Fairlane
J jocke31 skrev:
Vi köpte hus i somras, och vår bank (SBAB) tyckte inte det var något problem att gå med på överbryggningslån, dvs de hade inget krav på att vi skulle sälja vårt tidigare boende innan vi köpte huset. Däremot ville de att vi hade ett påskrivet säljavtal med mäklaren på vårt tidigare boende. Vi såg därför till att ha sålt lägenheten innan tillträdet på huset. Så jag tror det kan funka att köpa först och sälja sedan. Men det beror förstås också på hur lätt-/svårsålt det egna objektet bedöms vara av banken.
Ja, överbryggningslån är möjligt, men banken rekommenderar ändå att man säljer först i många fall. Sen beror det som du säjer på hur lättsålt/svårsålt det är. Vårt hus var lite svårsåld nu då det ligger i en prisklass som gör att många inte får köpa det längre. Vi köpte dock ett boende med överbryggningslån innan påskrivet kontrakt för försäljning.

Fairlane
Tokslut Tokslut skrev:
Så du hitta fem hus så nära varandra som du skulle kunna tänka dig att köpa?

Jag är bra mycket kräsnare en så, då kan jag förstå att folk kan gå på 85 visningar innan de hittat rätt om man inte har en aning om vad man vill ha eller inte bryr sig om hustyp.
Nära varann, tja mellan två av husen var det 20 km. Sen blev det bara 4, eftersom det inte gick att få ihop tidsmässigt.
Hur kräsen man kan vara beror ju lite på ens förutsättningar. Med en sålt hus där frånträde närmar sig blir man mindre kräsen.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Martin_B
AndersPS AndersPS skrev:
Det är väl mest slumpen som avgjorde att vägen var öppnad vid andra visningen? En köpare som varit på första visningen hade upptäckt vägen vid besiktningen och kunde backat köpet, så utfallet är exakt det samma.
Hur menar du? Vägen skall så klart vara öppen hela tiden. Det var snarare ren tur för säljarna att vägen var avstängd första visningen, för då framstod ju gatan som väldigt lugn, för de som inte kände till vägen och området.
Vi visste exempelvis inte överhuvudtaget att den vägen var så trafikerad. Såg ut som en liten och ganska lugn väg på Google Earth osv.
Var ju ren tur vi upptäckte det på andra visningen när vägarbetet längre ut hade avslutats. Det var rörbrott eller något sådant som skulle fixas akut, varför hela vägen var avstängd en bit längre upp samma dag som första visningen, därav lugnet.

Vi hade definitivt lagt ett bud om det inte var för vägen förresten! Huset var helt fantastiskt, ett av de läckraste hus vi tittat på! Kommer leva kvar i minnet länge länge!

Redigerat:
Om jag gått på visning ett och lagt ett bud, så hade ju vägen varit öppen vid besiktningen.

Martin_B
Pytt Pytt skrev:
Du tror inte det kan ha något att göra med hur du själv uttrycker dig? Du använder väldigt kraftfulla uttryck (ibland i versaler) för att beskriva ett personlighetsdrag hos en del människor, och verkar mer intresserad av att påpeka hur slarviga och oförståndiga de är än att faktiskt få svar på din (extremt vinklade) frågeställning.
Visst är det så att jag använder kraftfulla uttryck! Men så är det ju i detta land. Man får knappt yttra sig om någonting i landet lagom, landet mellanmjölk. Här får man inte ha starka åsikter som sticker ut. Jantelagen ligger som en tät dimma över hela landet.
Vi svenskar (jag skriver vi, trots att jag inte är sådan) är så skitnödiga när det kommer till att våga säga som vi tycker, att ett helt lands mentalitet påverkas till den milda grad att det skapar "ringar på vattnet" planeten runt, det är också mycket tydligt, men jag vill inte gå närmare in på det.
Dock står jag bestämt fast vid min analys, att folk är bra slarviga med att titta igenom de objekt de köper.

