Fairlane
L L Jan skrev:
Man får se till att man hinner! Det är en prioritering man gör! Det är mina säljares förbannade skyldighet!
Vem var det som inte hade tid eller prioriterade att låta köparna genomföra den besiktning som du trodde fanns i kontraktet? 😂🤔

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vem var det som inte hade tid eller prioriterade att låta köparna genomföra den besiktning som du trodde fanns i kontraktet? 😂🤔
Skratta bäst....
Det var inte mitt hus. Ingen annan ville/kunde/hade curaget att hålla i det och jag fick det kastat i knät för jag var den ende säljaren i styrelsen. Villkoret då var att jag skulle få fria händer att dra i trådarna och det fick jag (nästan).
F.ö. ville jag inte heller att vi skulle sälja det.

Fairlane
L L Jan skrev:
Skratta bäst....
Det var inte mitt hus. Ingen annan ville/kunde/hade curaget att hålla i det och jag fick det kastat i knät för jag var den ende säljaren i styrelsen. Villkoret då var att jag skulle få fria händer att dra i trådarna och det fick jag (nästan).
F.ö. ville jag inte heller att vi skulle sälja det.
Dvs det du kräver av dina säljare lever du inte upp till själv.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Dvs det du kräver av dina säljare lever du inte upp till själv.
Ja det stämmer väl här om man vill göra en sådan paralell.
Dvs detta var inte mitt jobb där jag får lön ifrån. Utan en förening som jag behöver ställa upp för.Jag blev pressad till att ta hand om det. Nu slipper jag göra en massa annat där på fritiden på ett tag. Skönt! win-win

L L Jan skrev:
Om de brinner för det så åk dit en vardag och knacka på hos Mäklaren alt. huset.
Varför? Man vet inte om de är på plats eftersom de inte svarar.

Mäklaren har uppenbarligen gjort bedömningen att det inte finns något att vinna på att svara TS. Dvs att det inte blir någon affär med TS. Och inget arvode till mäklaren.

Om man skall åka är en fråga om prioritering. Ibland vill man chansa. Men man gör då en kalkylerad bedömning av vad man kan vinna, kostnaden att försöka och utsikterna att lyckas.
Fairlane Fairlane skrev:
Du har inte förstått än att det är 5 timmars resa dit?
Kanske är det mer än ett hus som kan vara av intresse och det är ju inte säkert att man kan se alla vid samma tillfälle.

Eller så kommer man fram efter 5 timmar ringer på och får träffa en säljare som säger "Det ligger bara som på gång. Vi vet inte om och när vi ska sälja".
Jenny H Jenny H skrev:
Sen kommer vi på visningen, har läst besiktningsprotokollet; och fastigheten är något helt annat..
TS vet inte om de vill köpa huset.
L L Jan skrev:
Man är seriös om man aktivt försöker ta kontakt och ta sig tid med säljaren/köparen. Man får se till att man hinner! Det är en prioritering man gör! Det är mina säljares förbannade skyldighet!
Nej det är verkligen inte seriöst i detta fallet. Tvärtom. Hur skulle mäklare och säljare bemöta TS eller "dina säljare" om de kom och ville köpa huset i PG-annonsen till underpris när det inte är till salu?

Prioriteringen man som spekulant/köpare gör här är att prioritera de säljare och mäklare som svarar. Det är de som kan leverera. De säljare som ínte svarar inom 24h kan man normalt sett prioritera bort och inte slösa tid på.

Det är mycket man ska ha koll på, känner jag..

Strategin verkar vara:
- Ta aldrig kontakt med mäklaren om du inte tänker lägga ett bud. Om det finns uppgifter i annonsen som saknas som t.ex. pris, när taket lades om sist eller var rören går in på tomten: det får du leva med (för hör du av dig och frågar så uppfattas man som velig om man inte går vidare med ett bud, trots att uppgifterna kanske gör att fastigheten blir ointressant)
- Skicka aldrig, aldrig, aldrig in en intresseanmälan på ett "På G" hus trots att det står att man ska göra det (av ovan anledning).
- Förvänta dig inte att bli bemött med respekt av mäklare (som t.ex. den enkla grejen att t.ex bara svara "nej för lågt").

