1 636 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Köpa hus- tyda besiktningsprotokoll
Hej!
Vi har precis börjat leta efter ett hus och har hittat ett som vi fastnat lite för. Vi är lite orutinerade än så länge och vet inte helt hur vi ska ställa oss till besiktningsprotokollet. Vi upplever att det är en del problem med huset men vet inte vad man ska förvänta sig av ett hus.
Hur illa tycker ni att det är?
Vad skulle ni välja att åtgärda och när?
Vad skulle åtgärderna kunna kosta ungefär?
Tack på förhand!
(Protokollet finns bifogat här)
Vi har precis börjat leta efter ett hus och har hittat ett som vi fastnat lite för. Vi är lite orutinerade än så länge och vet inte helt hur vi ska ställa oss till besiktningsprotokollet. Vi upplever att det är en del problem med huset men vet inte vad man ska förvänta sig av ett hus.
Tack på förhand!
Ta dit en egen besiktningsman för bedömning!J Jennert skrev:Hej!
Tack på förhand!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag skulle säga att när ni är ovana i husletarbranschen kanske det inte är rätt att börja med ett hus som finns en del att göra på. Speciellt när ni inte är så duktiga på att tyda ett protokoll
Det går alltid att ta in besiktningsman men det vanliga är ju att man tar in denne efter man skrivit kontrakt (dvs man har en besiktningsklausul).
Rättare sagt SKALL man ta in en besiktningsman innan köpet gått igenom.
Men.... Hus är levande varelser med många saker att tänka på. Jag skulle säga att alla borde titta på minst 50 hus. Se hur budgivningen gick samt läsa besiktningsprotokollet. Det är först då man generellt är duktig nog att kunna göra sitt livs största affär-
Det går alltid att ta in besiktningsman men det vanliga är ju att man tar in denne efter man skrivit kontrakt (dvs man har en besiktningsklausul).
Rättare sagt SKALL man ta in en besiktningsman innan köpet gått igenom.
Men.... Hus är levande varelser med många saker att tänka på. Jag skulle säga att alla borde titta på minst 50 hus. Se hur budgivningen gick samt läsa besiktningsprotokollet. Det är först då man generellt är duktig nog att kunna göra sitt livs största affär-
Så kanske det var för rätt många år sedan. Men inte nu.K Knuten26 skrev:
Idag skriver man ett kontrakt med en besiktningsklausul som innebär att man om efter sin egen besiktning hittar fel man inte är nöjd med, så har man rätt att hoppa av och få handpenningen tillbaka. Inga andra kostnader är besiktningskostnaden drabbar en.
Läs 20 protokoll från liknande ålder på hus så får ni bild över hur "erat" hus ligger till.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Råkade köpa två Pelarborrmaskiner och knepiga borrar, vad är de?
Verktyg & Maskiner -
Köpa hus- besiktningsprotokoll
Köpa & Sälja hus -
köpa putsat hus- hjälp!
Stenhus -
Köpa mitt första hus, hjälp med tyda besiktningsprotokoll mm
Köpa & Sälja hus -
Köpa hus byggt 1970, snälla hjälp mig att tyda besiktningsprotokoll
Köpa & Sälja hus