1 652 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Köpa nybyggd stuga utan möjlighet till elförsörjning (uppvärmning) ?
Skulle behöva lite kloka råd, är i högsta grad novis på detta ämne.
Jag tittar på att köpa ett fritidshus som saknar vatten, avlopp och el. Det är byggt 2014. Tror inte man ska räkna med att kunna dra in el heller, då närmsta anslutningspunkt är långt bort.
Att det saknas VA bekymrar mig inte, det jag funderar på är förstås hur hög risken är för fuktskador i framtiden då den enda värmekällan är braskamin. I dagsläget ska det tydligen inte förekomma problem med fukt.
Är det "vanligt" att man bygger fritidshus under dessa förutsättningar, med vetskapen att elförsörjning troligtvis aldrig kommer finnas och då heller inte ens grundvärme på 10-15 grader? Eller är det dumt från början, och att förvärva denna stuga bara är att vänta på att ett svart hål som suger in pengar ska öppna sig?
Stugan säljs med friskrivningsklausul.
Tacksam för alla synpunkter eller reflektioner.
Jag tittar på att köpa ett fritidshus som saknar vatten, avlopp och el. Det är byggt 2014. Tror inte man ska räkna med att kunna dra in el heller, då närmsta anslutningspunkt är långt bort.
Att det saknas VA bekymrar mig inte, det jag funderar på är förstås hur hög risken är för fuktskador i framtiden då den enda värmekällan är braskamin. I dagsläget ska det tydligen inte förekomma problem med fukt.
Är det "vanligt" att man bygger fritidshus under dessa förutsättningar, med vetskapen att elförsörjning troligtvis aldrig kommer finnas och då heller inte ens grundvärme på 10-15 grader? Eller är det dumt från början, och att förvärva denna stuga bara är att vänta på att ett svart hål som suger in pengar ska öppna sig?
Det beror på med vilka material huset är byggt och hur det står.
Min sommarstuga är ett soldattorp från 1800talet byggt i trä. Det står luftigt och är alltid kallt när vi inte är där.
Ett modernt plastat hus skulle jag inte våga ställa kallt.
Min sommarstuga är ett soldattorp från 1800talet byggt i trä. Det står luftigt och är alltid kallt när vi inte är där.
Ett modernt plastat hus skulle jag inte våga ställa kallt.
Vår sommarstuga var ett Annebergshus byggt på slutet av femtiotalet och tillbyggt tio år senare. Minns jag rätt, finns det inte tillstymmelse till plast i de väggarna och det har kallställts varje vinter utan problem.
TS får väl kika in i väggen på någon lämplig plats i jakt på plast.
TS får väl kika in i väggen på någon lämplig plats i jakt på plast.
Det som bland annat behövs, är en viss luftcirkulationS svenil01 skrev:Skulle behöva lite kloka råd, är i högsta grad novis på detta ämne.
Jag läste någonstans om en som löste det med ett solvärme element bestående av svartmålade ölburkar med genomgående öppning i en lådram den var av plåt.
Till detta hade han en mindre solpanel som drev en liten kanalfläkt.
Alt sittande på en södervägg.
Så fort solen lyste så producerar burkarna varmluft som trycks in i huset som får ett övertryck och därmed tillförsel av varm luft gratis.
I övrigt satsa på led belysning 12V från ett batteri med solcellsdriven laddare.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Köp en Solarventi som håller huset fuktfritt och något uppvärmt.S svenil01 skrev:Skulle behöva lite kloka råd, är i högsta grad novis på detta ämne.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Köpa förråd vibostugan
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga/köpa lekstuga
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Stuga på ofri grund -köpa marken?
Juridik -
Nybyggd tvättstuga inkl. badrum - måla tak? Våtrumsfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Köpa/arrendera mark för bygge av "drömstuga" i skogen - all hjälp uppskattas
Fritidshus