Just tyngden kan vara ett aber, så vida det inte finns en ordentlig grund att bygga på.
Byggde en sån runt mittensulan i grypgrunde, som jag sedan murade uppåt ifrån.
Armerad betong, ca 1,5 m3 fick jag tag på gratis.

H Hybro skrev:
Min ugn är medvetet placerad mitt i kåken. Hela tiden synlig i kåken, utom då man ligger i sängen.

Lägg gärna upp en bild på din öppna spis.
Byggde en typ sådan, med insats i förra huset. Mycket värme så länge det var eld.
Har källare under och behöver stärka upp golv & vägg samt bygga om alla kanaler i skorstenen för att kunna göra om.

I skorsten till väster ligger en luftkanal och en rökkanal för en öppenspis utomhus på altanen ( :D ) och till höger ligger en rökkanal för olja/pellets panna (som i dagsläget inte finns iofs)
Så det är inte bara rakt av att tuta och köra tyvärr och det gör att det kostnaden drar iväg

Modifieringar från en orginal öppna spisen
* Dels en metall ram i öppningen ca 5cm för att minska öppingen och därmed öka luftflödes hastighten -> mindre rök in i vardagsrummet.
* Dels en "fireback" (2cm stålplåt längst bak i öppna spisen ) som skickar ut ca dubbelt så mycket värme ut i vardagsrummet som tegelväggen gör.
* Och sen har jag byggt ett eget eldraster att lägga veden i för att elda.
Bara att lägga in veden horisontellt utan att tänka på var den hamnar samt att lägger man dit en 2-3-4 bitar samtidigt ger det extremt med värme till rummet utan att det för den delen brinner så mycket mer.

En mysig öppen spis brinner inne, med skugga av dekor på hylla ovanför. Warm och hemtrevlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
postkontrollen
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har källare under och behöver stärka upp golv & vägg samt bygga om alla kanaler i skorstenen för att kunna göra om.

I skorsten till väster ligger en luftkanal och en rökkanal för en öppenspis utomhus på altanen ( :D ) och till höger ligger en rökkanal för olja/pellets panna (som i dagsläget inte finns iofs)
Så det är inte bara rakt av att tuta och köra tyvärr och det gör att det kostnaden drar iväg

Modifieringar från en orginal öppna spisen
* Dels en metall ram i öppningen ca 5cm för att minska öppingen och därmed öka luftflödes hastighten -> mindre rök in i vardagsrummet.
* Dels en "fireback" (2cm stålplåt längst bak i öppna spisen ) som skickar ut ca dubbelt så mycket värme ut i vardagsrummet som tegelväggen gör.
* Och sen har jag byggt ett eget eldraster att lägga veden i för att elda.
Bara att lägga in veden horisontellt utan att tänka på var den hamnar samt att lägger man dit en 2-3-4 bitar samtidigt ger det extremt med värme till rummet utan att det för den delen brinner så mycket mer.

[bild]
Har läst va du skrivit men är du säker på att du inte kan trycka in en gjutjärnskamin där? Är det sotaren som har sagt det du slrev?

D Daniel__s skrev:
Har läst va du skrivit men är du säker på att du inte kan trycka in en gjutjärnskamin där? Är det sotaren som har sagt det du slrev?
Kan o kan... klart allt går.
Men det blir för stora kostnader. Pratade med skorstensrenoveringsfirman som fixade till skorstenen just då jag flyttade in och med sotaren.
Båda sa samma sak om skorstenen.

Och det finns ingen modell av enkla kaminer jag vill ha idag.
Vill ha en Tulikivi eller murspis med ett visst utseende o måste då förutom att göra om skorstenen rätt även stärka upp golvet.
Då blir det inte värt mot alla andra saker som jag vill renovera.

Hej mitt hus är byggt 1977 direkt el och luftluft värmepump 170 m2.
Se bild på vår förbrukning och förhållande till liknande hushåll. Ingen kamin installerad eller dyl. 22 grader inomhus.
Läge på hus Skåne.

• Elanvändningsjämförelse: Hushållet förbrukar 7% mindre än liknande, ingen elbil, uppmuntras för lägre användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.