genom att lasta det för tungt? Känns som ett vanligt billigt stödhjul av standardkvalitet borde palla betydligt mer än de 100-200 kg de är specade för.

• Gilla
Modig
  • Laddar…
P
M Modig skrev:
Måste korrigera vad jag skrev i förra inlägget, menade förstås inte fälg-halvorna (hade bara bilden i huvudet av att de hade trillat isär. Menar navet/rördelen som går mellan de två stagen som går ner på vardera sidan av hjulet. Någon form av sprint är det väl som vi behöver få tag på. Får bli en tur till bygghandeln om inte macken råkar ha det också. :)
Var nog en saxsprint som satt där,funkar väl med en spik också iof.
Metallisk saxsprint på en vit bakgrund som kan ersätta en spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Modig
  • Laddar…
Jag köpte Julas stödhjul för 5-7 år sen. Lite dålig kvalité på rullagret som sitter vid veven som rostade sönder rätt fort. Typ denna: https://www.jula.se/catalog/bil-och...muow-Y93DIinEWrCAdhoCmrAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jag har minst två ggr glömt att dra upp det till max efter jag kopplat släpet. Och en stund senare kört över ett gupp. Rätt obra o göra då hjulet slår i marken... Men hjul, gaffel, rör och hållare ser ut som tidigare.

Handyman 1 skrev:
Var nog en saxsprint som satt där,funkar väl med en spik också iof.
[bild]
Tack för tipset. Tror inte att det var en sådan, det såg ut som ett platt metallband (max 1 mm tjock, ca 3 mm bred). Men det bör säkert funka med en sådan, eller någon annan sprintvariant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.