Hej alla, så vitt jag förstår kan jag inte få tag på ett visst lim där jag bor (Luleå, Titebond III) och funderar att beställa via postorder.

Men, hur pass fryskänsliga är sådana limsorter?

Tänkte om det är redigt kallt när lastbilen är på väg norrut, Postnord, Schenker, etc. har väl knappast värme i lastutrymmet på sina lastbilar?

/Rikard

Har aldrig provat tidigare fryst lim, men det brukar ju uttryckas tydligt att de ej får frysa. Hade inte chansat själv.

Dom flesta transportföretagen klarar av att frakta gods som är känsligt för kyla , om inget annat kanske man kan be affären man beställer ifrån att dom packar det så det är mer tåligt mot köld.

• Gilla
Frustrator
  • Laddar…
Titebond finns att köpa i Umeå om du skulle råka ha vägarna förbi där, brukar vara ute en butiksannons på blocket, tror det är Plano Maskin som säljer

laseryxa skrev:
Titebond finns att köpa i Umeå om du skulle råka ha vägarna förbi där, brukar vara ute en butiksannons på blocket, tror det är Plano Maskin som säljer
Ja, Plano Maskin säljer Titebond. Ett mycket dyrt lim. Titebond III kostar 228:-/liter. Cascol trälim Ute kostar c:a 160:-/liter. Trälim är trälim. En trälimsfog är alltid starkare än trävirket i sig själv. Åtminstone Cascol eller Bostik. Jag har testat på azobe, ett mycket hårt trä. Så kompakt att det sjunker om man lägger det i vatten. C:a 1065 g/m3. Ek är heller inte starkare än limfogen. Hur det är med Bilbuttriks lim vet jag inte. Handlar inte såna saker där. :p

/P-O

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.