3 648 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Köpa ifrån USA?
Hallå! Om man köper tex. en sladdansluten cirkelsåg ifrån USA, hur funkar den här i Sverige då? Där borta kör dom ju med 120V och vi här hemma med 230V. Måste man ha en transformator då? Om man måste det, vad kostar en sån?
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Sladdanslutna verktyg från USA är nästan ogörligt i Sverige. Du får ha en gigantisk transformator. Däremot så är det lättare med batterimaskiner. Det krävs naturligtvis en trafo där också, men den behöver inte vara så stor eller dyr. Annars kan man skaffa motsvarande europeiska laddare.
Bäst är det med tryckluftsverktyg. De funkar likadant överallt.
Bäst är det med tryckluftsverktyg. De funkar likadant överallt.
ok, då vet jag. Tycker bara att det är ganska konstigt för mina däcksvärmare till motorcykeln är ifrån USA och på dom är det en stickpropp med 3 st flata stift. Där har jag bara en addapter till en vanlig Svensk stickpropp och det funkar klockrent men det kanske är fär att det är en termostat på dom.
Tackar för alla svar, då vet jag att det inte är lönt att köpa apparater med sladdanslutning där ifrån.
Mvh/anders
Tackar för alla svar, då vet jag att det inte är lönt att köpa apparater med sladdanslutning där ifrån.
Mvh/anders
Det är nog i och för sig inte själva kontakten som är problemet (den kan man ju alltid byta ut) utan det faktum att usa kör med 110V/60Hz och vi kör med 230V/50Hz. Ibland klarar maskiner av båda typerna av ström (förmodligen din däckvärmare). Ibland finns det en liten switch för att ställa in vilken matning man har. Sedan finns det maskiner som bara klarar det ena eller det andra, och då behövs den gigantiska trafon (som går att få tag i men som kostar runt 2 papp)
Just värmeelement kan ju fungera med olika spänningar. Det som händer är att du får högre effekt på dem, men tack vare termostaten spelar det inte så stor roll.letar_hus skrev:ok, då vet jag. Tycker bara att det är ganska konstigt för mina däcksvärmare till motorcykeln är ifrån USA och på dom är det en stickpropp med 3 st flata stift. Där har jag bara en addapter till en vanlig Svensk stickpropp och det funkar klockrent men det kanske är fär att det är en termostat på dom.
Mvh/anders
På vissa datorer, tex. Vad ni än gör, ställ ALDRIG om switchen på 110V. Effekten man får är minst sagt spektakulär. Synd på datorn är det också.foppa72 skrev:
Jotack, har varit med om det. Kontakten var i (dumt!!), datorn var inte påslagen men det hjälpte ju inte. Det small till rejält och luktade apa en bra stund efteråt. :eek:
Tur i oturen var att datorn hade redan lagt av, och det var under 'felsökningen' som det hände...
Tur i oturen var att datorn hade redan lagt av, och det var under 'felsökningen' som det hände...
Klicka här för att svara