Rent krasst behöver hjulet bara klara förväntat kultryck med lite marginal. Om man har tänkt lasta en kubik jord längs fram på vagnen så får man väl palla upp draget med något hållbarare om man är orolig för att stödhjulet ska gå sönder...

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
  • Gilla
Sista spiken
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Inte så svårt och inte så dyrt heller.

[länk]
Alko fast gummistödhjul för klämfäste på en produktsida med prisangivelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så dyrt???
PLUS kostnaden för klämfästet??

HU :seenoevil:

Det finns en mängd olika hjul och typer av "fästen"......Det enklaste billigaste är ju typ slit och släng så det enklaste kanske är komplett. En bild på det du har säger allt.

S Stefan1972 skrev:
Det enklaste billigaste är ju typ slit och släng
Duger inte ett vedträ eller en stump 2"3... :crysmile: Billigt i alla fall.

• Haha
Violina
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
[bild]
Inte så dyrt???
PLUS kostnaden för klämfästet??

HU :seenoevil:
Ok, allt är ju relativt. Julas stöd kostar 179kr.....:)

Tack för alla svar!
Hittar inget om kultryck på typskylten, bara axeltryck (1250). Kanske kan snoka fram det via bilregistret. Känner mig i alla fall hyfsat trygg med att köpa något med motsvarande dimension, som ni säger så är det ju inte precis säkerhetskritiskt (bortsett från att det möjligen skulle kunna säcka ihop när man rullar för hand ... får väl hålla tårna utanför fall-zonen ;-))

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Lämpligt kultryck brukar ligga runt 50-75 kilo beroende på bil. Max kultryck borde stå bland bilens tekniska uppgifter.

• Gilla
Modig
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, allt är ju relativt. Julas stöd kostar 179kr.....:)
Ja, men om man nu MÅSTE ha ett stödhjul som klarar 1/3 av maxlast (eller ännu värre, totalvikt) då blir det dyrt och jobbigt..

Tack! Då vet jag var jag ska kolla. (Borde förstås veta ... men vi brukar bara köra på jämnt fördelad last och ingen överlast ...)

M Modig skrev:
Tack för alla svar!
Hittar inget om kultryck på typskylten, bara axeltryck (1250). Kanske kan snoka fram det via bilregistret. Känner mig i alla fall hyfsat trygg med att köpa något med motsvarande dimension, som ni säger så är det ju inte precis säkerhetskritiskt (bortsett från att det möjligen skulle kunna säcka ihop när man rullar för hand ... får väl hålla tårna utanför fall-zonen ;-))
Min bilkärra har angivet kultryck iaf :)

Tror det är viktigt när man söker dragbil, för den måste nog klara det för att ekipaget ska vara godkänt

Ja. det gäller nog för fleraxlade specialvagnar. För en vanlig enkelaxlad liten transportvagn styr man kultrycket genom att lasta rätt.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja. det gäller nog för fleraxlade specialvagnar. För en vanlig enkelaxlad liten transportvagn styr man kultrycket genom att lasta rätt.
Enkelaxlad (hur tror du annars jag får lasta 1250 kg på en kärra med totalvikt på 1500 kg)

Violina Violina skrev:
Ja, men om man nu MÅSTE ha ett stödhjul som klarar 1/3 av maxlast (eller ännu värre, totalvikt) då blir det dyrt och jobbigt..
....men det beror kanske lite på hur man använder släpet. Kör man lite lövsäckar till ÅVC, då och då så fyller stödhjulet ingen annan funktion än att man slipper böja sig till marken för att kroka på släpet.

Har man ett större släp som lastar mer är det nästan oanvändbart utan att kralligt stödhjul och då är ju inte 1200spänn så mycket att bråka om.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har man ett större släp som lastar mer är det nästan oanvändbart utan att kralligt stödhjul
Så länge det är lastat på ett sätt så att det är redo för användning, det vill säga med lämpligt kultryck, fattar jag inte varför det skulle vara oanvändbart utan stödhjul. :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.