Lyhört
Alla störs inte av susande vattenledningar, skrikande ungar, disco osv. men det gör jag

En vän till mig köpte en ny lägenhet av ett mindre bostadsbyggarföretag i norra sthlm. 4 lägenheter i varje "radhus" ..lite annorlunda boende. Han tyckte det var oerhört lyhört och tog upp saken med företaget som sålde lyan, blev en roddig historia men inget han kunde göra något åt. Ljudgubbe togs dit och man tittade på "bygghandligar" och såg att huset hade en visst typ av ljudklassning. Så alltså finns det olika ljudklassificeringar av olika typer av väggar, golv o tak. Något nytt for alla oss.
Detta vill man ju veta innan man köper en bostad så man inte får pippi av störande oljud. Ska man fråga hussäljaren rakt av vilken ljudklassning det är? Jag kan tänka mig det är information som endast konstruktörerna och arkiteterna känner till(?) Eller så får säljaren ta reda på detta. Sen måste man veta vad som är bra o dålig ljudklassificering.
Priser
Vilka företag har mest prisvärda resp. dyrast bostadsrätter i sthlm? Kan man generallisera och säga att JM är dyrare än de flesta och HSB billigare? Visst handlar det om lyx och läge också men folk med erfarenhet av nyproduktion har ju lite känsla på priserna.