Nä men skämt åsido (fast ändå inte) - jag tar till mig vissa råd i denna tråd, absolut. När mäklaren säger 6 miljoner och handshakesmiley i ett sms så innebär det att det är bud över som gäller, inte en budgivning.
Att försöka få till en dialog på "På G" hus är bara att glömma om man inte vill uppfattas som oseriös, så det enda som är kvar är annonser med angivet pris.
Synd bara att "På G" annonser är majoriteten av annonser - jag får helt enkelt inse att såna annonser är på hus som ingen egentligen vill sälja, om det inte är till ett överpris..

Angående det andra huset i tråden så ville säljarna ha 9 miljoner, inget annat hus i området har gått för över 5.5-5.9 (trots liknande fastigheter och dessutom i bättre skick). Priset fick jag veta genom att ta kontakt med mäklaren eftersom det var en "På G" annons, la aldrig ett bud, av förklarliga skäl. Det har nu legat ute i 7 månader, wonder why...

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Är nog ovanligt att man ligger 3,5-4 miljoner fel i pris. Det jag dock kan bidra med är att jag la ut ett hus till salu i sommar som jag hyr ut. I våras väntade sig mäklarna en snabb återhämtning till sommaren och mäklaren värderade huset till 20-30% över vad vi fick in bud på. Så säkert några säljare som har fått högre värdering då många mäklare trodde på en snabb återhämtning nu när räntor var på väg ner.

Jag behövde inte sälja utan hyrde bara ut igen. Så de som inte måste sälja väntar nog till våren. Tror många säljare och köpare står en bit ifrån varandra just nu.

Jenny H Jenny H skrev:
Det är mycket man ska ha koll på, känner jag..

Strategin verkar vara:
- Ta aldrig kontakt med mäklaren om du inte tänker lägga ett bud. Om det finns uppgifter i annonsen som saknas som t.ex. pris, när taket lades om sist eller var rören går in på tomten: det får du leva med (för hör du av dig och frågar så uppfattas man som velig om man inte går vidare med ett bud, trots att uppgifterna kanske gör att fastigheten blir ointressant)
- Skicka aldrig, aldrig, aldrig in en intresseanmälan på ett "På G" hus trots att det står att man ska göra det (av ovan anledning).
- Förvänta dig inte att bli bemött med respekt av mäklare (som t.ex. den enkla grejen att t.ex bara svara "nej för lågt").

Nä men skämt åsido (fast ändå inte) - jag tar till mig vissa råd i denna tråd, absolut. När mäklaren säger 6 miljoner och handshakesmiley i ett sms så innebär det att det är bud över som gäller, inte en budgivning.
Att försöka få till en dialog på "På G" hus är bara att glömma om man inte vill uppfattas som oseriös, så det enda som är kvar är annonser med angivet pris.
Synd bara att "På G" annonser är majoriteten av annonser - jag får helt enkelt inse att såna annonser är på hus som ingen egentligen vill sälja, om det inte är till ett överpris..

Angående det andra huset i tråden så ville säljarna ha 9 miljoner, inget annat hus i området har gått för över 5.5-5.9 (trots liknande fastigheter och dessutom i bättre skick). Priset fick jag veta genom att ta kontakt med mäklaren eftersom det var en "På G" annons, la aldrig ett bud, av förklarliga skäl. Det har nu legat ute i 7 månader, wonder why...
Intressant.

På gång förstår jag inte heller? Möjligen om man har På Gång i max två mån. medans man städar och gör iordning och sedan försäljning. Men På Gång längre än så är bara oseriöst, anser jag.

