11 528 läst ·
48 svar
12k läst
48 svar
Köpa nytt stödhjul till släpvagn – hjälp?
Rent krasst behöver hjulet bara klara förväntat kultryck med lite marginal. Om man har tänkt lasta en kubik jord längs fram på vagnen så får man väl palla upp draget med något hållbarare om man är orolig för att stödhjulet ska gå sönder...
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det finns en mängd olika hjul och typer av "fästen"......Det enklaste billigaste är ju typ slit och släng så det enklaste kanske är komplett. En bild på det du har säger allt.
Tack för alla svar!
Hittar inget om kultryck på typskylten, bara axeltryck (1250). Kanske kan snoka fram det via bilregistret. Känner mig i alla fall hyfsat trygg med att köpa något med motsvarande dimension, som ni säger så är det ju inte precis säkerhetskritiskt (bortsett från att det möjligen skulle kunna säcka ihop när man rullar för hand ... får väl hålla tårna utanför fall-zonen ;-))
Hittar inget om kultryck på typskylten, bara axeltryck (1250). Kanske kan snoka fram det via bilregistret. Känner mig i alla fall hyfsat trygg med att köpa något med motsvarande dimension, som ni säger så är det ju inte precis säkerhetskritiskt (bortsett från att det möjligen skulle kunna säcka ihop när man rullar för hand ... får väl hålla tårna utanför fall-zonen ;-))
Min bilkärra har angivet kultryck iafM Modig skrev:Tack för alla svar!
Tror det är viktigt när man söker dragbil, för den måste nog klara det för att ekipaget ska vara godkänt
....men det beror kanske lite på hur man använder släpet. Kör man lite lövsäckar till ÅVC, då och då så fyller stödhjulet ingen annan funktion än att man slipper böja sig till marken för att kroka på släpet.Violina skrev:
Har man ett större släp som lastar mer är det nästan oanvändbart utan att kralligt stödhjul och då är ju inte 1200spänn så mycket att bråka om.