Hejsan!
Vet inte riktigt vars jag ska placera denna fråga men vi gör ett försök här.

Har fått upp ögonen för ett hus ute på landet som stått tomt i ett antal år.
Huset är inte helt okänt för mig och har lyckats insätta mig ganska bra i dess historia sista 20 åren i alla fall.
De ursprungliga ägarna blev till åren och sålde hela fastigheten; hus, tomt och skog, för ungefär 20 år sedan när torvbrytningen i området kom igång. Kvar fanns tomten och huset löst ett par år tills ett finskt par köpte det. De spenderade en sommar att försöka få iordning det men jag antar att de blev överväldigade av arbetet. Det är en del att göra på huset, det vet jag också, det var det redan när det äldre paret bodde där för 20 år sedan, men det hör inte hit när det kommer till kritan.

Hursomhelst så försökte det finska paret få iordning huset och gården men en dag så packade de ihop husvagnen och drog iväg och inte synats till sedan dess. Detta är nog 5 år sedan. Huset är fortfarande skrivet på det finska paret, men de har ingen adress i Sverige och hittar inget om dem i Finland genom öppna medier heller.
Jag har tomtens beteckning och deras namn men där tar spåren slut.

Någon som varit i en liknande sits och kan avhjälpa mot en lösning? Prova ringa till Lantmäteriet? Eller går det få ut handlingarna på annat sätt?
Tack på förhand!

• Övergivet hus i snötäckt landskap med synliga fönster och träfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommunen eller lantmäteriet kan svara på vem som är lagfaren ägare samt adressen till dem som står i lagfartsregistret.

Utsättaren Utsättaren skrev:
Kommunen eller lantmäteriet kan svara på vem som är lagfaren ägare samt adressen till dem som står i lagfartsregistret.
Jag har loggat in på Lantmäteriet och fått fram parets lagfart, men det ger inte mer än deras namn och lagfartens beteckning. Det är det som är problemet. Paret har ingen adress i varken Sverige eller Finland. Men går det få fram adresser och eventuella kontaktuppgifter till dem om man kontaktar kommunen eller Lantmäteriet?

Eftersom att varken kommun eller LM var sugna på att svara i telefon idag och jag saknade möjlighet att ringa ytterligare 28 gånger utan att få hjälp så skickade jag ett mejl till såväl kundcenter på LM och fastighetskontoret på kommunen med informationen jag hade tillgång till i ett försök att få reda på vars ägarna håller hus. Man får väl hålla tummarna att någon svarar med behjälplig information (y)

Troligen kan du inte se adressen p.g.a. GDPR men ska kunna få den vid "manuell" kontakt. Om den finns.
Nästa steg blir väl annars att ta kontakt med finska folkbokföringen.

Jackpot! Fick Svar från LM, adresser och kontaktuppgifter! :giggle:
Tackar för mig för denna gång, får se om det blir affär. då lär det bli en del mer nötande i forumet :geek:

• Gilla
Chr3 och 2 till
  • Laddar…
I Finland har vi ju inte samma helt öppna adressregister på nätet som ni har i Sverige.

Chr3
RoamingTornedalen RoamingTornedalen skrev:
Jackpot! Fick Svar från LM, adresser och kontaktuppgifter! :giggle:
Tackar för mig för denna gång, får se om det blir affär. då lär det bli en del mer nötande i forumet :geek:
Berätta gärna hur det går sedan. :)

Kapade du lagfarten på huset?
Eller hittade du ägaren och köpte?

Eller hittade inte och struntade i huset?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.