"Mycket man ska, Känner jag, verkar vara, skämt åsido..." osv.
Leider, men du blandar in för mkt känslor. Missa inte att detta är en affärsverksamhet och inte Tinder. (Tinder förvisso också affärsverksamhet, men inte ur användarnas bruk)

I DK har ofta köparen också en mäklare, som sköter allt. Jättebra tycker jag.
En del mäklare i SE erbjuder den tjänsten också, tex Sparbanken. Även om de tar betalt så kan det vara värt. Så slipper man fundera själv.

Redigerat:
Fairlane
Just "På gång" verkar vara en riktig soppa.
Det är något som mäklarna kommit på för att binda upp kunder (har man väl börjat med en mäklare, tagit bilder etc, så tar det emot att byta för många). Mäklarna har själva introducerat detta och då är det rimligt att de också hanterar det och besvarar frågor, men det är tydligen inte lika lockande för många slöhögar.

• Gilla
L Jan
  • Laddar…
Jenny H Jenny H skrev:
Fast som jag tolkade det la du inget bud här. Du svarade mäklaren att om du fick lite uppgifter om huset och allt detta ser bra ut kan du tänka dig att lägga lite under det man vill ha.

Om jag hade varit säljare och mäklaren kommer till mig och säger "jag har en potentiell köpare som behöver svar på dessa frågor om tak och avloppssystem osv och om detta är vad hon förväntar sig så kan han lägga ett bud en bra bit under utgångspris."

Då hade jag bett mäklaren att sluta slösa tid med den spekulanten.

Lite snyggare hade varit att säga att du är intresserad till det priset (om du hade kunnat betala det i ett perfekt läga åtminstone) och efter visningen och du fått din information då kanske säga att "ja nu är taket 40 år gammalt och avloppssystemet behöver bytas snart så jag tänkte mig en liten lägre köpeskilling."

Alltså inte börja pruta redan innan du sett huset.

Sen hade jag som säljare givetvis svarat att priset är ju satt på denna nivån för att taket är gammalt och det är ett äldre hus du köper. Ofta speglar ju priset skicket någotsånär. OBS bor ej i Stockholm, stämmer kanske inte så bra där OBS

• Haha
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Just "På gång" verkar vara en riktig soppa.
Det är något som mäklarna kommit på för att binda upp kunder (har man väl börjat med en mäklare, tagit bilder etc, så tar det emot att byta för många). Mäklarna har själva introducerat detta och då är det rimligt att de också hanterar det och besvarar frågor, men det är tydligen inte lika lockande för många slöhögar.
Objekt kan också växla mellan "kommande" och "till salu" eftersom ett byte från kommande till till salu innebär att objektet kommer ut som nytt och hamnar högst upp på Hemnets lista över objekt till salu. Min lägenhet har växlat mellan dessa ett par gånger nu - förut var man tvungen att vänta 25 dagar innan objektet kunde komma ut som nytt men nu är det rena vilda västern på Hemnet. Självklart kan man ringa mäklaren på kommande objekt, de kan bli sålda innan de ens läggs ut till salu! Mäklare har inte alltid koll på hur Hemnet fungerar och därför saknar de också tydliga säljstrategier där de också använder sig av funktionerna som finns. Vill man t ex att det ska synas i Hemnet-annonsen att objektet blivit prissänkt? När är det mest optimalt att använda raketen? Ska man ha en öppen visning eller behöver de som vill titta anmäla dig? osv.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
vad betyder det när det står budgivning pågår i ett år eller flera månader minst

Farstatjej90
Jenny H Jenny H skrev:
Känns skrämmande att man upplevs som velig efter mindre än 10 visningar - något vi lärt oss är att det inte går att ta ställning efter att ha sett bilder. Vi har sett annonser och sagt att det där, det tar vi. Sen kommer vi på visningen, har läst besiktningsprotokollet; och fastigheten är något helt annat..

