7 645 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Köpa hus med mögel i källaren
Jag och sambon har fastnat för ett hus som precis kom ut till försäljning.
Putsat hus byggt -52, stor fin tomt med bra läge och bara några enstaka minuter från jobbet.
Visningen har förvisso inte ägt rum ännu (har bara kikat på utsidan) men jag har läst igenom besiktningsprotokollet och det verkar vara en del fuktproblem och mögel framförallt i gillestugan där det har krupit svartmögel uppskattningsvis en halvmeter upp på panelen.
Säljaren är ett dödsbo, och jag har fått lite indikeringar på att gubben inte orkade elda och istället har kört elpatron och luft-luft sista åren. Det finns någon typ av ventilationsaggregat i huset med återvinning som varit avstängt senaste åren också, gissningsvis har det veckat igen för att spisfläkten varit ansluten dit.
Nu till min fråga - jag tänker att det där inte ska vara några problem om jag river ur all panel/tapet etc ur källaren, byter ut två-tre källarfönster till osb-skivor med rejäla fläktar (är elektriker) resten av sommaren, börjar elda ved igen till hösten, dränerar om nästa sommar och i fortsättningen betraktar källaren - som just en källare med allt vad det innebär.
Vad säger ni - är jag väl optimistisk?
Hur viktigt är det att få bort torrt mögel? Kan det finnas kvar i betongen?
Borde jag misstänka att det kan finnas på andra ställen som Anticimex missat (eller rent av tittat bort från). Hur väl syns mögel?
Tacksam för era tankar kring detta.
Putsat hus byggt -52, stor fin tomt med bra läge och bara några enstaka minuter från jobbet.
Visningen har förvisso inte ägt rum ännu (har bara kikat på utsidan) men jag har läst igenom besiktningsprotokollet och det verkar vara en del fuktproblem och mögel framförallt i gillestugan där det har krupit svartmögel uppskattningsvis en halvmeter upp på panelen.
Säljaren är ett dödsbo, och jag har fått lite indikeringar på att gubben inte orkade elda och istället har kört elpatron och luft-luft sista åren. Det finns någon typ av ventilationsaggregat i huset med återvinning som varit avstängt senaste åren också, gissningsvis har det veckat igen för att spisfläkten varit ansluten dit.
Nu till min fråga - jag tänker att det där inte ska vara några problem om jag river ur all panel/tapet etc ur källaren, byter ut två-tre källarfönster till osb-skivor med rejäla fläktar (är elektriker) resten av sommaren, börjar elda ved igen till hösten, dränerar om nästa sommar och i fortsättningen betraktar källaren - som just en källare med allt vad det innebär.
Vad säger ni - är jag väl optimistisk?
Hur viktigt är det att få bort torrt mögel? Kan det finnas kvar i betongen?
Borde jag misstänka att det kan finnas på andra ställen som Anticimex missat (eller rent av tittat bort från). Hur väl syns mögel?
Tacksam för era tankar kring detta.
Ja, jag tänkte så jag också.
Egentligen är min stora fundering hur pass hälsofarligt kvarvarande dött mögel är och om det ändå skulle krävas en sanering och i så fall hur omfattande man kan räkna med.
Jag har läst en hel del om hur mögelsaneringar kan gå till men inte blivit klok på om det brukar behövas om man tar bort förutsättningarna för möglet (fukt & organiska material)
Egentligen är min stora fundering hur pass hälsofarligt kvarvarande dött mögel är och om det ändå skulle krävas en sanering och i så fall hur omfattande man kan räkna med.
Jag har läst en hel del om hur mögelsaneringar kan gå till men inte blivit klok på om det brukar behövas om man tar bort förutsättningarna för möglet (fukt & organiska material)
Håller med Totto. Men om det finns så pass mycket synligt mögel är det med stor sannolikt spritt till fler ställen i huset. Det kan bli mycket arbete med huset.
Tänk på att det kan finnas andra delar av huset som är eftersatt. Vinden? Taket?
Tänk på att det kan finnas andra delar av huset som är eftersatt. Vinden? Taket?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Tänk på att mögelsporer finns omkring oss i luften 24/7 så nå kvarvarande "döda" mögelsporer behöver man nog inte ta med i beräkningarna. Ta bort det som är påverkat och se till att ventilation fungerar så lär de nog räcka. Den stora delen i det hela är väl mest att källare från den tiden sällan är torra överhuvudtaget.
http://beskrivningar.capitex.se/ObjDesc.aspx?GUID=4OV2RO4NUMF06H6S&TYP=CMVilla&Skin=enab&from=hemnet
Där är huset med besiktningsprotokoll.
