j.torstensson skrev:
Vi anser ju faktiskt att detta är värt den där extra slanten, jag menar det är ju inte så ofta man går och köper hus speciellt inte ett ställe som uppfyller kraven till drömkåk.
Men nu har vi haft lite vidare utveckling på detta ställe som vi kanske inte väntade oss.

Jag gjorde ett direkt samtal till säljaren och vi småpratade lite allmänt till en början då vi under hela tiden från visning till budgivning har haft en bra kontakt. Och vi började sen prata om budgivningen och jag sa det att det kommit in ett bud på FM på 1,5 milj, "Jaha var det han den där ****** då". Ja det vet jag faktiskt inte svarade jag då mäklaren inte ger ut namn.
Och till slut så frågade jag säljaren direkt vad för pris de kunde acceptera från oss. Och det blev ett snabbt svar, utgångspriset! Och jag svarade att detta ligger tyvärr över vår budget men skulle ni kunna tänka er ett lägre bud om det kom från oss. Fick då svaret att de kunde acceptera 2milj alltså 200k under utgångspriset.

Eftersom detta är en liten bygd så visste jag då vem den andra budgivaren var nu när säljaren försa sig.
Och denna budgivare behöver verkligen inte ta lån för att köpa hus.

Så nu har vi gjort ett samtal till banken och vi har lånelöfte till 1,8milj + 500 till renoveringar.

Sagt och gjort vi gick all-in och lade bud på 1,8 milj. Och hoppas nu att säljaren verkligen tycker om oss mer än den som bjuder högst. :-)
Bra där!

Nu är huset vårt =D !!!
Vi och säljaren kom överens om att lägger vi budet på 2 milj så får vi det oavsett om de andra vill bjuda högre.
Och så gjorde vi också, nu har mäklaren avslutat budgivningen och ställt in vidare visningar. Och en tid för att skriva kontrakt är bokad.
Nu känns livet underbart, kunde inte bry mig mindre om att det är dåligt väder ute.

Men vänta nu... Du lade först ett bud på 1.8 miljoner, sedan går du in och budar över dig själv och lägger 2 miljoner? Ett bud som för övrigt ligger en halv miljon över det näst högsta budet (om jag tolkat budhistoriken korrekt).

Så skulle inte jag ha gjort, men å andra sidan verkar du vara nöjd med köpet och då är det ju inga problem! Grattis till huset! :)

De fick ju inte köpa under 2 Mkr.

Det kom in ett bud igår på 1,9 milj och vi kände att det är troligen kört för vår del. Vad vi än kommer att lägga så bjuder den andre alltid över oss.
Och säljaren gav oss erbjudandet att bjuder ni 2 milj så får ni det. Och efter mycket funderande och diskussioner så bestämde vi oss för att vi tycker det var värt priset.
Då lade vi 2 miljoner och nu är det vårt.

Nyfniken skrev:
Skrämselbud funkade kanske på 90-talet. Nuförtiden får och följer alla husköpare samma råd: "Bestäm dig för vad huset är värt, och buda sen upp till, men inte över, din gräns."

Det enda som kan hända när du höjer ordentligt är att du riskerar att betala dyrt i onödan.
Håller inte med dig.
Och inte bara för att vi köpte vårt hus genom att chockhöja med 900 000. Problemet är att människor sällan är så rationella. De flesta - och nu pratar jag inte obygder där lägstbjudande vinner - vittnar om att deras "maxgräns" överskridits sen de bjöd på sitt första hus, man glider på den där gränsen när man ser sig förbisprungen i budgivningarna - "ska vi missa vårt drömhus - igen - för en futtig hundratusing på ett hus för 6,5 miljoner?".

Små femtusenkronorshöjningar tenderar att dra iväg längre då höjningarna hela tiden känns överkomliga och man vänjer sig vid högre nivåer.

Själv fick jag nog och höjde ordentligt, och vi fick då köpa huset. Men det är naturligtvis bara att rekomendera för den som har riktigt bra koll på prisnivåerna.

Och naturligtvis har du helt rätt i så mån att baksidan av detta är att man får leva med att undra "kunde vi kommit undan med halva chockhöjningen"....

/A

Bara att gratulera, önska er lycka till och välkomna till forumet!

Nu måste jag ju säga att jag blir otroligt nyfiken på huset. Hoppas ni startar en ny tråd och bjuder på lite bilder när ni gjort er hemmastadda. Egen energiproduktion kan nog bli värt nog så mycket med tiden.

Grattis!

Alko skrev:
"ska vi missa vårt drömhus - igen - för en futtig hundratusing på ett hus för 6,5 miljoner?".

Små femtusenkronorshöjningar tenderar att dra iväg längre då höjningarna hela tiden känns överkomliga och man vänjer sig vid högre nivåer..
Håller helt med dig, vi kände att vi skulle ångra oss om vi inte satsade fullt på detta.
Det är ju ändå vårt drömhus.

Sailorman skrev:
Bara att gratulera, önska er lycka till och välkomna till forumet!
Tack så mycket :)

fredl skrev:
Nu måste jag ju säga att jag blir otroligt nyfiken på huset. Hoppas ni startar en ny tråd och bjuder på lite bilder när ni gjort er hemmastadda. Egen energiproduktion kan nog bli värt nog så mycket med tiden.

Grattis!
Ja det är verkligen speciellt, och det kommer ni få se sen när vi kommer igång med allt.
Jag kommer absolut starta en tråd om projektet vattenkraft, det finns många planer på att förfina den el-produktionen.

Skulle ju kunna ge er en liten teaser på vad för hus hela tråden handlat om. ;)

• 5041215.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5048846.jpg
    Skapa konto
  • 5041230.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
grattis grattis, vore ju drömmen att ha en egen kraftstation på tomten, vad är generatorn på för kW? och vet du hur stor du kan trycka in?

Sitter här och känner budnerverna efter att jag läst tråden. Roligt att ni fick huset...tror att det kommer att läggas mycket kärlek i det!

Ja det ska verkligen bli kul att få komma igång med hela den här biten, jag har varit lite insatt tidigare med vattenkraft då vi har bekanta som har haft det. Men det är först nu som man kan få chansen att driva en egen kraftstation.
Just nu sitter det 3 st turbiner i kvarnen, varav 2 är utslitna/defekta. Så för stunden har väl den sista (och minsta) turbinen ca 10kW/h. Men efter reparationer och nyinvestering och en massa nya åtgärder är det beräknat på att komma upp i 60kW/h.
Det är beräknat med årsnederbörd, flöde och fallhöjder att kunna producera närmare 360 MWH per år.
(Om vi nu får ordning på allt som det är tänkt)

Så ja vi kan ju sammanfatta att detta är otroligt spännande och ja vi kommer lägga mycket kärlek på detta stället. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.