harry73
Sister ray skrev:
Vi har bara fem hektar men med just både lite skog, äng, dammar, en bäck och resten åkermark, placerat en mil väster om Revinge (som nämndes ovan) . Eftersom vi köpte marken med medföljande rivningsobjekt blev priset ca 200kkr/ha, men nu är summan uppe i närmre 400kkr/ha. Och efterfrågan är det inget fel på, tror inte en enda bonde som varit här missat att fråga om vi vill sälja eller hyra ut. Så ska du köpa 50ha här i Skåne där det mesta är åkermark kommer du inte ens i närheten med 2-3mkr.
Som exempel av prisläget här: http://www.hemnet.se/bostad/gard-eslov-flyinge-eslovs-kommun-hastgarden-amerika-8651675

16 milj för 20 ha med fina naturvärden. Även om byggnadsvärde skulle vara 6 milj är det mycket per ha.

harry73 skrev:
Som exempel av prisläget här: [länk]

16 milj för 20 ha med fina naturvärden. Även om byggnadsvärde skulle vara 6 milj är det mycket per ha.
Jepp men i det området ligger väl tomtmark runt miljonen ;)

Har hittat en hel del marker nu i önskad pris. Bonitetskarta över Sverige hjälper bra...

harry73
Ja första där var bara tomter men ja, vi har inte siktet inställt på Skåne.

Andra var betydligt bättre, dock för lite mark och för högt byggnadsvärde...

Tack för tipsen!

harry73
För högt byggnadsvärde? Eller menar du kanske hästgården? Tomterna visade jag bara för att du tog upp tomtpriser för rund en miljon. Det var inte menad som seriös alternativ för er

harry73 skrev:
För högt byggnadsvärde? Eller menar du kanske hästgården? Tomterna visade jag bara för att du tog upp tomtpriser för rund en miljon. Det var inte menad som seriös alternativ för er
Jepp, vi söker allra helst en obebyggd fastighet. Byggnad i sämre skick med lågt värde skulle funka dock.

Ah, jag förstår! Haha, ja... Ordentliga priser...

harry73
Voh skrev:
Jepp, vi söker allra helst en obebyggd fastighet. Byggnad i sämre skick med lågt värde skulle funka dock.
byggnadsvärde var ca 200tkr enligg fastighetstaxeringen. Mycket lägre går inte. Köper man en obebyggd fastighet finns det risk att ni inte får bygglov.

I byggnadsvärdet får man ta hänsyn till om el finns framdraget och att man ev. inte behöver söka bygglov. Ta man bort kostnad för el och bygglovshandlingar utifrån 200" och att även följande ingår i ovan nämnda fastighet som kan återanvändas: "Uppvärmning via vattenburet system, bergvärmepump, elpatroner, två acktankar a 750 l. Enskilt vatten och avlopp."

Så beloppet för byggnaden känns som mycket fördelaktigt även om du senare skulle riva den i exemplet.

Har du tagit fram någon kalkyl på vad el, vatten bygglov, etc, kostar utifrån att fastigheter i storlek/pris som du söker oftast hamnar lite avsides? Risken är att man undervärderar de grundläggande kostnaderna innan man fått en byggnad på plats.
Även material kan ju återanvändas från befintliga byggnader, många är timrade under nyare ytmaterial.

Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Helt korrekt ni båda.
Kan medge att jag kollade lite förhastat, jag kollade mest igenom vilka byggnader som fanns och i relation till markens storlek.

Det var definitivt inget för högt värde på byggnaderna och som AndersS skriver är det ett klart en fördel att kunna återanvända visst material. Även om det dock medför en hel del arbete att göra sig av med resten.

Vi har inte kommit till kalkyl än, kalkylen sker bäst i kronologisk ordning men för att kunna börja med början måste man även känna till slutprodukten. Just nu står jag verkligen i ett tufft beslut gällande val av grund, sen tillkommer de mer exakta ritningarna med grundmått. Jag tänker följa vissa andras exempel här genom att posta skisser/planlösning för att be om råd, men det kommer inte än. När vi bestämt de sista större detaljerna följer en kalkyl på det.

Det är som AndersS skriver också helt klart en fördel att rör/ledningar finns draget. Men detta är inget vi bortsett från, det är en befintlig detalj i planerna. Visserligen önskar vi allra helst obebyggd mark, antingen som befintlig fastighet eller avstyckad från gård, men det betyder inte att vi vill bo ensamma ute i skogen. Optimalt vore att kunna bygga upp vår gård i närhet till andra gårdar, alternativt med ett någorlunda avstånd men utmed redan dragna rör/ledningar. Att bekosta detta flera hundra meter/kilometer kommer inte bli aktuellt. Skulle en annars så perfekt fastighet dyka upp så får vi överväga egna brunnar etc, men då får kalkylen även bli därefter och begrundas mer kritiskt.

