964 läst ·
26 svar
964 läst
26 svar
Köpa ny gräsklippare
Hej, glömde en säkerhets fråga, man bör ej dra en klippare bakåt, om man snubblar och ramlar så är risken stor att man drar maskinen över sina egna fötter.T teuvo tainio skrev:Godmorgon, jag håller inte riktigt med om klipp tiderna och att bensin maskiner är långsamma, hemma hos mig är det tvärtom, min Husqvarna 56cm med framhjulsdrift är bekvämare och snabbare än 43cm batteri maskinen, speciellt om det har regnat under en längre tid och man måste klippa långt och blött gräs, då betraktar jag batteri maskinen som en leksak, den funkar hyggligt där jag har en välskött och fin gräsmatta som jag klipper ofta.
Ps, inte ens ljudnivån är särskilt störande och självklart använder jag alkylatbensin, min Husqvarna modell har endast mulchning, framhjulsdrift och lätt i förhållande till storleken.
här nedan ses en acceptabelt lätt 21,5 kg husqvarna om man nu nödvändigtvis skall ha bensin. en klassisk variant på samma tema var m46. fanns med chassi i stål och plast, rekommenderar plastutgåvan som är tydligt lättare. finns på blocket.
med en sådan kör man bokstavligen åttor runt ett traditionellt 40kg shabrak. 1000 kvm tomt är klart på typ en halvtimme. och ja, det kan ta några minuter till med en batteriklippare, särskilt ifall gräset hunnit bli långt.
ändå skulle jag välja en sådan alla dagar i veckan, om det är vanlig villaträdgård vi pratar om. batterierna kan också användas till den gärna lite mer seriösa trimmer man gärna önskar sig, och för att inte tala om lövblåsen för att få bort skräp och gräsklipp från stenläggningar och grusgångar.
exempel på i sammanhanget välanpassade produker är makita dlm432, dur368 och dub362. den senare säljs med prisvärt paket inklusive laddare och fyra batterier i form av dub362pt4. sök gärna på idealo.de för ett bra dagspris. bosch och metabo har liknande produkter. även husqvarna, men de kör med ett eget 36 volt system, och den relativt dyra investeringen i batterier och laddare kommer då inte snickerimaskinerna till godo. deras system stannar kan man säga vid häcksaxen.
.
https://sama.nu/produkt/husqvarna-lb-246pi-grasklippare/
med en sådan kör man bokstavligen åttor runt ett traditionellt 40kg shabrak. 1000 kvm tomt är klart på typ en halvtimme. och ja, det kan ta några minuter till med en batteriklippare, särskilt ifall gräset hunnit bli långt.
ändå skulle jag välja en sådan alla dagar i veckan, om det är vanlig villaträdgård vi pratar om. batterierna kan också användas till den gärna lite mer seriösa trimmer man gärna önskar sig, och för att inte tala om lövblåsen för att få bort skräp och gräsklipp från stenläggningar och grusgångar.
exempel på i sammanhanget välanpassade produker är makita dlm432, dur368 och dub362. den senare säljs med prisvärt paket inklusive laddare och fyra batterier i form av dub362pt4. sök gärna på idealo.de för ett bra dagspris. bosch och metabo har liknande produkter. även husqvarna, men de kör med ett eget 36 volt system, och den relativt dyra investeringen i batterier och laddare kommer då inte snickerimaskinerna till godo. deras system stannar kan man säga vid häcksaxen.
.
https://sama.nu/produkt/husqvarna-lb-246pi-grasklippare/
är du seriös?? så man skall alltså inte kunna backa maskinen från under ett buskage?T teuvo tainio skrev:
självklart föredrar man att dra en bensinmaskin bakom sig. lika självklart är det att ha stålhätta på skorna.
Går utmärkt att dra maskin bakåt. Välj dessutom en maskin med "dödargrepp" som stannar kniven och inte motor, mycket bekvämare. Sedan så väljer man en med steglös drivning så man enkelt kan styra hastigheten när man kör. Och finns med funktion så man kan välja om man vill tugga sönder eller samla upp gräset.