Angående exempelfastigheten så tar jag absolut till mig det du säger angående pris. Men mäklaren hade kunnat sagt "inga bud under 6", och även vara respektfull och återkomma på vårat SMS (eftersom de inte svarar när man ringer). Jag tror ärligt talat inte att siffran 6 är något mäklaren sagt utan en önskesiffra från ägaren. Det är större hus för med lika stor tomt och i vissa fall bättre läge som går för mindre..

Kuriosa: var i kontakt med en annan mäklare om ett hus. Svaret från mäklaren "ägarna har tänkt sig ett pris på x miljoner". Tydligt att mäklaren inte håller med - och det gjorde nog ingen annan heller för ägarna vill ha 3 miljoner mer än större fastigheter i samma område. Så det är med begärt pris är nog inte alltid en vettig värdering.

P G verkar vara lite olika sorters objekt och jag fattar ärligt talat fortfarande inte hur jag ska kunna ta reda på vilken sort det är utan att ha kontakt med mäklarna - och mäklarna verkar inte vilja ha kontakt om På G objekt..? Samtidigt är det många fastigheter som säljs som På G, I give up :)

Jag trodde det skulle räcka med vår bakgrund för att anses som en seriös köpare men jag verkar ju ha fel. Seriös är man bara om man går på en visning och köper huset?
Du tänker alldeles för mycket på hur du själv uppfattas av mäklaren.
Bry dig inte om det.
Detta är affärer.
Om mäklaren inte svarar.... SMS "jag har försökt kontakta dig utan resultat så för kännedom kontaktar jag säljarna själv. Jag kommer förklara varför jag kontaktar dom. Har jag uppfattat det fel är du välkommen att höra av dig."

Mäklare ska hållas kort och du ska uppträda med självsäkerhet. Låt dig inte mobbas av någon misslyckad mupp som inte vill jobba.....
Det finns inga svarta listor för personer som har pengar. Det finns bara svarta listor för personer utan pengar.

Håll huvudet högt. Du är chefen här, inte mäklaren!😅
👍👍🤔🤔

• Gilla
  • Älska
Jenny H och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad betyder det när det står budgivning pågår i ett år eller flera månader minst
Det betyder att man skall kika något annat hus!
Velar det där redan så är det risk för att det velar med annat också, längre fram.

Ett annat sätt att göra affärer på är att man behöver ibland bita ihop och göra enstaka en "dålig" affär. För att lätt få det man vill ha eller lättare bli av med.
Vissa håller på och lägger tid och kraft på att jaga sista öret, både försäljning och inköp. Alltså, de kan inte göra en "dålig" affär, inte någon enda. Detta är något psykiskt hos en del. De biter sig i svansen bara. Har några sådana kunder. Eller när man säljer ett par slalompjäxor på Blocket för 300 kr fast de är "värda" 500 kr. För att lätt bli av med dem. Och så kommer någon stolle och erbjuder 200 kr. Jag hör redan på telefonsamtalet vilken typ av köpare det rör sig om.

Ovan kan vara en sådan person, som håller på med budgivning som aldrig tar slut.

Spruttas Siggelito3000 skrev:
Alla hittar inte sitt hus direkt. Många går på tiotal visningar. Ska man då ta tjänstledigt två månader för att kunna gå på dessa visningar? För inte lär visningarna för olika objekt hållas på samma dag.

Om man vet att man vill köpa ett specifikt objekt kan nog de flesta tänka sig att ta ledigt för besiktningar eller en extravisning.
Helt rätt. Men man kan aldrig veta vilka mäklare som är oseriösa. I senaste numret av Familjeliv berättas om mäklaren som lurade barnfamiljen i Stockholms innerstad:

https://www.familjeliv.se/familj/1313155-det-ska-du-tanka-pa-nar-du-koper-ny-lagenhet

Richard Lagerling (Lagerlings) stod på köparens sida i rättegången och stämningarna mot säljaren, säljaren som också var mäklare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.