Detta är ren fakta, ren logik och kan ej bortförklaras med något moraliskt eller andra värderingar, åsikter. Ungefär som att försöka moralisera bort att vår planet är ett klot och att det befinner sig i ett solsystem, en galax, ett universum osv.

Det är ju nämligen logiskt helt korrekt och rätt och riktigt att lägga mer, betydligt mer, (och så mycket det tillåts upp till en rimlig gräns), än 15, eller i värsta fall 5 minuter, på att utforska någonting som man skall spendera många årslöner på, och som man skall slita för under 8 timmar om dagen, under många år framöver, och dessutom "behöva" bo i, under flera, kanske många år framöver. Naturligtvis har ens förmögenhet viss betydelse här, men själva slarvet är praktiskt taget lika korkat såvida man inte är miljardär så man kan skita i precis allting och låta betjänter sopa rent efter en konstant - för då gör man ju faktiskt precis som man vill, i princip, utan att det påverkar ens liv. Man bara pekar och ger order medan andra sliter.

Den som kan rättfärdiga att man sitter och ser på skitprogram på TV, eller sitter och bastar extra efter badet, eller för den delen sitter och steker sig i solen en halvtimme extra på sommaren, samtidigt som man inte kan lägga ner samma ynka tid på att maximera undersökandet av något så komplicerat som en hel fastighet med tomt och hus före ett köp som involverar miljoner, kanske åter miljoner kronor med allt vad det innebär för ekonomi, arbetsbörda osv - den är ju riktigt, riktigt duktig, för att inte säga GUD.

Jag är väldigt säker på min analys och står fast vid det. Orubblig om du så vill :)

Det mest sorgliga är ifall vissa tar detta så personligt att de nästan går till motangrepp, istället för att ägna sig åt lite självanalys och inse att det kanske inte är så dumt och ologiskt det jag menar. :)

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Martin_B
AndersPS AndersPS skrev:
Om jag gått på visning ett och lagt ett bud, så hade ju vägen varit öppen vid besiktningen.
Och om huset redan är besiktigat som i många fall? Köper du alltid ytterligare en besiktning, utöver den besiktning som finns tillgänglig och har gjorts i samband med försäljningen?

Martin_B Martin_B skrev:
Visst är det så att jag använder kraftfulla uttryck! Men så är det ju i detta land. Man får knappt yttra sig om någonting i landet lagom, landet mellanmjölk. Här får man inte ha starka åsikter som sticker ut. Jantelagen ligger som en tät dimma över hela landet.
Vi svenskar (jag skriver vi, trots att jag inte är sådan) är så skitnödiga när det kommer till att våga säga som vi tycker, att ett helt lands mentalitet påverkas till den milda grad att det skapar "ringar på vattnet" planeten runt, det är också mycket tydligt, men jag vill inte gå närmare in på det.
Dock står jag bestämt fast vid min analys, att folk är bra slarviga med att titta igenom de objekt de köper.

Detta är ren fakta, ren logik och kan ej bortförklaras med något moraliskt eller andra värderingar, åsikter. Ungefär som att försöka moralisera bort att vår planet är ett klot och att det befinner sig i ett solsystem, en galax, ett universum osv.

Jag är väldigt säker på min analys och står fast vid det. Orubblig om du så vill :)

Det mest sorgliga är ifall vissa tar detta så personligt att de nästan går till motangrepp, istället för att ägna sig åt lite självanalys och inse att det kanske inte är så dumt och ologiskt det jag menar. :)
Jag köper inte ditt resonemang över huvud taget; det här är ett diskussionsforum där du ställer en fråga - men du är redan 100% övertygad om att du och endast du har rätt. Dessutom var det du som reagerade över att folk var lättstötta och kränkta bara för att de sa emot dig när du i princip kallar dem dumma i huvudet. Om det nu är så att du vill säga precis vad du tycker och tänker, samt använda vilka kraftuttryck du vill (vilket jag håller med om att du får göra) så är det ju på premissen att alla andra också få göra det. Och - tro det eller ej - alla tycker inte likadant som du! :surprised::seenoevil::thinking: (Titta; jag kan också använda smileys som en härskarteknik :whistle:)