Inget fukt uppmätt i resten av huset - men å andra sidan kan man fråga sig hur pass omfattande besiktningen varit.
Dessutom utförd av Anticimex med allt vad det innebär....
Där är huset med besiktningsprotokoll.
Inget fukt uppmätt i resten av huset - men å andra sidan kan man fråga sig hur pass omfattande besiktningen varit.
Dessutom utförd av Anticimex med allt vad det innebär....
Inget att vara orolig för, skaffa en proffsavfuktare den löser problemet tills vidare.
https://konsumentmagasinet.se/avfuktare-test-baesta-luftavfuktarna/
Denna avfuktare är så effektiv att om man ställer den för högt (=låg relativ fuktighet) så tömmer den även vattenlåset i golvbrunnar och toaletter som inte används på en vecka.
På sikt får man gräva runt källaren och åtgärda så inte fukten går in i huset.
Men det är ett utmärkt tillfälle att pruta genom att ”måla fan på väggen” med all den mögel som finns.
Va är det för material där väggarna är mögliga? Du antydde att det är panel och då någon form av regel bakom.
Som du nämt, återskapa en källare tills vidare samt avfukta.
Lycka till med prutningen då det var stor skillnad mellan taxeringsvärdet och begärt pris av dödsboet. Delägare i dödsboet kanske bor i orter med med flera miljoner bara för en sådan tomt.
https://konsumentmagasinet.se/avfuktare-test-baesta-luftavfuktarna/
Denna avfuktare är så effektiv att om man ställer den för högt (=låg relativ fuktighet) så tömmer den även vattenlåset i golvbrunnar och toaletter som inte används på en vecka.
På sikt får man gräva runt källaren och åtgärda så inte fukten går in i huset.
Men det är ett utmärkt tillfälle att pruta genom att ”måla fan på väggen” med all den mögel som finns.
Va är det för material där väggarna är mögliga? Du antydde att det är panel och då någon form av regel bakom.
Som du nämt, återskapa en källare tills vidare samt avfukta.
Lycka till med prutningen då det var stor skillnad mellan taxeringsvärdet och begärt pris av dödsboet. Delägare i dödsboet kanske bor i orter med med flera miljoner bara för en sådan tomt.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Nu är vi precis hemkomna från visningen. Vi struntar i det här huset. Egentligen försvann känslorna redan på entreplanet - men möglet i källaren var mer omfattande än bara en gillestuga, vilket det kändes som både mäklare, dödsboets arvingar och besiktningsman viljat reducera problemet till.
Det var plastgolv över betongen - över brunnar och allt, och tapet resp bubblig våtrumsmatta på resterande väggar. Hela källaren stank lång väg och sambon började hosta.
En intressant detalj är att mäklaren nämnde (kombi)vedpanna för mig över telefon vid första kontakten och framhävde att det minsann var 3000L tank till pannan.
-Jättebra med så mycket vattenvolym, tänkte jag tills jag kom dit och fick syn på en oljetank i det lilla pannrummet.
Kanske fel av mig, men hur hade ni tolkat mäklarens ord?
Det var plastgolv över betongen - över brunnar och allt, och tapet resp bubblig våtrumsmatta på resterande väggar. Hela källaren stank lång väg och sambon började hosta.
En intressant detalj är att mäklaren nämnde (kombi)vedpanna för mig över telefon vid första kontakten och framhävde att det minsann var 3000L tank till pannan.
-Jättebra med så mycket vattenvolym, tänkte jag tills jag kom dit och fick syn på en oljetank i det lilla pannrummet.
Kanske fel av mig, men hur hade ni tolkat mäklarens ord?
Jag har bara träffat på kombipannor olja/el och ved/el, inte olja/ved, så jag skulle utgått från att det var en ved/elpanna. Jag vet alltså inte särskilt mycket, men jag kan se skillnad på en oljetank och en accumulatortank. De förra är onödiga om man har en vedpanna, antar jag.
Pannan var olja/ved/el alltså, det gjorde han klart direkt. Antingen så visste mäklaren inte vad han pratade om - eller så talade han till mig precis som att jag som potentiell köpare kanske skulle vara intresserad av att börja oljeelda igen. Skulle väl vara för ventilationens skull i så fall då.T TottoGBG skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden