Hej :-)

Någon som har köpt eller sålt marken på en arrendetomt som kan ge mig en hint om priser eller tips.

Markägaren kan tänka sig att sälja marken och jag har bett markägaren att välja ut en mäklare som värderar marken.

Min stuga ligger väldigt vackert och enskilt på en sjötomt på ca. 700 kvadratmeter vid en liten sjö 1,5 mil söder om Växjö, finns en annan lika gammal och ganska sliten stuga som gränsar till tomten. Min stuga är i stort behov av renovering och i övrigt så är det oerhört mycket att göra på tomten. Det finns varken vatten eller avlopp indraget, jag har investerat ca. 50 tkr hittills och dragit fram el för några veckor sedan, håller samtidigt på att renovera den gamla oerhört slitna bryggan. Höjer jag priset på marken ju mer jag renoverar på huset?

Jag har ett muntligt besked på byggnadsnämnden att det nog inte är några problem att bygga ut stugan om jag vill det inom rimliga proportioner. Ska jag nöja mig med detta besked eller ska jag begära förskottsbesked om bygglov innan köpet?

Någon som vet ungefärligen vad för pris per kvadratmeter man värderar denna typen av mark?

Kan man skriva servitutavtal för vägen ner till stugan själva eller anlitar man någon jurist för detta?

Är det mycket krångel att mäta ut tomten med Lantmäteriet och hur funkar det?

Tacksam för alla svar :-)

Ha en bra dag

TONY
 
Hej, muntligt besked är tyvärr inte värt någonting alls när det kommer till kritan så jag tycker absolut du ska begära ett formellt förhandsbesked. Markens värde ska inte påverkas av skicket på ditt hus men däremot av ev. framdragning av VA eller annan infrastruktur. Positivt förhandsbesked skulle kunna påverka markens värde men antagligen inte eftersom det redan står ett hus där idag.
 
Tack för snabbt svar :-)

Förhandsbesked med strandskyddsdispens kostar 10 tkr, känns som mycket pengar. Egentligen finns det ju inget som skulle göra att jag inte får bygga ut stugan eller göra förrändringar inom normala proportioner, det är ju redan en bebodd tomt med hus och förråd och brygga, känns oerhört konstigt om de skulle stoppa ett litet tillbygge in mot skogen. Möjligtvis att de kan sätta en höjdbegränsning men det är ju inga problem då jag inte tänker bygga något flerplanshus
 
Jag skulle börja med att köpa tomten, klart bättre förhandlingsläge innan du investerat i huset..
 
Har ingen aning om hur man värderar en tomt.
Men se till att ta i rejält stort på en gång, om du skall ha egen brunn och eget avlopp, se då till att tomten blir tillräckligt stor för att få plats med allt på din egen mark... Lika med parkering, ev. uthus garage mm.

Eftersom om lantmäteriet ändå skall vara inblandade bör dom kunna hjälpa till med servitut på väg...
 
Kommunen brukar vilja begränsa tomt storlekar för att undvika framtida delningar, ett alternativ kan ju vara att få köpa ett skifte bredvid tomten alternativt att få servitut redan vid tomt köp. Sannolikt resonerar olika kommuner olika så kolla med "din" kommun så slipper du gissa...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.