Vi är medlemmar i en brf i stockholms innerstad. Lägenheten vi har är på 128 kvm. Vi har fått ett enhetligt accept från föreningsstämman att köpa en knappt 2 kvm stor yta från pannrummet för att bygga ut vår angränsande toalett till att även inrymma en dusch. Vi kommer att stå för alla kostnader i samband med byggnationen.

När jag läser runt på forumet och på nätet så verkar det som man måste "döda" vår bostadsrätt och att sedan föreningen skall upplåta en ny bostadsrätt med den nya ytan som vi köper tillbaka. När det handlar om en så liten yta som max 2 kvm av 128 kvm så undrar jag om det inte finns någon smidigare metod. Någon som vet? Tar tacksamt emot alla tips.

Så gott som alla bostadsrättföreningar är medlemmar i någon form av paraplyorganisation, tex HSB. De har folk som kan sådana här frågor. Du lär ju lösa i det i samråd med styrelsen, ge dem uppdraget att ta reda på detta.

O
egentligen, vad är problemet? Styrelsen löser den frågan tillsammans med sin ekonomiska förvaltare.
inte så mycket du behöver bry dig om!

Odjuret skrev:
inte så mycket du behöver bry dig om!
Kanske inte i teorin, men det skadar ju aldrig att vara insatt. Det har hänt att BRF-styrelser har gjort ganska fel ibland... Sådant kan man som enskild medlem bli drabbad av. Ibland långt senare.

EMOR skrev:
När jag läser runt på forumet och på nätet så verkar det som man måste "döda" vår bostadsrätt och att sedan föreningen skall upplåta en ny bostadsrätt med den nya ytan som vi köper tillbaka.
Jag är intresserad av att köpa ett rum av min granne och har därför också försökt få inblick i vad detta kommer att innebära för inblandade parter. Något som jag inte tycker mig få något riktigt svar på är just hur vida om det räknas som en försäljning av bostadsrätten när den befintliga upplöses och den nya med ändrat andelstal skapas. Så vitt jag har förstått proceduren så handlar ju detta om en ren formalitet på papprer där man löser upp den befintliga bostadsrätten som ersätts med en uppdaterad, inte att den skulle köpas och säljas av föreningen. Eller har jag fel? Har varit i kontakt med Skattemyndigheten och detta var inte något de kände igen heller.

Du har rätt. Styrelsen skall kolla med organisationen sbc som föreningen är medlem i. Medlemmar får rådgivning i den typen av frågor.

Se till att det görs rätt, även om det kan bli dyrt.

Det är ganska vanligt att den här typen av affärer görs upp helt utan formaliteter, i bästa fall ett styrelsebeslut. MEN då har bostadsrättshavaren ingen rätt till ytan. En framtida styrelse kan när som helst kräva tillbaka ytan, eller kräva betalning en gång till osv.

Vänner till en nära släkting råkade ut för det. De köpte en lägenhet i centrala Stockholm, säljaren hade under många år varit ordf. i föreningen och som det framkom senare, drivit föreningen efter eget tycke, och med mycket lite inflytande från övriga medlemmar. Han hade helt enkelt byggt ut sin lägenhet med ca 30 kvm på yta som "inte behövdes". Det fanns överhuvudtaget ingen dokumentation över hur det hade gått till formellt.

Den nya styrelsen började bringa reda i affären (det fanns tydligen väldigt mycket mer som hanterats på liknande sätt i föreningen). Föreningen ställde krav på att ytan skulle lämnas tillbaka, eller betalas. Kul när man just köpt en lägenhet för 5 miljoner (detta var för ca 10 år sedan). Vet inte hur stort kravet var men troligen omkring en miljon.

Jag vet inte hur det hela löstes, mer än att de fick ha sin yta. Men det var en soppa, köparna drev process mot säljaren, försvarade sig i en process från föreningen, och dessutom tror jag att föreningen processade mot förre ordf.

En ny ekonomisk plan för föreningen måste upprättas och även nya andelstal. Kanske påverkas andelstalen inte i detta fall p.g.a storleken på ytan. Det skall även vara stämmobestut på detta för att det skall vara korrekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.