P.S. Lycka till med din egna självanalys, den verkar gå lite sådär hittills. D.S.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Och om huset redan är besiktigat som i många fall? Köper du alltid ytterligare en besiktning, utöver den besiktning som finns tillgänglig och har gjorts i samband med försäljningen?
Ja, alltid. Vilken påläst köpare som helst gör det när det gäller en affär för kanske fem miljoner. Annars är man verkligen ignorant.

Det beror ju också på vad man tittar på under en visning. En del kollar på färg på tapeter, vilket enligt mig är totalt irrelevant och andra kollar på skicket på taket som har nått sin tekniska livslängd för tio år sedan. Jag kalkylerar med omtapetsering och omläggning av tak eftersom båda aspekterna framgår av informationen på hemnet. Det jag tittar på är läge och känsla framförallt samt om skicket avviker från mäklarbilderna. Blir man besviken när man går över tröskeln är det inget objekt man vill köpa helt enkelt. Jag har redan granskat annonsen i detalj, använt google streetview för att gå runt i området, kanske kollat området före visningen, gått runt lite på vägen utanför etc. Sen kollar jag upp ägarnas ekonomiska status och stalkar dem på Facebook i smyg.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Martin_B
AndersPS AndersPS skrev:
Ja, alltid. Vilken påläst köpare som helst gör det när det gäller en affär för kanske fem miljoner. Annars är man verkligen ignorant.
Tack för ditt svar! ;)
Men att snåla in på några extra minuters undersökande under visningen(arna), det är okej? Då är man inte ignorant? :D

Redigerat:
Martin_B
Pytt Pytt skrev:
Jag köper inte ditt resonemang över huvud taget; det här är ett diskussionsforum där du ställer en fråga - men du är redan 100% övertygad om att du och endast du har rätt. Dessutom var det du som reagerade över att folk var lättstötta och kränkta bara för att de sa emot dig när du i princip kallar dem dumma i huvudet. Om det nu är så att du vill säga precis vad du tycker och tänker, samt använda vilka kraftuttryck du vill (vilket jag håller med om att du får göra) så är det ju på premissen att alla andra också få göra det. Och - tro det eller ej - alla tycker inte likadant som du! :surprised::seenoevil::thinking: (Titta; jag kan också använda smileys som en härskarteknik :whistle:)

P.S. Lycka till med din egna självanalys, den verkar gå lite sådär hittills. D.S.
Ojdå :)
Här var det reaktioner. Fast du kanske vill förklara vad som faktiskt är fel/ologiskt med mitt resonemang?

Att folk går runt på Elgiganten eller MediaMarkt och tittar på TV-apparater i 30-40 minuter, och sedan står och dividerar med säljaren i ytterligare 20-30, det är ju helt logiskt, samtidigt som när man gör samma sak med ett objekt som kostar flera miljoner kronor, då är det i princip meningslös tidsfördriv? Eller?

Varför har dessa kedjor TV-apparaterna på display överhuvudtaget egentligen? Är det till för idioter som mig som vill veta vad jag köper, innan jag köper det?

Samma fråga kan man ställa ang. bilhallar, varför bilhallar där man får provsitta och känna på bilarna, provköra osv? Kanske också är för idioter som mig som vill veta vad jag köper, innan jag betalar :)

Att gå runt i en bilhall i 30-60 minuter under en premiärkväll, som många gånger kryllar av folk, hur skall man tolka det? Idioter som är där? Eller är det på något sätt okej, för att det gäller bilar, medan när det gäller hus så är det "konstigt"?

