S skutten11 skrev:
En liten undran , alla ni s.k. elgubbar hänvisar alltid till EL-butik . se , varför , är det någon medlem på forumet som äger det företaget , har inte sett ett enda förslag på annat företag här på forumet
Det finns massor av andra företag inom EL som kan ta hem EL-materiel om det inte finns på hyllan , och på närmare håll
Man ska inte gå över ån efter vatten
Man tipsar gärna om butiker som man fått en positiv bild av, under den kategorin hamnar i mitt tycke elbutik.se.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Och som sagt INGA fönstebänkskanaler i ett snickeri. Det är rätt stränga krav i ett snickeri pga. brandrisken. Att jag hänvisar till El-butik beror på att jag inte behöver fundera på vad dom heter (bra namn om man säljer elgrejer) samt att dom ligger hyfsat till i pris mot privatpersoner, själv har jag aldrig varit i kontakt med dom.

• Gilla
Bulldog och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och som sagt INGA fönstebänkskanaler i ett snickeri. Det är rätt stränga krav i ett snickeri pga. brandrisken. Att jag hänvisar till El-butik beror på att jag inte behöver fundera på vad dom heter (bra namn om man säljer elgrejer) samt att dom ligger hyfsat till i pris mot privatpersoner, själv har jag aldrig varit i kontakt med dom.

Fönsterbänkskanaler i metall är dock tillåtet. Många är i plast men passar inte i alla miljöer. Thorsman har även speciella kanaler för svårare miljlöer. Det mesta går att köpa av privatpersoner hos de elgrossister som tar kortbetalning (de flesta polska elmontörer får ändå inte köpa på faktura i Sverige..)

Klarar verkligen en fönsterbänkskanal klassningen i ett snickeri? Jo det är klart om man bara lägger kabeln i kanalen och sedan använder apparater av godkänd IP klass och inte använder apparater avsedda för fönsterbänkskanaler. Men då kan man ju lika gärna använda vanliga plast eller aluminiumkanaler som är betydligt billigare.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Med tanke på vad sådana kanaler kostar och tveksamheten kring dem skulle jag nog bara gödslat med vanliga uttag på väggarna. Jag tror man får ett gång IP-klassade uttag för samma peng som en meter fönsterbänkskanal.

Eller ja, jag hade dragit ett par trefasmatningar längs med taket och satt dosor på lämpliga ställen och sedan kompletterat med uttag vart efter.

tommib tommib skrev:
Med tanke på vad sådana kanaler kostar och tveksamheten kring dem skulle jag nog bara gödslat med vanliga uttag på väggarna. Jag tror man får ett gång IP-klassade uttag för samma peng som en meter fönsterbänkskanal.

Eller ja, jag hade dragit ett par trefasmatningar längs med taket och satt dosor på lämpliga ställen och sedan kompletterat med uttag vart efter.
Det är dyrt att köpa fönsterbänkskanaler till listpriser. Räkna med en tusenlapp per meter om man inte har konto med rabatt. Vi köpte in aluminumkanaler för 450 kr/meter i upphandling och de kostade ungefär 1300 kr/meter i listpris.

tommib
Ja? Det var det jag menade. Istället för att lägga en tusenlapp per meter på en plåtkanal som man ändå behöver köpa uttag till kan man köpa uttagen direkt och dra kabel till dem. Om man behöver flytta ett uttag så gör man det, bara lossa kabeln och dra en ny. Tycker man att det blir fula skruvhål i väggarna kan man montera upp en bräda och sätta allt på.

Dessutom är dom uttag som passar i kanalen INTE godkända i ett snickeri.

E elmont skrev:
Dessutom är dom uttag som passar i kanalen INTE godkända i ett snickeri.
Du kan i princip använda alla sorters infälltda uttag med rätt mått, även de som är speciellt avsedda för div miljöer. Det är bara att använda en för ändamålet anpassad brunn. Det finns kapslade uttag för svåra miljöer som passar i fönsterbänkskanaler.

Det har jag aldrig sett men du kanske kan hänvisa till dom ? Så vitt jag vet har inte tex. Hager, MP bolagen, Thorsman (Scneider) inga IP 44 uttag och dosor för fönsterbänkskanaler.
Att det sedan är rätt onödigt dyrt med fönsterbänkskanaler är ju en annan fråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.