30 031 läst ·
83 svar
30k läst
83 svar
Köpa lite (>2ha) skogsmark. Möjligt? Värt det?
Men om din hela ekonomi står och faller för 16 träd för 1 eller 15tkr så vill jag nog påstå att du inte har råd att bo där permanent. De flesta människor har inte råd med två boenden, tydligen inte du heller. Du får göra som vi andra, dvs välja.
Fast risken är att du måste prioritera annat. Varje slant är guld värd i ett krislägge och du skall naturligtvis ha rätt till ersättning för träden och förlorad tillväxt och förstört virke men å andra sidan så gäller det just nu att lösa krisläget.B Björkbyns Anna skrev:Det är dock svårt att avgöra värdet utan en värdering och en sådan lär väl vara kostsam. Jag får kontakta en skogmästare i trakten och höra mig för, antar jag... För det finns ingen tidigare värdering att utgå ifrån eftersom jag köpte fastigheten inkl denna mark genom en privat uppgörelse, den var aldrig ute till försäljning rent publikt.
Hoppas det går att ordna så du kan behålla marken på något vis.
De 16 träden är ju ett litet stickspår, har absolut inget med ev avstyckningar att göra och den saken är inte det minsta viktig ur ett ekonomiskt perspektiv, där handlar det om rätt och skälighet. Det hade du kanske förstått om du läst alla inlägg från början till slut. Jag tycker ditt påhopp här är riktigt oförskämt. Du vet verkligen ingenting.Hemmakatten skrev:
Jag behåller marken tills vidare, inget är direkt akut i dagsläget och ev avstyckningar och försäljningar är ju heller inte gjort i en handvändning. Jag har tusen idéer till om hur jag ska lösa de temporära problemen, men detta passar inte att tala vidare om i ett forum som detta så jag kliver ur denna nu.H heimlaga skrev:Fast risken är att du måste prioritera annat. Varje slant är guld värd i ett krislägge och du skall naturligtvis ha rätt till ersättning för träden och förlorad tillväxt och förstört virke men å andra sidan så gäller det just nu att lösa krisläget.
Hoppas det går att ordna så du kan behålla marken på något vis.
Tack för din omtanke och ditt engagemang!
Du har varit medlem ett år här på byggahus. Jag har varit medlem på det sjuttonde året, vilket ger en viss erfarenhet, har också viss erfarenhet av byggande och processer. Så att du blir sur för att jag har en kommentar vis av erfarenhet, det borde du inte ha, jag har dessutom varit moderator I två olika omgångar. Försöker behandla alla med samma värdighet här på forumet. Att tänka till på de kommentarer du får, borde vara en anledning till att du efterfrågar kommentarer.B Björkbyns Anna skrev:De 16 träden är ju ett litet stickspår, har absolut inget med ev avstyckningar att göra och den saken är inte det minsta viktig ur ett ekonomiskt perspektiv, där handlar det om rätt och skälighet. Det hade du kanske förstått om du läst alla inlägg från början till slut. Jag tycker ditt påhopp här är riktigt oförskämt. Du vet verkligen ingenting.
Ni? Vilka är isf vi?H heimlaga skrev:Ni har ett konstigt system där i Sverige.
Vi har strax över 4 hektar skog och den är såvitt jag kan bedöma ekonomiskt bärkraftig. Egenproducerad ved och virke till hushållet blir en hel del pengar och traktorn från 1971 behövs för annat också så den belastar kanske den egna skogen med en tredjedel av sina driftskostnader och avskrivningar. En vajerkran och en 60 år gammal skogskärra behövs oberoende av om vi hugger veden i egen skog eller i andras skog. Där blir det igen bara en del av avskrivningarna och driftskostnaderna som belastar den egna skogen.
För hela samhället är det en vinst då man kan dryga ut lönen med alla möjliga små biinkomster och klara sig utan socialbidrag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Som finlandssvensk född och uppvuxen och boende i ett nästan helsvenskt samhälle i Finland nära gränsen mot Sverige med vänner och bekanta på båda sidorna av gränsen så får man ju en sorts utifrånperspektiv där man blir uppmärksam på absurditeterna i både den finska och den svenska kulturen och tokerierna i båda ländernas samhällsbyggen.
Klicka här för att svara