oceanis skrev:
Du betalar skatt på reavinsten dvs försäljningspriset minus vad du gett för huset och vissa nedlagda kostnader. Men om du fått det som gåva så blir det ju reavinst på hela försälningspriset (minus viss reparation etc) eftersom du inte "betalt något" för huset det var ju en gåva. Dvs man får betala reavinst även på den summa man betalt för huset vilket skulle skattats av av säljarna som sluppit betala reavinstskatt. Dvs man tar över säljarens reavinstskatt och för den med sig fram till den dag man själv säljer. (lite förenklat uttryckt för det kan räknas av viss del men det är mer principen)

Bra för säljaren men dåligt för köparen.
Jag tolkade också det som att mellanskillnaden räknades som gåva, men då förstår jag. Lurigt!

Du slipper handpenning oavsett! Var inga problem vid banken, så länge du kan visa banken att värdet är högre än belåningen/vederlaget

Det är skatt det handlar om.

Gjorde likadant förra året. Värderade huset till 4,2 milj. Tog över befintliga pantbrev och belånade dessa fullt 3,1 milj.

I mitt fall var belåningen över taxeringsvärdet 2milj. Så jag fick betala skatten som föll på släkting.

Har själv köpt ett hus för cirka 60% av marknadsvärde - dock på öppna marknaden, och inte från släktingar. Lån beräknades i åtminstone mitt fall utifrån 85% av köppriset, då det blir marknadsvärdet - men det går att få omvärderat huset av mäklare vid senare tillfälle, eller om du tex renoverat, och då kan du ta lån utifrån "det nya" marknadsvärdet. Lagfartskostnaden utgår från taxeringsvärdet om jag inte minns fel, så den kostnaden kan du nog inte minska.

Många diskussioner om skatteteknik :) men inte mycket om TS' egentliga fråga.

Handpenning eller ej regleras inte juridiskt utan det är en affärsuppgörelse mellan dig och banken. Så vad vi än skriver här så är det upp till banken, det finns ingen regel att luta sig mot och banken behöver inte göra som andra gjort.

jfengved skrev:
Har själv köpt ett hus för cirka 60% av marknadsvärde - dock på öppna marknaden, och inte från släktingar. Lån beräknades i åtminstone mitt fall utifrån 85% av köppriset, då det blir marknadsvärdet - men det går att få omvärderat huset av mäklare vid senare tillfälle, eller om du tex renoverat, och då kan du ta lån utifrån "det nya" marknadsvärdet. Lagfartskostnaden utgår från taxeringsvärdet om jag inte minns fel, så den kostnaden kan du nog inte minska.
Om det var en "öppen marknad" där vem som helst kunde buda måste du rimligen betalt marknadsvärde som rådde då?

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
harry73
Sir Duke skrev:
Många diskussioner om skatteteknik :) men inte mycket om TS' egentliga fråga.

Handpenning eller ej regleras inte juridiskt utan det är en affärsuppgörelse mellan dig och banken. Så vad vi än skriver här så är det upp till banken, det finns ingen regel att luta sig mot och banken behöver inte göra som andra gjort.
Handpenning är mellan säljare och köpare, kontantinsats är mellan köpare och banken :)

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Bra där, jag skrev snabbt och slarvigt :)

Kontantinsats handlar det ju om ja.

Skrev fel, menade 60% av taxeringsvärde. Inköpspriset räknades som marknadsvärde och jag fick låna till 85% av inköpspriset med resterande 15% som kontantinsats.

Redigerat:
  • Gilla
Bolinderm
  • Laddar…
jfengved skrev:
Skrev fel, menade 60% av taxeringsvärde. Inköpspriset räknades som marknadsvärde och jag fick låna till 85% av inköpspriset med resterande 15% som kontantinsats.
Om du endast betalade 60 % av taxeringsvärdet uppstår väl fråga om gåva? Köparen ska vid sådan gåva betala den reavinstskatt som säljaren slipper. Hur undvika det?

Henri skrev:
Om du endast betalade 60 % av taxeringsvärdet uppstår väl fråga om gåva? Köparen ska vid sådan gåva betala den reavinstskatt som säljaren slipper. Hur undvika det?
Om du läser Skatteverkets dokument som jag länkade till i inlägg 6 så förstår du, jag saxar det viktiga.

Du ska däremot deklarera överlåtelsen om det klart framgår att det verkliga marknadspriset understiger taxeringsvärdet.
Och eftersom jfengved köpte fastigheten på öppna marknaden så är försäljningspriset/köpeskillingen marknadspriset, att marknadspriset då hamnar på ca 60% av taxeringsvärdet är inget som ska belasta köparen.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Jag har aldrig sett någon stark koppling mellan taxeringsvärde och inköpspris/marknadsvärde. Två helt olika saker.

Demmpa
Tack för förklaringen. Jag läste inte ditt inlägg 6 tillräckligt noga tidigare.

Sir Duke skrev:
Jag har aldrig sett någon stark koppling mellan taxeringsvärde och inköpspris/marknadsvärde. Två helt olika saker.
Kopplingen är ju att taxeringsvärdet ska motsvara 75 % av marknadsvärdet. Men taxeringarna sker ofta schablonmässigt med tidigare försäljningspriser för liknande objekt som grund. Inte särskilt stor noggrannhet således.

Jo jag vet hur det är tänkt. Men det är ju så oprecist.

Daniel19 skrev:
Hej,

Jag kommer eventuellt att få köpa ett hus av mina släktingar för strax under taxeringsvärdet. Då taxeringsvärdet på ett ungefär ska motsvara 70-75% av marknadsvärdet enligt skatteverket så är min fråga om man kan få låna dessa70-75% av banken utan att betala in en kontantinsats? Huset är i behov av renovering så jag vill hellre lägga pengarna på det än att betala kontantinsatsen om det är möjligt. Jag är medveten om att lagfart och pantbrev tillkommer till detta med.
Hej!

Vi var i exakt samma situation som dig för två år sedan.
Vi köpte vårt hus av en släkting för ett pris under taxeringsvärdet. Lagfart och pantbrev tillkommer precis som du säger.

Vi betalade ingen kontantinsats. Tog ute en mäklare innan köpet som värderade bostaden, vi lånade då upp till 85% av bostadens värde.
Vårt "köp" blev ett gåvobrev,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.