Nä, det spelar ingen roll egentligen... men nu vet jag i alla fall hur vissa tänker. Och det är ju intressant i sig :)

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Men vad är det då man som (icke byggnadsteknik kunnig) ska titta lite mer på? Har man ingen som helst sådan kunskap ger ju 60 minuters inspektion inte mer matnyttigt än 15 minuter. Man kontrollerar att läget, planlösningen mm är det man vill ha, resten får en sakkunnig bedöma vid besiktningen. Förstår inte varför det skulle vara något konstigt med detta förfarande trots kostnaden för ett hus.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Men på riktigt, det handlar inte om att ”snåla” utan det handlar om att alla e vi OLIKA & det e ju härligt :D

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Martin_B
S Sackaros skrev:
Det beror ju också på vad man tittar på under en visning. En del kollar på färg på tapeter, vilket enligt mig är totalt irrelevant och andra kollar på skicket på taket som har nått sin tekniska livslängd för tio år sedan. Jag kalkylerar med omtapetsering och omläggning av tak eftersom båda aspekterna framgår av informationen på hemnet. Det jag tittar på är läge och känsla framförallt samt om skicket avviker från mäklarbilderna. Blir man besviken när man går över tröskeln är det inget objekt man vill köpa helt enkelt. Jag har redan granskat annonsen i detalj, använt google streetview för att gå runt i området, kanske kollat området före visningen, gått runt lite på vägen utanför etc. Sen kollar jag upp ägarnas ekonomiska status och stalkar dem på Facebook i smyg.
För mig personligen har det ingen betydelse vad det är man tittar extra mycket på, eller vad man lägger vikten på. Naturligtvis är det logiskt att de tekniska detaljerna är viktigare än de estetiska, men i övrigt menar jag att oavsett vad man tittar på och utnyttjar tiden till som finns, så är det väl förvaltad tid med tanke på hur stor affären är i fråga.

Ju mer tid man lägger ner på att undersöka ett objekt, desto mer lär man sig om objektet i fråga. Och kunskap är alltid positivt, som bekant :)

Martin_B
BiFuel BiFuel skrev:
Men vad är det då man som (icke byggnadsteknik kunnig) ska titta lite mer på? Har man ingen som helst sådan kunskap ger ju 60 minuters inspektion inte mer matnyttigt än 15 minuter. Man kontrollerar att läget, planlösningen mm är det man vill ha, resten får en sakkunnig bedöma vid besiktningen. Förstår inte varför det skulle vara något konstigt med detta förfarande trots kostnaden för ett hus.
Det vet man ju aldrig. Det är just det som är grejen. Det kan uppenbara sig saker som man inte alls haft funderingar kring. Det är just därför jag menar att man gör klokast i att utnyttja tiden som står till ens förfogande, i de fall man tycker att ett objekt är så intressant att man tänker lägga bud på det.

Så som jag gav exemplet med den trafikerade vägen innan. Det är inget vi hade funderat på innan att det kunde vara så. Det var bara någonting vi upptäckte på andra visningen.

Det kan vara sådant som att man från början, innan visningen, planerat att bygga ut ett enkelgarage till ett dubbelgarage.
Och väl på plats, när man undersöker riktigt noggrant, så märker man att där ju är en brunn eller ledningar eller någonting (dvs. på den platsen man tänkt bygga till garaget på), men som inte finns med på ritningar någonstans!

Det kan alltså vara precis vad som helst. Och ju mer tid man har på sig, desto större chans att man upptäcker sådant som kan underlätta för ens beslut längre fram.

Men ingen är gladare än mig om det finns folk som missar en massa och inte tänker. Det är ju bara positivt för mig, som därmed får mindre konkurrens. Kanon ju :)
Perfekt när man säljer huset också, och det finns sådant som vissa intressenter inte gillar egentligen, men som de inte upptäcker förrän efter kontraktet är påskrivet. Riktigt kanon juh! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.