Ugnen sjunger på sista versen, renovering av köket ligger planerat för nästa år men verkar som att ugn kan komma att behöva köpas in tidigare. Så tänkte se om någon här har erfarenheter av något märke eller modell som kan leda mig rätt. Gärna info om det är så att ni köpt något och varit besviken på något, någon feature som varit extra bra/helt jäkla onödig men ni trodde den skulle användas jämnt, osv. Finns ju fortfarande klassiska spisar med ugn och plattor ovanpå, vilket vi inte har idag men rent tekniskt skulle det gå att installera en sådan modell med så mottager gärna input på sådana med om någon skulle ha det.

Har en Siemens (samma som Bosch) som vi köpte i höstas, den har ånga och massa andra funktioner, det bästa ugnen vi haft.

Snabb att värma upp samt enkelt menysystem.

A Anders_Tranås skrev:
Har en Siemens (samma som Bosch) som vi köpte i höstas, den har ånga och massa andra funktioner, det bästa ugnen vi haft.

Snabb att värma upp samt enkelt menysystem.
Ånga hur funkar det? Behöver man fylla på vatten i den då eller kondenserar den överskottsfukt och återanvänder den senare? Är detta en funktion du använt och till vad?

För några år sen köpte vi en Siemens HB675GIS1S. Sjukt bra, men jag ser nu att den har gått upp väldigt i pris sedan vi köpte den.

Fördelar är att den går upp i värme väldigt snabbt. Den har teleskopsarmar som gör att jag kan dra ut plåtarna och hantera maten, behöver inte sträcka mig in. Jag bränner mig ta mig fan alltid annars :rofl:

I övrigt många små trevliga funktioner i den digitala displayen jag inte har behövt eller förstått. Den andas kvalitet, men man betalar antagligen för saker man inte behöver. Men jag har upptäckt små grejer jag tycker är bra under åren. Den inbyggda stektermometern, de olika timerfunktionerna, Pizzaläget ... mm.
Självrengöringen är suveränt bra.

Redigerat:
  • Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Köp en med inbyggd mikro om du har möjlighet, en funktion man inte vet om att man saknar förrän man haft den. Grymt att kunna köra komboläge med både mikro och ugn samtidigt, laga potatisgratäng på 20min, nypotatis i ugn på 15 osv, sparar sjukt mycket tid.

• Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Troligtvis el också då mikron är effektivare.

• Gilla
maverik
  • Laddar…
BirgitS
Sen 2017 har vi en Husqvarna-spis som vi är väldigt nöjda med, induktionshäll, varmluftsugn med olika uppvärmningslägen inkl. pizzaläge, stektermometer och självrengöring. Stektermometern är praktisk men inget jag skulle betala extra för eftersom vi har separata sen tidigare. Däremot det andra är helt klart värt en del pengar.

Elektrolux, typ häll på ovansidan och varmluftsugn.
Jo då det fungerar, men gör att tillverkaren ska kunna ha så stor ugn som möjligt på en 60 cm spis, d v s med tunna ugnsväggar, så drar en kylfläkt igång, och blir så, även efter att ugnen stängts av. Kanske 5 minuter eller mer:thinking:

Innebär att man oftast får börja äta mat till ljudet av fläkten.
Klart irriterande.

Kolla detta om Ni är ljudkänsliga!

BirgitS
H Hybro skrev:
Elektrolux, typ häll på ovansidan och varmluftsugn.
Jo då det fungerar, men gör att tillverkaren ska kunna ha så stor ugn som möjligt på en 60 cm spis, d v s med tunna ugnsväggar, så drar en kylfläkt igång, och blir så, även efter att ugnen stängts av. Kanske 5 minuter eller mer:thinking:

Innebär att man oftast får börja äta mat till ljudet av fläkten.
Klart irriterande.

Kolla detta om Ni är ljudkänsliga!
Ja, det är ju nackdelen med att få en sval ugnslucka som barn inte kan bränna sig på. Vi har blivit rätt bra på att utnyttja ugnens eftervärme, dvs. stänga av ugnen 5 minuter i förväg.

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
De funktioner jag använder mest är enkla och syns sällan i tillverkarnas reklamblad.

-Varmhållning. Blir mindre stressigt att få all mat färdigt samtidigt inför middagen.
-Jäsning. Kan ibland vara praktiskt att påskynda jäsningen.
-Tina frysta varor. Tinar skonsamt kött mm. Luften i ugnen cirkulerar i ugnen utan värme.
-Snabb uppvärmning. Värmeslingor i varmluftfläkten får snabbt upp temperaturen i ugnen. Baktemperatur uppnås på under 10 minuter. Vår gamla ugn hade fläkt utan värmeslingor.

Ånga och pyrolys är marknadsargumenten. Ånga använder jag ofta vid brödbak och när flera portioner mat skall värmas skonsamt. Även fisk och grönsaker blir smakrikare.
Min sambo har städmani och rengör ugnen efter varje användning. Har provat funktionen pyrolys, men egentligen fanns inget att förbränna.

T TypRätt skrev:
Ånga hur funkar det? Behöver man fylla på vatten i den då eller kondenserar den överskottsfukt och återanvänder den senare? Är detta en funktion du använt och till vad?
Det finns en behållare man fyller med vatten när man vill köra med ånga, när man är klar pumpas eventuellt vatten ur ugnen tillbaka i behållaren, sen tömmer man den.

Ånga går att använda till väldigt mycket, både matlagning och bakning.

Har haft Cylinda under några år, inte nöjd med kvaliten. Värmeelement som gått sönder strax efter garantin gått ut mm. Renoverade köket i höstas å har nu en Samsung ugn, pyrolys, ånga, inbyggd stektermometer. Möjlighet att dela i två med olika temp dvs laga två maträtter samtidigt. Blir snabbt varm och gräddar jämnt. Nöjd!

P
A Anders_Tranås skrev:
Det finns en behållare man fyller med vatten när man vill köra med ånga, när man är klar pumpas eventuellt vatten ur ugnen tillbaka i behållaren, sen tömmer man den.

Ånga går att använda till väldigt mycket, både matlagning och bakning.
Ånga är suveränt

M
Om du:

-är ung
-behåller ugnen under några "köksrenoveringar/byte av vitvaror" och sedan skänker ugnen till barnen när du själv inte längre tänker laga mat
-har plats på en bänkyta
-kan ligga ute med en större summa pengar under flera år
-vill lära dig att laga till mat i ugn vid lägre temperaturer (längre tillagningstid) och inte vill/tänker hålla på med sous-vide vattenbad
-uppskattar proffessionel utrustning och det arbetsätt det medger
-värdesätter att den aldrig kommer att behöva bytas eller repareras under din livstid (vid privat användande...)

så titta på en Rational combimaster plus xs (https://www.rational-online.com/sv_se/icombi-classic/combimaster-plus-xs/index.php) .

Vi har under en 10-års period kört med en enklare variant av en sådan ugn och saknar den enormt mycket. Köpt begagnad och numera såld till en liten restaurang i Paris.... Funktionerna har vi i nuvarande ugn (ånga, mycket noggran temperaturreglering osv) men inte robustheten,enkelheten att rengöra och det stora nöjet att bara lassa in saker utan större precision och smacka igen luckan

M
Om man gillar engelsk/amerikansk frukost.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.