Valde deras maskiner med plastkåpa utifrån att de maskinerna de ersatte var med alu-kåpa, Stiga Turbo och en Klippo. Körs alltid på Alkylat.
Och du kan välja bensin eller batteri två exempel nedan och finns olika modeller av den med olika funktioner..
Bensin HRX
Batteri HRX
De är ganska tunga speciellt med uppsamlare fylld med gräs.
Flera andra tillverkare har börjat använda Hondamotorer istället för B&S, aldrig blårök .😉
Valde deras maskiner med plastkåpa utifrån att de maskinerna de ersatte var med alu-kåpa, Stiga Turbo och en Klippo. Körs alltid på Alkylat.
Och du kan välja bensin eller batteri två exempel nedan och finns olika modeller av den med olika funktioner..
Bensin HRX
Batteri HRX
De är ganska tunga speciellt med uppsamlare fylld med gräs.
Flera andra tillverkare har börjat använda Hondamotorer istället för B&S, aldrig blårök .😉
Hej, självklart att man kan backa en maskin, det gör även jag men jag backar aldrig så långt att jag går baklänges, troligen är jag en fegis men det kan jag leva med 🤔rakt09 skrev:
Ps var och en får använda klipparen hur man vill, jag ber om ursäkt om jag kommer med felaktiga råd
Hej, min modell är drygt 10 år gammal och har utgått i sortimentet ,den som liknar min är 51 cm bred (LB251S) de större modellerna verkar vara bakhjulsdrivna vilket jag ej föredrar,W Wilmer Hultgren söderberg skrev:
51 cm räcker i de flesta fallen
Ps Jag har en gammal Stiga klippare med aluminium chassi och Honda motor på landet, den är starkare och bättre
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Jag använder skyddsskor när jag klipper. Vill gärna ha kvar fötterna intakta och skorna skyddar i många sammanhang. Har man begränsad budget, som jag, så kan man t ex handla på Ullareds lantmäns superfyndsida. Köpt S3-klassade skor vid flera olika tillfällen, ena gången för bara 195kr (storlek 46, LBrador, riktigt hållbara och sköna, dessutom Goretex och vattentäta).T teuvo tainio skrev:
Jag kör två olika Klippo, en framhjulsdriven Kommunmodell från 1989 med Briggs Max-motor och en annan utan drivning och Hondamotor, från 2003 med avvibrerade handtag (Pro 4, mycket bra!). Jag har 3500m2 och klipper bara vid behov, så ibland är det 2 dm, därför passar detta valet mig, både ur ekonomisk och praktisk synpunkt. Ibland när mullvadarna och grävlingarna varit igång så blir det klippmetoden som någon skrev ovan, lyfta upp över tuvan och släppa ner med ett rökmoln som följd.
min är bakhjulsdriven med kardan axel inga problem att klippa medT teuvo tainio skrev:Hej, min modell är drygt 10 år gammal och har utgått i sortimentet ,den som liknar min är 51 cm bred (LB251S) de större modellerna verkar vara bakhjulsdrivna vilket jag ej föredrar,
51 cm räcker i de flesta fallen
Ps Jag har en gammal Stiga klippare med aluminium chassi och Honda motor på landet, den är starkare och bättre
Hej, jag har haft bakhjulsdrivna klippare och det funkar bra men jag tycker att de framhjulsdrivna är lite lättare att hantera, det är bara min personliga åsikt och andra kanske föredrar bakhjulsdrift, det har jag full respekt för, nu finns det t.o.m fyrhjulsdrift vilket känns onödigt för mig, men jag vet inte, har ej provat.M maria01 skrev:
ja för min del går jag framlänges när jag drar maskinen bakom mig med ena handen, vartannat varv.T teuvo tainio skrev:
det går förstås lättare om maskinen inte är för tung. som sagt är det ett bra riktmärke undvika maskiner som väger väsentligt över 20 kg.
Klicka här för att svara