Jajamen :D. Organic Ale. Du är uppmärksam på detaljer:thumbup:

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Sigtuna håller bra klass, har en Lazy Days i garaget som inväntar rätt tillfälle.. ;)

Åter till bordssågar!!

Men va i helvetes ska man ha för bordssåg då? Jag trodde Bosch GTS XC10 var bra och nästan ställt in mig på att köpa en sån vilket ögonblick (nåja...) som helst! Och ja, jag äger en sänksåg som är mig mycket kär, men det är inte samma sak...

Fluxor skrev:
Men va i helvetes ska man ha för bordssåg då? Jag trodde Bosch GTS XC10 var bra och nästan ställt in mig på att köpa en sån vilket ögonblick (nåja...) som helst! Och ja, jag äger en sänksåg som är mig mycket kär, men det är inte samma sak...
Den är bra?! :)
DeWalten har ett anhåll som går på kuggar i fram och bakkant.
Boschen har ett anhåll som kläms fast och kräver inte många sekunder för att linjeras.

Har hört få eller ingen Bosch ägare beklaga sig över anhållet. :thumbup:

Har du en bra sänksåg så behöver du inta en fantastisk bordssåg. Sågning av skivor är oftast bättre att göra med sänksåg. Då är det klyvning av masivvirke som du främst behöver. Anhållen kan du förbättra. Titta på motorstyrka i första hand. Lägg den fintandade universalklingan du får med sågen i en låda och skaffa en klyvklinga så kommer den att fungera bra.

En sådan här har jag ägt
https://www.netauktion.se/auction/product/kap-och-klyvsag-luna-perfekt-824/
Inget för räddhågade. Inte ens Jänkarna har lika vansinniga maskiner.

mvh findus

Vad man kan göra med handcirkelsåg men inte med sänksåg.....absolut ingenting......men handcirkelsågen har i alla fall vissa chanser att överleva på ett bygge. Färre delar som går sönder. Dessutom är den billigare att ersätta när den har halkar iväg nedför taket i snöslasket och fallit över kanten på byggnadsställningen och sedan fem meter rätt ned i en hög med sprängsten.

Bordscirkelsågen är bra till väldigt mycket. Framför allt går den att bygga så stor och kraftig att alla slags arbeten blir gjorda med någon sorts effektivitet och nogrannhet och så att arbetsstycket liggerstilla på bordet......men då talar vi om kraftigare grejor med trefasmotorer. Den modellen som Findus länkar till ser bra ut. Gjerdesagen eller Norsag heter en annan bra modell.

Redigerat:
Men om jag har 10-15000 att slösa på denna onödiga produkt, är XC10'an den optimala?

Jag har stått och tittat på sådana där rena bordssågar i bärbart format många gånger. Känt lusten att skiljas från surt förvärvade slantar för att få äga en, men lyckats hålla mig.
Anhållet går att ställa för att såga en halv skiva, men är så kort att det är svårt att klyva exakt. Bordet är för litet så den måste byggas ut med ett utmatningbord. Då kan jag lika gärna använda den gamla vändbara DeWalten. Titta på en sådan. Den är ju dessutom en hyfsad kapsåg. Billigare dessutom.

Luna Perfect som jag länkade till har en spak som man höjer och sänker klingan med. Bygger man ett bord för den så är det frestande att börja använda den som kapsåg. Då kapar man genom att höja klingan underifrån genom biten. Det har kostat många snickare händerna. Jag får rysningar bara jag ser dem.

mvh Findus

Fluxor skrev:
Men om jag har 10-15000 att slösa på denna onödiga produkt, är XC10'an den optimala?
Beror på ändamålet du skall ha den till. Skall du bygga är en rejäl bordscirkelsåg med svetsad stomme och trefasmotor det optimala. Skall du snickra är en liten justersåg med gjutjärnsbord och gärna gjutjärnsstomme det optimala. Både de här sågtyperna går att köpa begagnade och renovera till toppskick inom din budget.

Jag har blå Boschen och är riktigt nöjd med den. Anhållet är mycket stabilt och bra. Går att bygga på om man vill ha högre anhåll. Sidoförlängningen är guld värd. Enda nackdelen mot "riktiga" bordssågar är väl att bordet är av alu och inte gjutjärn men den är ju faktiskt avsedd att transporteras mellan olika arbetsplatser.

Jag tycker inte bordssåg och sänksåg är jämförbara (har båda). Till en bordssåg kan man bygga diverse jiggar och slädar som är hur värdefulla som helst när man ska ha precision i snitten.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha läst alla bra svar jag fått här utav er samt kollat runt på både utländska forum/sidor och svenska så står det nu mellan en dewalt 745 och bosch gts 10j istället.. Blir till att komma fram till vilken utav dessa två maskiner som passar mig bäst, skiljer ju inte jättemycket i pris men efter en del sökande så verkar dewalten ha fått ordentligt med beröm, så kanske lutar mot en sådan ist.

Jag läste lite fel, jag har en GTS 10 XC, den du kikar på kanske inte har sidoförlängningen. Nåja, är det någon här som sett nåt pris på en Bosch Reaxx? Den är väl i princip en GTS 10 XC med säkerhetsfunktionen tillagd. Finns den på svenska marknaden ännu?

mlkjhr skrev:
Jag läste lite fel, jag har en GTS 10 XC, den du kikar på kanske inte har sidoförlängningen. Nåja, är det någon här som sett nåt pris på en Bosch Reaxx? Den är väl i princip en GTS 10 XC med säkerhetsfunktionen tillagd. Finns den på svenska marknaden ännu?
Nej inte ute i Europa än, tror jag.

• Gilla
KeyserS
  • Laddar…
FreQa skrev:
Ok, jag är ingen snickargud men klarar ovan nämnda sågar av att spåra, dvs att klyvkniven är lägre än klingan (går visserligen att slipa mer originalkniven). Det hade jag som krav när jag skaffade min Ryobi [länk]
Klyvkniven på GTS10XC är justerbar i höjdled (verktygslöst) så jag tar för givet att det är möjligt att spåra med den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.