Jag är less på att baxa runt tunga saker på tomten för hand, så nu har jag tänkt skaffa mig en magasinkärra (pirra) som komplement till skottkärran. Första användningsområdet är att släpa runt ca 20 kvm tung marksten. Men vilken magasinkärra ska man köpa? Jag hade tänkt mig en kärra med en liten lastramp och ett större nedfällbart lastgaller och luftgummihjul. Jag har en rejäl slänt på tomten som jag kommer att behöva dra kärran uppför och nedför ibland. Den kommer även att användas inomhus någon gång.

Biltema har en kärra med maxlast 200 kg för 379:-
Jula har en kärra med maxlast 250 kg för 399:-
Bauhaus får ståta med finkärran från hörby bruk, maxlast 250 kg, för 1099:-

Jag hade egentligen tänkt betala max några hundralappar, men lurar jag mig själv då? Tanken är ju att misshandla kärran rejält, överlasta den så den bångnar och låta den stå ute i ett skjul. Den får gärna vara ful, men jag vill inte att den ska gå sönder. Någon som testat de olika kärrorna?

Dom billiga kärrorna duger knappt till att flytta det par backar öl. Köp en Hörby och ha den hela livet.

• Gilla
Alriksson och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft julakärran och någon mer billig variant. Har för tillfället Hörbykärra och det är inget att fundera på i ditt fall. Köp en gång och köp riktigt. Hörby är den som gäller om den ska användas.

Har haft Biltema varianten i 5-6 år, spontant verkar den vara samma som Jula:s. Inget att tala om, lite matt i lacken men funkar fortfarande utan problem. Flyttade senast en stor (150 kg) cement klump utan problem.

Hörbykärran håller för det mesta. Har haft min i 3 år nu, står ute i hönshuset och den får slita. Använder den bland annat till att dra in pelletssäckar med, 10-12 säckar (160-192kg) som dras över trösklar mm. runt 60 lass per år. Funkar fortfarande som ny :-) Övriga har jag ingen erfarenhet av.

• Gilla
TinaTH
  • Laddar…
Köpte min på K-rauta 299:- ser precis ut som jula/biltema fast orange. Tror man kan misshandla dom flesta hårt utan att de går sönder... Men inget är omöjligt,det tar bara lite längre tid ;)
/M

Har Biltema och Hörby. Bilteman har en kraftig ram, tror inte att den är sämre än Hörbykärran i det avseendet, om man böjer ramen har man helt klart gjort fel. Däremot är allting annat bättre på Hörbykärran, rullar lättare, bättre ventilen, håller luften bättre, handtagen sitter på plats etc. Ska tilläggas att Hörbykärran är ca 15 år äldre än Biltemakärran.

Sammantaget är Bilteman rätt prisvärd för hemmabruk enligt min mening.

Har en Jula med fast lastplatta och en Hörby med fällbart lastgaller. Eftersom de inte är av exakt samma typ är det kanske inte rättvisande att jämföra dem rakt av, men min slutsats är väldigt nära Daniels. Hörbyn är bra rakt igenom, och den från Jula har en stabil ram men lider av lite andra brister. Framförallt är hjulen sämre på Julan, de håller inte luften och är ostadigare än på sin skånska kusin.

Även jag har en Hörbykärra och är helnöjd med den. Jag skulle inte tveka att köpa samma igen. I samband med lite flyttande så blev den använd till betydligt mer än vad jag räknat med. Alltid är det något som skall stå någon annan stans, kyl, frys, bandsåg, boktravar, flyttlådor, tvättmaskin och senast i helgen ett gäng oklyvna vedklumpar. Jag hittar hela tiden nya saker att köra runt med. T.o.m. frun som var mycket skeptisk när jag kom hem med den tycker nu att den är nästan oumbärlig. :thumbup:

Jula har samma Hörbykärra (P3) som Bauhaus för 995:- så du borde kunna utnyttja prisgarantin på Bauhaus. Då hamnar du plötsligt på 875:- för Hörbykärran.
http://www.jula.se/magasinkarra-p3-250kg-700898

Hörbykärran för under tusenlappen låter ju som ett bra alternativ. Jag har sagt till mig själv att jag ska sluta köpa lågkvalitetsprylar till trädgården eftersom jag planerar att ha grejorna under lång tid, och det ska vara lätt och roligt att jobba i trädgården.

Finns det andra alternativ än de jag har tagit upp? Det kan ju inte bara vara hörby som gör bra pirror.

Har en från Clas Ohlson som man kan lägga ner för att frakta större saker. Då framhjulen är mindre så är den känsligare för underlaget. Ärvde den efter svärfar och har bl.a. flyttat en hel lgh på 39 kvm. Tog 4 flyttkartonger åt gången (ibland 5). Just till ditt ändamål fungerar det nog bättre med en pirra.

Jo jag såg att det står 22 kg i specen men det måste väl vara fel. 13 kg står det på hörby bruks sida.

Ett tips. Kolla fälgarna, på min så hålen till ventilen ett utstansat fyrkantigt hål som sitter fel så ventilen sitter i spänn och gnags sönder.

Vilken vill man ha helst av den vanliga Hörby P3 med lufthjul

6385832A.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och den cirka 100 kr dyrare Hörby P3 PFG med homogena hjul?

6385847A.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bauhaus verkar för övrigt i stort ha behållit sitt låga pris medan
kärrorna ökat med cirka 200 kr i pris hos andra säljare ... (under
de 1,5 år som gått sedan tråden var aktiv :) ).

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.