109 läst ·
4 svar
109 läst
4 svar
Köpa nya ikea luckor eller lacka själv?
Att köpa helt nya luckor till vårt kök från 2015 kostar 16k. Att lacka dem själv kostar kanske 6000kr och då inkluderar detta en Bosch färgspruta.
Är de värt det, hur bra blir det, klarlacka efteråt för att färgen inte ska lossna?
Är de värt det, hur bra blir det, klarlacka efteråt för att färgen inte ska lossna?
Varför byta / måla nästan nya luckor?
(Jag ska måla om köksluckorna från 1965 i originalkulörerna. Målartvätt, slippapper, filtroller, tack rags, häftgrund och två lager vattenburen alkydfärg landar på strax under 2000:- . )
(Jag ska måla om köksluckorna från 1965 i originalkulörerna. Målartvätt, slippapper, filtroller, tack rags, häftgrund och två lager vattenburen alkydfärg landar på strax under 2000:- . )
Medlem
· Västerbottens län
· 18 066 inlägg
Sitter inte färgen fast på underlaget så hjälper ingen klarlack.
Ska du ha samma resultat som IKEA så måste du använda en liknande färg och det är nog en 2k med tinner som lösningsmedel.
Vill du överleva så måste du ha rejält utsug.
Protte
Ska du ha samma resultat som IKEA så måste du använda en liknande färg och det är nog en 2k med tinner som lösningsmedel.
Vill du överleva så måste du ha rejält utsug.
Protte
Jag köpte på Färghuset i Hemse och fick följande blixtkurs: Ta bort handtagen. Tvätta med Biokleen Målartvätt. Slipa med först P 80, sen P 160 slippapper. (Dina luckor är så nya att P 160 borde räcka). Torka bort allt slipdamm med trasa och Tack Rag. Måla ett lager Nordsjö Professional Häftgrund Supertäck. Liten avslipning av ev ojämnheter. Ta bort allt slipdamm med Tack Rag. (Klibbduken är avgörande för att slippa dammkorn och annat elände då man slutlackar.) Slutlack två lager Nordsjö Professional Snickeri Halvblank 40 %. Halvblank stämmer med mitt original från 1960-talet. Ta med en lucka till affären så kan ni komma överens om blankheten.
Filtroller för att påföra färgen på de plana ytorna, pensel på kanterna som på mina luckor har en del profiler. Varje lager ska torka ordentligt över natten. Färgerna är vattenburna, torkar på ytan ganska fort men måsta torka igenom mellan lagren och innan luckorna används.
Filtroller för att påföra färgen på de plana ytorna, pensel på kanterna som på mina luckor har en del profiler. Varje lager ska torka ordentligt över natten. Färgerna är vattenburna, torkar på ytan ganska fort men måsta torka igenom mellan lagren och innan luckorna används.
Klicka här för att svara