Men helt klart, ett existerande ruckel är på många sätt en fördel!

Voh skrev:
Optimalt vore att kunna bygga upp vår gård i närhet till andra gårdar, alternativt med ett någorlunda avstånd men utmed redan dragna rör/ledningar. Att bekosta detta flera hundra meter/kilometer kommer inte bli aktuellt. Skulle en annars så perfekt fastighet dyka upp så får vi överväga egna brunnar etc, men då får kalkylen även bli därefter och begrundas mer kritiskt.
Om det är kommunalt VA du menar med "redan dragna rör" så tror jag du redan nu ska ställa in dig på att det inte är särskilt troligt att det finns, till och med osannolikt för att vara helt sanningsenlig, för det ni tänker företa er.

mexitegel skrev:
Om det är kommunalt VA du menar med "redan dragna rör" så tror jag du redan nu ska ställa in dig på att det inte är särskilt troligt att det finns, till och med osannolikt för att vara helt sanningsenlig, för det ni tänker företa er.
Antagligen, ja.

Hum, någon som känner till ifall man måste stycka av en tomt för husbygge, om man äger marken? Blir det några praktiska skillnader vart ens tomtgräns isåfall går?

Voh skrev:
Antagligen, ja.

Hum, någon som känner till ifall man måste stycka av en tomt för husbygge, om man äger marken? Blir det några praktiska skillnader vart ens tomtgräns isåfall går?
I ditt fall, en obebyggd jordbruksfastighet, nej, inget behov av avstyckning. I andra fall kan det vara nödvändigt.

redarn skrev:
I ditt fall, en obebyggd jordbruksfastighet, nej, inget behov av avstyckning. I andra fall kan det vara nödvändigt.
Ok, skönt det! Men är du säker på detta? Inga problem med att näringen sammankopplas med boningshus? Behöver inte den privata tomten vara avstyckad?

Voh skrev:
Ok, skönt det! Men är du säker på detta? Inga problem med att näringen sammankopplas med boningshus? Behöver inte den privata tomten vara avstyckad?
Tillräckligt :-)

Kommuner vill framförallt förhindra bostäder utanför planlagt område eftersom dom riskerar behöva bygga en massa dyr infrastruktur såsom vatten och avlopp, förskolor, vägar mm. Så om kommunen inte vill att ni bosätter er där kommer dom definitivt inte vilja att ni styckar av en tomt för att bo på.

Men jag kanske ska försöka svara på frågan som jag tror du borde ställt: "kan vi få problem med bygglov".

Det tror jag inte, se följande från PBL:

9 kap. 31 § Plan- och bygglag (2010:900) skrev:
31 § Bygglov ska ges för en åtgärd utanför ett område med detaljplan, om åtgärden
1. inte strider mot områdesbestämmelser,
2. inte förutsätter planläggning enligt 4 kap. 2 eller 3 §, och
3. uppfyller de krav som följer av 2 kap. och 8 kap. 1 §, 2 § första stycket, 3, 6, 7, 9–11 §§, 12 § första stycket, 13, 17 och 18 §§ i de delar som inte har prövats i områdesbestämmelser. Lag (2014:900).
9 kap. 2 och 3 §§ Plan- och bygglag (2010:900) skrev:
2§ Det krävs bygglov för

1. nybyggnad,
2. tillbyggnad, och
3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att
a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd,
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal för handel, hantverk eller industri, eller
c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt. Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan.

3 § Trots 2 § första stycket 1, 2 och 3 b krävs det inte bygglov för en ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring, om åtgärden vidtas i ett område som inte omfattas av en detaljplan. Lag (2011:335).
Dock kan ni få problem om ni hittar för er lämplig mark som behöver styckas av för att säljas. Lantmäteriet kan ha invändningar om att fastigheten är för liten. Jag vet inte vart den gränsen går för den typ av fastighet ni planerar, så där kan jag inte hjälpa er mer än att tala om att risken finns.

Vidare så ska ni givetvis innan ni förvärvar en fastighet för en miljon prata med kommunen och höra om dom har några invändningar. Även om ni skulle få rätt vid en överklagan till länsstyrelsen så kanske ni inte vill bo i en kommun som vill bråka med er.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.